Nav, nye regler og 80%

Virker helt hull i hodet. Men har du fått regnet på hvor mye du evt tjener/taper på 80 % vs 100 %. Jeg har valgt 100 % uansett fordi jeg taper rundt 150k på å velge 80 i stedet for 100. Bare så det er tatt med i regnestykket når dere først står litt mellom barken lg veden her.

Marithe er god på å regne sånt, btw.
 
Taper en del på 80% ja.. ikke regnet på det, men det var for lettvindtens skyld.. orker egentlig ikke dette med ubetalt perm en gang til. Og vi får jo inn noe på kontantstøtten når han er lengre hjemme. Forrige var 13 mnd når han startet i barnehage, syns det var tidlig nok..
 
Nå er allerede søknaden sendt, får vel ikke endret den nå uansett? Selvom jeg ikke har fått svar
 
Jobben gir seg ikke, selvom jeg sendte referatet fra chatten med nav. Jobb svarer at man får "ymse" forskjellige svar fra nav. Og at de som bedrift får/har opplysninger som ikke allmennheten får. Og at dem har fått klar beskjed om at far må ta 19 uker ved 80% etter 1.juli.

Tilslutt svarte eg at denna diskusjonen tar vi etter 1.juli - og at eg ikke kan ha to ulike søknader hos nav og jobb. Blir å kreve å få vite kor de får de opplysningene fra dersom de ikke gir seg på dette.
 
Flere som blir forbanna på detaljstyringen staten prøver seg med permisjonsfordeling??? Jeg er IKKE klar til å gå i jobb 8 mnd etter fødsel. Valgte derfor 80% for å kunne være lenger hjemme, både for meg og med tanke på amming. Skal de ødelegge den muligheten også?
Kjenner jeg blir rasende..
 
Flere som blir forbanna på detaljstyringen staten prøver seg med permisjonsfordeling??? Jeg er IKKE klar til å gå i jobb 8 mnd etter fødsel. Valgte derfor 80% for å kunne være lenger hjemme, både for meg og med tanke på amming. Skal de ødelegge den muligheten også?
Kjenner jeg blir rasende..

Jupp... Helt enig!
 
Det er ikke riktig vel bevart noen av dem som styrer dette.

Jeg må overta permisjonen til mannen. Han kunne tenkt seg permisjon, men fordelt de 14 ukene over 3 år - og det er jo helt uaktuelt å sende baby i bhg rundt 8-9 mnd alder i april/mai. Det går ikke, så det går jo ikke å tilpasse dette til far om man aldri så mye vil heller. Han kan ikke være hjemme i 3 mnd+ i strekk med egen bedrift uansett, og hvor er da fornuft og «likestilling» når det ikke er forenelig med familielivet og hverdagen?
 
Det er ikke riktig vel bevart noen av dem som styrer dette.

Jeg må overta permisjonen til mannen. Han kunne tenkt seg permisjon, men fordelt de 14 ukene over 3 år - og det er jo helt uaktuelt å sende baby i bhg rundt 8-9 mnd alder i april/mai. Det går ikke, så det går jo ikke å tilpasse dette til far om man aldri så mye vil heller. Han kan ikke være hjemme i 3 mnd+ i strekk med egen bedrift uansett, og hvor er da fornuft og «likestilling» når det ikke er forenelig med familielivet og hverdagen?

Får du overtatt permisjonen da? Vi er i samme problemstilling, nav sier det er umulig å overta permisjon med mindre far ikke har rett på permisjon/man er aleneforsørger..
 
Får du overtatt permisjonen da? Vi er i samme problemstilling, nav sier det er umulig å overta permisjon med mindre far ikke har rett på permisjon/man er aleneforsørger..

Ja, vi står midt i en separasjon, men flytter ikke hver for oss før til jul, så jeg må søke endring når separasjonen er innvilget og vi bor hver for oss. Jeg skal ha full omsorg/hovedomsorgen for dette barnet inntil videre. Jeg har forstått det som at det teller som aleneforsørger, så det håper jeg stemmer, hvis ikke får vi et megaproblem!
 
Ja, vi står midt i en separasjon, men flytter ikke hver for oss før til jul, så jeg må søke endring når separasjonen er innvilget og vi bor hver for oss. Jeg skal ha full omsorg/hovedomsorgen for dette barnet inntil videre. Jeg har forstått det som at det teller som aleneforsørger, så det håper jeg stemmer, hvis ikke får vi et megaproblem!

Da har jo dere en litt annen situasjon enn oss plutselig. Og ja slik jeg har forstått det kan du få overta permisjonen da. Trist at dere går fra hverandre, men så bra at dere jobber godt sammen om å løse permisjonen best mulig for barnet høres det ut til.
 
Dette har jeg ikke fått med meg.
 
Jeg sendte Mail til barne- og likestillingsdepartementet og fikk dette svaret:

Vis vedlegget 265289

jeg senker dermed skuldrene og antar at jeg ikke blir berørt!!

Jeg synes det er så rart at man får helt ulike svar alt etter hvem man spør. Hvis dere ser på NAV foreldrepenger på Facebook skriver de at endringen gjelder for alle som føder etter 1. juli. Så jeg er bare totalt forvirra!
 
Jeg synes det er så rart at man får helt ulike svar alt etter hvem man spør. Hvis dere ser på NAV foreldrepenger på Facebook skriver de at endringen gjelder for alle som føder etter 1. juli. Så jeg er bare totalt forvirra!

Jo men de nye reglene med 15 uker gjelder fra 1. Juli. Tredeling av 80% så far får 19 uker var det jeg spurte om. Det er ikke gjeldende enda.
 
Kjenner jeg blir så oppgitt over ulike svar og mangel på informasjon. Og ikke minst at andre skal få lov å bestemme hvordan vi skal fordele vår permisjon og hva som er best for vår familie... :( Vet det ikke er noe å gjøre med, men klarer ikke slutte å irritere meg!
 
Jo men de nye reglene med 15 uker gjelder fra 1. Juli. Tredeling av 80% så far får 19 uker var det jeg spurte om. Det er ikke gjeldende enda.

De har en video på facebooksida der de forklarer de nye reglene, og der inkluderer de 80% uttak.
 
De har en video på facebooksida der de forklarer de nye reglene, og der inkluderer de 80% uttak.

Og det står jo forresten også i den posten jeg har tatt skjermdump av ser jeg nå...: «fellesperioden blir 16 uker med 100% dekning og 26 uker med 80% dekning». Er det ikke det du lurer på, eller misforstår jeg? Har ikke satt meg ordentlig inn i hvordan der fungerer med 80% dekning, for det har ikke vært aktuelt for oss, men som jeg har skjønt det så trår regelendringen i kraft samtidig for begge dekningsgrader.
 
15 uker til mor og far uansett 100% eller 80% er vedtatt, men er oppe ett forslag om at 80% også skal tredeles og at mor og far dermed får 19 uker hver. Dette kommer ikke til å rekke å bli vedtatt så det berører oss i august.
 
15 uker til mor og far uansett 100% eller 80% er vedtatt, men er oppe ett forslag om at 80% også skal tredeles og at mor og far dermed får 19 uker hver. Dette kommer ikke til å rekke å bli vedtatt så det berører oss i august.

Åja, det hadde jeg ikke fått med meg i det hele tatt!
 
Back
Topp