Navnefest/dåp/knesetting?

Polying

Forumet er livet
Snøfnuggene 2018
Septemberbarna 2019
Oktoberlykke 2019
Jeg vet det er tidlig enda, men har noen av dere begynt å tenke på å ha noen slags velkomstfest for barnet?

Hva slags feiring blir det? Kristen dåp? Humanetisk navnefest? En helt sekulær feiring av noe slag? Eller noe helt annet?

Hvor lenge etter fødselen tenker dere å ha det? Jeg ser det varierer mye, fra 2 månedersalderen og frem til barnet er nesten et år.

Hvor stort tenker dere å gjøre det? Mange gjester? Matservering?
 
I både min og min samboers familie er kristen dåp i kirken tradisjon men vi heller mer mot å ha en humanetisk seremoni eller bare en navnefest uten noen form for formell markering. Vi synes egentlig at dåp er tullete og vil heller ha en privat markering for å feire at hun er født og navnet. Vi har ikke helt bestemt oss enda, da, men det ligger an til det. Det blir isåfall når hun er 3-4 måneder, tenker jeg, og bare med den nærmeste familien.
 
Her er ingen av oss kristne så dåp er utelukket. Selv om det er tradisjon så synes jeg ikke det passer seg om man ikke tilhører den religionen. Vil ikke stå i kirken å love noe jeg vet jeg ikke kommer til å holde.
 
Her blir det kristen dåp. Vi er begge medlemmer av statskirken og de to andre er dåpt.
Jeg personlig mener at barnetro og norske tradisjoner er viktig i dagens samfunn. Men synes det er dumt at det enda er så store forskjeller som foregår i kirken.
Vi tar et valg for barna nå, så får de lage seg sin mening og oppfatning om det når de blir større og evt. melde seg ut.

Tror vi er enige om at det blir dåp første helga i mars:joyful:
 
Jeg er medlem av Åsatrufellesskapet Bifrost (https://bifrost.no/) og har lyst til å ha en velkomstfest med knesetting. En knesetting er en religiøs seremoni der foreldrene erklærer seg som barnets foreldre og introduserer barnet til slekten.

Men det er mulig at det blir litt for utradisjonelt for den konservative slekten min...
Bryllupet til mannen min og meg var også en Bifrost-sermoni, og det var superfint. Det var en del mumling om det også i forkant, men slekta endte opp med å like det.. Så mulig vi bare kjører vårt eget løp nå også, og så får folk si hva de vil.
 
Her blir det dåp, slik som med frøkna :) Da bestilte vi snitter, lokalet leide vi billig for 300kr (vi er ca 20stk, så ble litt trangt å ha det hjemme), og fikk hjelp med kakelaging :) for samboer er det med dåp ikke viktig, men dette er noe jeg ønsker så da har vi gjort det slik :)
 
Dåp som med storesøster :) får se om det kanskje blir i påsken, så blir det enklere for de tilreisende ift ferie!
 
Veldig usikker.
Har hørt at navnfest er koslig. Ville tenkt meg rundt 5-6måneder. Da er det fin sommer :rolleyes:
Dåp orker jeg neppe..
 
lurer på om vi bare dropper det denne gangen... har pleid å ha dåp vi da. men jeg orker virkelig ikke ordne i stand noe tror jeg. men kan fort ombestemme meg når ungen er ute
 
Vi døpte storesøster, så lillesøster vil også bli døpt. Men vi gjør lite ut av det, kun nærmeste familie :) vi har en dåpskjole i familien som mamma har laget og alle er døpt i men den er liten i størrelse så vi må døpe tidlig. Storesøster var 9 uker så tenker ca samme tid :)
 
Vi kommer til å ha dåp, rett og slett pga tradisjon for min del. Jeg er selv konfirmert humanetisk, men er medlem i statskirka. vi har begge liten familie, som vi står nær, så alle blir bedt og vi blir vel ca 35 stk. Låner lokalet og bestiller catering. Regner med å ha det når hun er 3-4 mnd, storebror var 3,5 mnd. Storebror ble døpt i samme kirka som mannen, så nå skal vi ha dåp i samme kirke som jeg ble døpt:)
 
Skal ha dåp i kirken, når han er 3-4 mnd. Med middag, kaffe og kaker etterpå. Ber barnets søsken, besteforeldre, oldeforeldre, tanter, onkler og fadderne[emoji4]
Vi er ingen kristen familie, men det er en tradisjon, så får ungene velge selv når de blir gamlere om de vil melde seg ut av kirken. Så tenker jeg det er bedre å være døpt som baby enn som konfirmant [emoji4]
 
Vi er ikke kristne, så det blir nok en Velkommen-til-verden fest etter hvert. Svigermor vil gjerne at han skal ha dåpskjolen som sønnene har brukt, så det gjør vi gjerne. Tenker det blir de aller nærmeste, og litt pådekket bord med enkel servering og kaker. Etter 3-4 måneder ser jeg ikke for meg at jeg har så mye overskudd til å stelle i stand så veldig mye mere uansett.

Faddere eller lignende kunne vi gjerne hatt, men vi har ikke helt landet der enda.
 
Her blir det dåp. Rett og slett pga tradisjon. Barna får selv velge ang konfirmasjon.
Dåpen blir i påska [emoji4]
 
Her blir det navnefest i Rådhuset, som med de to andre. Hadde stort selskap for hun eldste, men han neste tok vi bare de nærmeste, og det gjør vi nok denne gangen og.
 
Vi skal ha dåp i kirken, nå venter vi på gutt nr 2, så alt pynt vi brukte til lokalet osv har vi fra før så slikt trenger vi ikke å tenke på[emoji4]
Med førstemann hadde vi litt over 50 gjester og serverte sodd ( svigerfamilien er trøndere og sodd er selskapsmat) og vil nok bli det samme denne gangen også[emoji4]
 
lurer på om vi bare dropper det denne gangen... har pleid å ha dåp vi da. men jeg orker virkelig ikke ordne i stand noe tror jeg. men kan fort ombestemme meg når ungen er ute

Tror du ikke att du kommer til å angre på det senere ? Att alle barna er døpt bortsett fra ett.. Du kan jo prøve å gjøre det enkelt, og du får jo igjen kreftene etter fødsel kanskje [emoji4]?
 
Tror du ikke att du kommer til å angre på det senere ? Att alle barna er døpt bortsett fra ett.. Du kan jo prøve å gjøre det enkelt, og du får jo igjen kreftene etter fødsel kanskje [emoji4]?
får se, tar det som det kommer i såfall. er så mye som skjer fra januar til mai. to bursdager i januar, en i mars fire i april og to i mai pluss 17.mai også skal vi ha dåp oppi det i tillegg. vinterferie er det og påske oppi alt å, alle i nærmeste familie har bursdag på våren føler jeg blir helt svett av tanken og vet ikke hvordan ting blir med fem unger og jobben til samboern trapper seg opp i mai
 
Back
Topp