Noen her som har eget foretak ? :)

Snoflak

Elsker forumet
Vurderer å starte enkeltpersonsforetak, hva er fordeler og ulemper ? Noen erfaringer ?
 
Jepp[:)]
Hva lurer du på ? Alt? Hva slags virksomhet skal du drive?
 
http://www.firmahjelp.no/aksjeselskap/

Syntes de hadde masse flott informasjon!

Vi valgte AS pga av alle fordelene[:)]
 
Så nå hva du lurte på[:D]

Fordeler : tja.....hadde jeg ikke måttet ha det hadde jeg styrt unna,men siden jeg har ca 100 forskjellige arbeidgivere i løpet av et år er det en fordel å få lønn[:D]

Litt ulemper,men du lærer fort! Et tips,hold orden i papirene / kvitteringer o.l[8D]
Ulemper: ikke sykepenger før dag 16 borte fra arbeid
Mange som er dårlige på å betale fakturaer,kjipt å purre
Regnskap
Og en hel del til ,men rarest av alt så syns jeg det ikke er illle lell[:D][:D]

Litt sjølmotsigende,bare litt hæ? [:D]
 
ORIGINAL: LilleBolle!

http://www.firmahjelp.no/aksjeselskap/

Syntes de hadde masse flott informasjon!

Vi valgte AS pga av alle fordelene[:)]


AS er smart,men ikke alltid det lønner seg heller,kommer an på om begge skal ha firma ol[:)] og tjener du under 50 000 på firmaet må man ikke skatte av det.var ny regel i fjor eller noe.men skulle gjerne hatt AS om jeg hadde kunnet ( og orket revisorplikt og alt det der,har meeeeeeer enn nok med regnskapsfører[:D]trur hu syns jeg er håpløs[:D])
 
fordel: slippe revisor, slippe å betale 100 i egenkapital

ulempe: du står personlig ansvarlig for alt som har med økonomi å gjøre, har du ikke tungen beint i munnen så kan du risikere store smeller.

Et annet alternativ er jo nuf selskap, men det kommer litt ann på hvilken bransje du skal inn i. Feks håndverkere kan bli sett på som useriøs hvis de har denne driftsformen.
 
Følger med, da jeg starter for meg selv innen en mnd brått.
 
Det är bara du som kan svara på vad som passar bäst för dig. Det finns fördelar och nackdelar med båda. Enkeltmannsforetak är lätt att starta och du får en god överblick över företagets ekonomi. Aksjeselskap kostar att starta upp men du blir inte personligt ansvarig för företagets skulder. En regel som jag har hört är att om du tjänar mycket pengar så är det alltid bättre att starta AS. Men som sagt, det är så klart helt upp till dig. En del gör så att de startar ett enkeltmannsforetak och sedan uppgraderar till Aksjeselskap när företaget drar in mer pengar. Stort lycka till med ditt företag!
 
Back
Topp