Noen som har erfaringer med unger som krabber/går sent?

Darkfairy

Andre møte med forumet
Hei hei alle sammen :) Jeg er ny her, men tenkte jeg skulle høre med andre mammaer om de har noen like erfaringer som meg. Jeg har ei jente som akkurat har fylt 1 år, så i dag så var vi på 1 års kontroll hos lege/helsesøster. Vesla mi har enda ikke begynt å krabbe noe legen hadde lyst til å henvise henne videre til sykehus for. Så sitter jeg her å er veldig bekymra, og lurer på hva feilen er, og om det er noe jeg kunne gjort bedre for henne eller hva som kan være galt :( Erfaringer og tips mottas med stort takk.
 
Datteren min er forsinket motorisk og språkelig. Satt på 1årsdagen sin. Lærte å krabbe da hun var ca 1,5 år. Gikk da hun var 2,5 år.
 
Takk for svar :) Kan jeg spørre hva årsaken er? Har liksom lyst til å finne ut hva årsaker til sånt kan være.
 
Hun ble født med skjev nakke altsa Kiss som det heter. Det var ganske så nytt i 2006, så det var få fagpersoner som viste noe særlig om det. Ble ikk tatt på alvor og kom alt for sent i behandling.
Tatt masse andre tester som EEG, MR, stoffskifte, genprøve, kromosomprøve. Alt viser at ting er som det skal.
Hun har støttepedagog i bhg på 22,5 timer i uka. Idag er hun 5 år. Ønsker å utsette skolestart.
 
.
 
Last edited:
Jenta vår krabbet relativt seint (var mye eldre enn 1 år, men husker ikke nøyaktig hvor mye). Hun kom seg framover på andre måter. Rart at dere blir henvist til sykehuset allerede så tidlig!

Hun var også sein med å gå - hun var ganske nøyaktig 20 mnd. Før det var hun helt uinteressert, og hun har aldri stått i fanget som baby, når vi holdt henne opp, løftet hun bare bena rett ut/frem, og ville sitte på rompa.

Hun har vært veldig tidlig ute språklig, men sent ute grovmotorisk.

Vi fikk henvist en fysioterapeut, som så på henne fra hun var ca 18 mnd. Det var IKKE en hyggelig opplevelse. Hun sa hele tiden "dette er svært alvorlig" , "dette er langt utenfor normalen" etc. Og "Jeg er meget bekymret". Men hun ville ikke si nøyaktig hva hun var bekymret for. Jeg syntes timene med henne var en stor påkjenning. Og min datter likte henne ikke, og nektet å samarbeide (ville bare sitte på fanget mitt eller klynge seg til meg). I barnehagen til vesla var de ikke bekymret, de har sett så mange barn i ulikt tempo. Og vi bekymret oss heller ikke så mye (bortsett fra at jeg ble skremt av hva fysioterapeuten sa).

I sommer begynte hun heldigvis å gå, da var hun 20 mnd, helt av seg selv. Det var så herlig, et helt nytt liv for henne! :-D

Ser at den ene foten hennes peker litt utover når hun går, men det er ikke noe stort problem. Vi venter til neste helsekontroll til å ta det opp, nå springer hun rundt like fint som alle andre barn på hennes alder.
 
Jenta her krabbet ikke før ho var over året og gikk ikke får ho var nærmere 19mnd
Fant ingenting galt
 
Jenta mi var sent ute motorisk. Hun rullet ikke og var veldig passiv som baby. Ble sendt videre til fysio av helseøster som var bekymret. Gikk til fysio i 1 år og først da hun var 1 år rullet hun fra mage til rygg og omvendt. Begynnte å prøve seg på å gå da hun var 16 mnd og gikk først godt da hun var 18 mnd.Det løsnet seg etter hvert og nå er det full fart hver dag. Hun hadde Kiss da hun var baby og fikk etter 1 års kamp med helsesystemet diagnose melkeallergi,reflux og astma. Vær glad det blir tatt tak i og at dere kan få en skikkelig sjekk. Det er ikke sikkert det er noe, alle barn har sitt eget tempo. Lykke til håper det ordner seg for dere :)
 
Jenta mi var sent ute motorisk. Hun rullet ikke og var veldig passiv som baby. Ble sendt videre til fysio av helseøster som var bekymret. Gikk til fysio i 1 år og først da hun var 1 år rullet hun fra mage til rygg og omvendt. Begynnte å prøve seg på å gå da hun var 16 mnd og gikk først godt da hun var 18 mnd.Det løsnet seg etter hvert og nå er det full fart hver dag. Hun hadde Kiss da hun var baby og fikk etter 1 års kamp med helsesystemet diagnose melkeallergi,reflux og astma. Vær glad det blir tatt tak i og at dere kan få en skikkelig sjekk. Det er ikke sikkert det er noe, alle barn har sitt eget tempo. Lykke til håper det ordner seg for dere :)
 
Om det bare er at hun ikke kan gå trenger du ikke bekymre deg. Men om "det hele bildet" er forsinket er det mere grunn til bekymring.
Jenta mi gikk da hun var 2 år og 8 mnd men hun har mest sansynelig et sjeldent syndrom.
 
Det er kjempe mange barn som ikke krabber/går når de er året og som det ikke feiler noen verdens ting. Sønnen min ble 1 år nå på lørdag og gjør ingen av delene, han er forventet sen pga dårlig syn, men her på HS så har de vertfall sagt at dette ikke er noe uvanlig selv for et "normalt" barn. Kanskje litt fysioterapi er det som skal til? Det har virkerlig hjulpet her, han har lært å åle seg bortover og komme seg sakte men sikkert opp og ned fra sittestilling, og å stå uten å knekke i knærne etter vi begynte med det for 2 mnd siden:)  
 
Dattera mi begynte å åle seg på 1 års dagen og gikk når hun va 21 mnd.
 
Gutten vår er 2år nå og går ikke enda. Men han har diagnosen Cerebral Parese Spastisk Hemiplegi. Han krabber ikke 100% enda, drar seg heller mer framover.Men bruker nå beina mer ved krabbing. begynte med dette da han  var 18-19mnd ca.
Sitter heller ikke helt alene enda, men sitter endel oppreist på knærne:)
 
Back
Topp