Noen som har fått hjelp med insomni hos småbarn?

Kaffekanna

Glad i forumet
Junibollene 2023
Er det noen her som har fått hjelp med barn som aldri sover??

Hei, min lille klump har egt aldri sovet, han blir nå 9 mnd. Hver gang vi er på helsestasjonen og de spør om han endelig sover så må jeg alltid avkrefte det. Helt siden fødsel har han sovet ca halvparten av normalen. Over 10t er SJELDENT, kan telle på fingrene antall døgn med mer enn 12t, ila 9 mnd. Selv ved sykdom, da har han sovet enda mindre. Skjønner ingenting. Når man har feber og er slapp sover jo alle mer - men neida, ikke gullet.

Søker på nett og finner bare «3 mnd søvnregresjon», «6 mnd tenner», «9 mnd søvnregresjon», «baby skal sove 12-16/14-20t døgnet», «min baby pleide å sove, men nå har han begynt å tulle», osv, men her har han ALDRI sovet. Ligger ikke bak på utviklingen, foreløpig, men det sier seg selv at det vil skje, hjernen MÅ faktisk ha søvn for å kunne utvikle seg. Uansett hva vi prøver på, moonboon, vogn, egen seng, biltur, i armene/på puppen, så sover han kun 30 min lur på dagtid, oftest to ganger nå, men av og til kun 1 lur. Vi legger han kl 19, men sovner som regel til 20. Den eneste gode søvnen han får er fra 20-24. De fire timene sover han som oftest godt. Bare av og til må jeg opp for å trøste ila de timene. Så er det bare tull mellom 00-03, uansett om han får ligge i sprinkelsenga på eget rom, om han ligger i bedside eller ved samsoving inntil meg, så får han ikke sove. Dupper av litt her og der, men ingen ordentlig søvn. Vil opp kl 03, da ligger han og leker, og er klar for dagen. Må bare stå opp, hvis han blir liggende blir han bare sur. Så er det opp og så litt etter litt prøve å få lagt han igjen. Noen netter får han sove igjen fra 05-06:30, andre nekter han. Så på de verste dagene sover han fra 20-00 (4t), mye oppvåkninger så kanskje 01-01:30(30 min), og 02ish-03(1t), og så 05-05:30 (30min) og så 1 lur kl 12(30min). 6 1/2t på ett døgn.. Uansett om vi forsøker å legge han hver gang han viser tegn til trøtthet, eller vi bare følger kl og legger han fordi «nå er det på tide å sove», så sliter han med innsovningen, og våkner alt for tidlig.

Skal forhøre meg igjen med helsestasjonen og be om henvisning, men er kjedelig hvis det ikke er noe hjelp å få. Ja, godt mulig han trenger lite søvn, det har han arvet etter meg (hadde jeg hatt stort behov for søvn hadde jeg gått på veggen for lengst!!!), men ingen trenger SÅ lite søvn som han får. Det som bekymrer meg mest er at han aldri «tar igjen» søvnen heller, det gjør jo tilogmed jeg, lar mannen stå opp med han, og så sover jeg 2t..
 
Hei, vil bare si at det høres utrolig tøft ut :Heartpink. Mini her har i perioder sovet veldig dårlig, og da har jeg bekymret meg for søvn 98% av døgnet.. Hatten av til deg som står i det!

Hvordan virker han når dere ikke er i en sovesituasjon? Er han fornøyd? Eller virker han trøtt?
I perioder hvor min ikke vil sove har ofte situasjonen bedret seg når jeg slutter å stresse med å legge han. Han merker sikkert at jeg er stresset over hvor lenge han har vært våken. Men du har helt sikkert prøvd å bare gi etter i en periode?:)
 
Har blitt henvist for søvn utredning av barn når han var 4-5, skulle inn på Lovisenberg i Oslo tror jeg det var, på døgnregistrering.

Anbefaler egentlig å prøve å få det via fastlege, vi fikk da henvisning til barnelege og derfra til søvnklinikk.
 
Hei, vil bare si at det høres utrolig tøft ut :Heartpink. Mini her har i perioder sovet veldig dårlig, og da har jeg bekymret meg for søvn 98% av døgnet.. Hatten av til deg som står i det!

Hvordan virker han når dere ikke er i en sovesituasjon? Er han fornøyd? Eller virker han trøtt?
I perioder hvor min ikke vil sove har ofte situasjonen bedret seg når jeg slutter å stresse med å legge han. Han merker sikkert at jeg er stresset over hvor lenge han har vært våken. Men du har helt sikkert prøvd å bare gi etter i en periode?:)
Ja, er det som er så rart, han er utrolig fornøyd egentlig 24/7. Bare hvis han blir vekket feks, han ikke får mat i tide, han sitter fast under en stol eller sånt at han blir misfornøyd. Jeg stresser veldig lite, men kan bare ikke skjønne det går an å leve på så lite søvn… Prøvd å gi etter? Hvordan da?
 
Har blitt henvist for søvn utredning av barn når han var 4-5, skulle inn på Lovisenberg i Oslo tror jeg det var, på døgnregistrering.

