Noen som vet?

Kakeboks

Forelsket i forumet
starter i ny jobb neste uke- er da 10 uker på vei. Hvordan blir dette med graviditeten ? Hva om jeg blir syk, har jeg noen rettigheter på å være hjemme ? Skal prøve å holde ut lengst som mulig. Rekker jeg og få bygget opp til å få foreldrepenger ? :S
 
starter i ny jobb neste uke- er da 10 uker på vei. Hvordan blir dette med graviditeten ? Hva om jeg blir syk, har jeg noen rettigheter på å være hjemme ? Skal prøve å holde ut lengst som mulig. Rekker jeg og få bygget opp til å få foreldrepenger ? :S
Du må være i jobb i 4 uker før du har rett på sykepenger :) og når det gjelder foreldrepenger må du ha hatt pensjonsgivende inntekt 6 av de 10 siste månedene før foreldrepengeperioden begynner (sykemelding regnes også som pensjonsgivende inntekt).
 
Da klarer jeg fint å bygge opp til det :) takk. Jeg kan ikke bruke egenmelding ? Før 4 uker ?
 
Jeg trur kanskje man må ha sykemelding da de første 4ukene. Ikke skyt meg vis jeg tar feil da men mener jeg har hørt det et sted.
 
Man må ha vært ansatt i 2 mnd før man kan bruke egenmelding om jeg ikke husker feil. Har du svangerskapsrelatert sykdom så vil nok fastlegen gi deg sykemelding.

For å få sykepenger fra arbeidsgiver må du ha vært ansatt i minst 4 uker, men før dette vil nav betale ut sykepenger. Da fyller du ut skjemaet "Krav om sykepenger", og sender til nav. Du må da ha sykemelding fra lege.

Du kan lese mer om generelle regler på
https://www.altinn.no/no/Starte-og-...rhold/Sykdom-og-skader/Regler-for-sykmelding/
 
Back
Topp