Nattevaktsarbeid og tilrettelegging tidlig

Grønn_te88

Flørter med forumet
Novemberlykke 2018
Jeg jobber en del natt i helsevesenet, og har somregel 3 nattevakter hver 3 helg - avogtil i ukedagene også. Lurer på om det er farlig for fosteret å bli utsatt for nattevakter? Vet at man har krav på å få slippe å gå natt under graviditet, men føler ikke helt for å avsløre for ledelsen så tidlig at jeg er gravid! Er 4+0 i dag, føler ikke jeg har «rett» på å ta plass som gravid enda siden det er så veldig tidlig [emoji18]

Er det noen andre som har lignende arbeidssituasjon og tenkt noen tanker om temaet? Råd mottas gjerne [emoji4]
 
Så lenge formen din er fin ville jeg gått turnusen som normalt. Merker du endring i form så kan du vel kanskje ta en prat med lederen din så dere får tilrettelagt?
 
Litt ymse hva forskning tilsier.
Det varierer også fra person til person hvordan man takler det å snu på døgnet og veksle mellom vakttyper generelt.
Tror det varierer litt mellom de forskjellige arbeidsplassene hvordan det fungerer med tilrettelegging for natt. Noen steder må man sykemeldes for ikke å miste de tilleggene, andre steder beholder man tillegg og flyttes til andre vakter (varierer om det er snakk om time for time eller vakt for vakt).
Uansett må du fortelle at du er gravid for å kunne få den tilretteleggingen.
Det er jo mest sårbart i første trimester ift påvirkning mtp utvikling og abort-risiko.

Hvis noe går galt, hva vil du føle deg komfortabel med i etterkant? Hvordan føler du turnusen fungerer for deg til vanlig ift søvn og endring på døgnrytme etc.
 
Back
Topp