Noen som har gitt honning ved et uhell til baby og det gikk bra?

Lippa

Forelsket i forumet
Augustlykke 2015
Verdens verste mamma, det er meg!

På butikken i dag kjøpte jeg havre/ spelt kjeks fra Ellas Kitchen til jenta mi på 9 mnd. Det stod riktig nok 12+ på posen men jeg følger ikke alltid det slavisk, nå skjønner jeg jo at jeg bør gjøre det fremover!

Men etter at frøkna hadde fått 1,5 kjeks ser jeg at det på innholdsfortegnelsen står at kjeksen inneholder 11% honning.

Ble dårlig og uvel når jeg skjønte hvor dum jeg hadde vært! At det går an.

Har snakket med giftsentralen og jeg kan visst slappe av siden hu er såpass stor og spiser fast føde.

Men klarer allikevel ikke slå meg til ro med det. Er så redd hu skal bli syk.
Hadde jeg aldri kunnet tilgi meg selv.

Leste det kunne gå mellom 3-30 dager før symptomer kom, så kommer jo ikke til å klare å slappe av på lenge.

Noen som har opplevd lignende og det gikk bra?
 
Søte deg. Pust ut. Jeg lover deg, å gi barnet ditt mat den egentlig ikke skulle hatt gjør deg ikke til verdens verste mor. Den kvalifiserer ikke til de innledende rundene engang. Iallfall ikke denne synden.

I følge de som kan dette heter det:
Clostridium botulinum-sporer ødelegges kun ved kraftig varmebehandling, f. eks. en indre temperatur i maten på minst 85 grader i mer enn 5 minutter.

Disse kjeksene har vært varmebehandlet på rundt 180 grader i minimum 10 minutter, og det bør gå helt fint. Hadde disse barnekjeksene kunnet føre til botulisme hadde ikke Ellas turt å selge de uten en dugelig advarsel. Selv om de har satt alder på pakken.

Så pust ut, slapp av: Dette kommer til å gå heeeeelt fint! OK?
 
Søte deg. Pust ut. Jeg lover deg, å gi barnet ditt mat den egentlig ikke skulle hatt gjør deg ikke til verdens verste mor. Den kvalifiserer ikke til de innledende rundene engang. Iallfall ikke denne synden.

I følge de som kan dette heter det:
Clostridium botulinum-sporer ødelegges kun ved kraftig varmebehandling, f. eks. en indre temperatur i maten på minst 85 grader i mer enn 5 minutter.

Disse kjeksene har vært varmebehandlet på rundt 180 grader i minimum 10 minutter, og det bør gå helt fint. Hadde disse barnekjeksene kunnet føre til botulisme hadde ikke Ellas turt å selge de uten en dugelig advarsel. Selv om de har satt alder på pakken.

Så pust ut, slapp av: Dette kommer til å gå heeeeelt fint! OK?
Tusen takk! Leser ene stedet at sporene blir drept ved varmebehandling, og andre steder at det ikke gjør det.

Så klarer ikke slappe helt av kjenner jeg. Men takk for trøstende ord ❤️
 
Aldersgrenser på mat(som alt annet og for den saks skyld) er satt som en veiledende øvre grense. Altså barn som har fylt et år skal tåle sporstoffene uten problemer med mindre det er noe underliggende. Men det er ikke slik at den natten de fyller et år så vil kroppen omstille seg og si at 'Nå tåler jeg å spise dette!'. De fleste barn tåler det fra tidligere enn et år, men det er en sikerhersgrense om du skjønner :p Dette går helt fint :)
 
Jeg ga 5 små honneycorn til eldstemann når han var 17mnd å da ringte jeg rett til barneavdelingen for jeg fikk så panikk å der sa de at det var så lite det var snakk om at vi ikke burde tenke på det å det gikk fint:) nå kommer det ingenting som inneholder honning inn i huset, hehe:)
 
Jeg ga 5 små honneycorn til eldstemann når han var 17mnd å da ringte jeg rett til barneavdelingen for jeg fikk så panikk å der sa de at det var så lite det var snakk om at vi ikke burde tenke på det å det gikk fint:) nå kommer det ingenting som inneholder honning inn i huset, hehe:)

Men å gi noe som inneholder honning til en som er 17 mnd er jo ikke noe problem? 12 mnd er den grensa man er anbefalt å forholde seg til, etter det kan de alltids få ting med honning i :)
 
Ga den samme kjeksen til min datter før jeg oppdaget honningen. Og hun fikk flere enn 1,5. Hun var vel rundt 10 mnd på den tiden. Det gikk fint, regner med at det holder at de er varmebehandlet og at hun var såpass stor når hun fikk de.
 
Men å gi noe som inneholder honning til en som er 17 mnd er jo ikke noe problem? 12 mnd er den grensa man er anbefalt å forholde seg til, etter det kan de alltids få ting med honning i :)
Trodde grensen for honning var 3 år jeg ?:rolleyes: Det var også det de sa når jeg ringte de:eek:
 
Trodde grensen for honning var 3 år jeg ?:rolleyes: Det var også det de sa når jeg ringte de:eek:

Virkelig, sa de det? Retningslinjene sier at det er trygt fra ett år og det er det jeg har lest overalt :p

Helsedirektoratet fraråder å gi honning til barn under et år på grunn av fare for spedbarnsbotulisme. Men etter det kan barnet spise alt det vi voksne kan. :)
 
Virkelig, sa de det? Retningslinjene sier at det er trygt fra ett år og det er det jeg har lest overalt :p

Helsedirektoratet fraråder å gi honning til barn under et år på grunn av fare for spedbarnsbotulisme. Men etter det kan barnet spise alt det vi voksne kan. :)
Ja, de sa også at i Norge var det 3 år mens i USA har de 1 år som grense. Så jeg holder meg til 3 år så er jeg sikker:rolleyes:
 
Denne ga jeg også til mini da han var under ett år, og jeg visste faktisk ikle før nå at den inneholder honning!

Uansett, han er 2 år og 7 måneder nå, og har det helt utmerket!
 
Back
Topp