Anbefaler egentlig å prøve å få det via fastlege, vi fikk da henvisning til barnelege og derfra til søvnklinikk.
Jeg håper å få søvnregistrering. Er jo redd for søvnapné, har jo litt «pustestopp» som jeg hører når jeg legger han. Har også sannsynlig refluks, men barnelegen vil ikke gjøre noe med det på en stund ennå, i følge dem har alle barn refluks og han vokser det av seg… Tar seg en del til øret, så kiropraktor lurte på om det kunne være noe. Junior har en tremenning som måtte tappe væske fra ørene, han sov heller ikke..
 
Ja, er det som er så rart, han er utrolig fornøyd egentlig 24/7. Bare hvis han blir vekket feks, han ikke får mat i tide, han sitter fast under en stol eller sånt at han blir misfornøyd. Jeg stresser veldig lite, men kan bare ikke skjønne det går an å leve på så lite søvn… Prøvd å gi etter? Hvordan da?
«Gi etter» som i ikke prøve å få han til å sove når det ikke går. Mini her har hatt perioder hvor han ikke vil sove på f.eks. 4 timer. Hvis jeg prøver å legge han, blir det hyling og skriking. Hvis jeg «gir etter»/«gir opp» er han plutselig smørblid igjen. Da tenker jeg at han egentlig ikke var så trøtt.

Men siden din er fornøyd ellers, vil jeg kanskje tro at han bare trenger ekstremt lite søvn? Selv om jeg er enig i at det høres veldig lite ut!
 
«Gi etter» som i ikke prøve å få han til å sove når det ikke går. Mini her har hatt perioder hvor han ikke vil sove på f.eks. 4 timer. Hvis jeg prøver å legge han, blir det hyling og skriking. Hvis jeg «gir etter»/«gir opp» er han plutselig smørblid igjen. Da tenker jeg at han egentlig ikke var så trøtt.

Men siden din er fornøyd ellers, vil jeg kanskje tro at han bare trenger ekstremt lite søvn? Selv om jeg er enig i at det høres veldig lite ut!
Ohja, det gjør vi stadig vekk, men da kan det fort bli 8-10t uten søvn,.. Legger han, lar han ligge, sovner han ikke så tar vi han opp og prøver igjen «litt» senere, evt når han viser tegn på nytt (gnir seg i øynene feks). Han er fortsatt fornøyd selv om han hopper over en lur. Vært flere ganger hvor han har sovet 30 min kl 10, og så ikke sovnet før 20 - uten noe mer lur.
 
Last edited:
Idag har han tullet fra 00:40, og frem til mannen sto opp med han kl 05:30. Sov 30 min kl 09. Sov igjen 45 min kl 13. Kjempetrøtt og sovnet kjapt kl 19, men 19:45 var det opp igjen. Nå har han vært misfornøyd i 30 min. Vil bare bli holdt, ikke tale om at han skal legges ned, men vil ikke sove i armene heller. Vil ikke sove. Altså, hallo. La han i senga og han sovnet selv (self soothing), men det varte i 45 min.. Sov fra 21-23. Så var jeg oppe med han fra 23-00. Så opp igjen kl 01-01:30. Og igjen fra 03-04:25 (foreløpig, han har ikke sovnet igjen ennå). Sovnet 04:53 og sov til 06. Så ila natta sov han ca 5t, og med 1:15 på dagen var det ikke akkurat mye å skryte av..
 
Last edited:
Ohja, det gjør vi stadig vekk, men da kan det fort bli 8-10t uten søvn,.. Legger han, lar han ligge, sovner han ikke så tar vi han opp og prøver igjen «litt» senere, evt når han viser tegn på nytt (gnir seg i øynene feks). Han er fortsatt fornøyd selv om han hopper over en lur. Vært flere ganger hvor han har sovet 30 min kl 10, og så ikke sovnet før 20 - uten noe mer lur.
Ja.. ikke sant.. regnet med at dere hadde prøvd det meste:)
Har han sovet mindre og mindre de siste 6 mnd? Eller er det ca samme antall timer siden fødsel? Tenker bare høyt om det på et tidspunkt vil «gå seg til» fordi han blir større.
 
Ja.. ikke sant.. regnet med at dere hadde prøvd det meste:)
Har han sovet mindre og mindre de siste 6 mnd? Eller er det ca samme antall timer siden fødsel? Tenker bare høyt om det på et tidspunkt vil «gå seg til» fordi han blir større.
Sover mindre nå ja. Har aldri sovet særlig på natt, men før kunne han sove 3t i strekk på dagtid.
 
Dette hjelper sikkert ikke, men du har kanskje hørt om Ubermans søvnmetode. Det innebærer at man sover korte dupper på dagtid (inntil 120 minutter totalt) og så holder det med cirka 3 timers søvn om natten. Det er forsket på at dette er "nok søvn" for en voksen ila døgnet.

Jeg vet ikke om dette kan anvendes til babyer og barn. Men poenget mitt: Mens dere finner en løsning for at han skal kunne sove sammenhengende, ikke vær bekymret på hjernen/utviklingen hans. Særlig hvis han virker fornøyd. Det går nok bra.

Du sier også at du har ikke stort søvnbehov. Jeg har også en god venn som sover 5-6 timer ila døgnet og han er uthvilt og frisk. Så det kan stemme at babyen din har ekstremt lite søvnbehov.

Men det er sikkert lurt å få det undersøkt, som du sier, og være 100% sikker på at han har det bra.

Håper i hvert fall at du får nok hvile mens denne situasjonen står på. ❤️
 
Back
Topp