Når spiser babyen/barna kveldsmat?

Malla89

Finner glede i forumet
Desemberglede 2015
Og når går de på badet ?

Av alle ting en førstegangsmor kan lure på lurer jeg faktisk på dette. For jeg syns kveldsrutine er vanskelig. Mi legger seg gjerne 19:00, eller det er det jeg vil ho skal gjøre. Men, på dager med bading, smøring av diverse kremer (atopisk eksem må vite) så tar bare turen på badet opp mot 40 minutter. Så kveldsmat klokka 18:00 som tar 20 minutter, vel da er klokka sju før vi vet ordet av det. Hender det at unga tar på pysj/steller seg før kveldsmat? Også bare innom badet for en tannpuss før senga? Samboer mener jeg er for opphengt i klokka:p
 
Vi må begynne tidligere nå enn før, fordi vi må opp litt tidligere. Sjuåringen spiser kl 19, og går på badet når hun er ferdig.
 
Kveldsmat kl 19 så badet og senga på minste. Eldste kan være oppe litt lengre hvis hu har tatt en dupp osv på dagen.
 
Spiser ikke kveldsmat

De går på badet ca 30-20 min før leggetid
 
Spiser en yoghurt tør han pusser tenna ca kl.19.00
 
Kveldsmat til barnetv og så legges han rundt 19.00. Han er 3,5 år. Det går for øvrig å ta deler av stellet som du sier før kveldsmaten. Spise i pysj, og eventuelt smekke. Jeg er rimelig firkantet når det kommer til leggetid selv:) De gangene han legges senere, så blir han overtrøtt.
 
Min på snart 21mnd, bades/dusjes annenhver dag kl 17.30, kveldsmat hver kveld kl 18.00, så tannpuss og natta sang og i seng ca 18.30 :)
 
Vi gir kveldsmat i 17.30 tiden, bad etterpå. Så seng en gang mellom 18 og 18.15. Trenger lang tid på å roe seg ned og roer seg best ned på rommet:)
 
Kveldsmat rundt 18. Noen ganger sein middag, da utgår kveldsmat. Minste på 2 legger seg rundt 18.30. Største på 6 legger seg senest 19.30 på skoledager. Bruker maks 10 min på badet. Noen ganger tar de på pysj før mat.
 
De to på åtte og fem spiser kveldsmat sånn i 19-1930 tiden og skal helst være i seng til 20. (hverdager. De kan drøye litt i ferier. Mellomste trenger såpass tid på å venne seg til det at det ikke funker i helga. 2015 er hun en overtrøtt klump som må bæres i seng helst.)

Yngste, ni mnd gammel, har fått kveldsmat for første gang i kveld hun pleier ellers bare å ammes på soverommet.

Hun skal på badet ca 1830-1845 og i seng før sju.
 
Toåringen får kveldsmat litt etter kl 18, så går vi på badet og han legges litt over 18.30.
De dagene han bader tar vi på pysj og tar stellet før han spiser kveldsmaten. Så tar vi tannpussen etter han har spist :)
 
Kveldsmat ca 1830 etterfulgt av kveldsstell og tannpuss. I senga cirka 1915 og sover 1930. 1,5 år.
 
Hvorfor ikke kveldsmat? Jeg spør fordi jeg vet at noen praktiserer sen middag:)
Hvis man spiser sen middag så sier det seg selv at man ikke orker kveldsmat. Hvert fall slik jeg tenker..

Vi spiser middag mellom kl 16-17, men det er ikke det jeg definerer som sen middag. Ingen av oss, hverken voksne eller barn, har det for vane å spise kveldsmat etter middag. Er ikke noen spennende grunn ;)
 
Hvis man spiser sen middag så sier det seg selv at man ikke orker kveldsmat. Hvert fall slik jeg tenker..

Vi spiser middag mellom kl 16-17, men det er ikke det jeg definerer som sen middag. Ingen av oss, hverken voksne eller barn, har det for vane å spise kveldsmat etter middag. Er ikke noen spennende grunn ;)
Mine unger derimot synes de trenger kveldsmat dersom "gå på badet" kommer mer enn 30 minuttet ettet at middagen var ferdig.

Siden de to eldste som dette gjelder er på grensen til undervektige er det helt veldig greit at de spiser kveldsmat.

For yngste som introduseres for kveldsmat nå dreier det seg om å sove natta gjennom etterhvert.

Men så spiser jo jeg og mannen ofte kveldsmat også da... (vekta vår tenger det ikke. Men jeg gidder ikke legge meg sulten. Jeg ammer for mange ganger på natta til å kunne tenke at når jeg bare har sovnet så merker jeg det ikke før det er morgen. Jeg kan ikke fordra å være sulten og å måtte være det når jeg ufrivillig er våken på natta frister ikke....

Folk er forskjellige
 
Hvis man spiser sen middag så sier det seg selv at man ikke orker kveldsmat. Hvert fall slik jeg tenker..

Vi spiser middag mellom kl 16-17, men det er ikke det jeg definerer som sen middag. Ingen av oss, hverken voksne eller barn, har det for vane å spise kveldsmat etter middag. Er ikke noen spennende grunn ;)
Når legger de seg da?
 
Mine unger derimot synes de trenger kveldsmat dersom "gå på badet" kommer mer enn 30 minuttet ettet at middagen var ferdig.

Siden de to eldste som dette gjelder er på grensen til undervektige er det helt veldig greit at de spiser kveldsmat.

For yngste som introduseres for kveldsmat nå dreier det seg om å sove natta gjennom etterhvert.

Men så spiser jo jeg og mannen ofte kveldsmat også da... (vekta vår tenger det ikke. Men jeg gidder ikke legge meg sulten. Jeg ammer for mange ganger på natta til å kunne tenke at når jeg bare har sovnet så merker jeg det ikke før det er morgen. Jeg kan ikke fordra å være sulten og å måtte være det når jeg ufrivillig er våken på natta frister ikke....

Folk er forskjellige
Jeg ammer jeg også, men spiste kun kveldsmat da jeg var gravid.

Min yngste er 4 uker, så hun spiser annenhver time gjennom hele døgnet og hun skal få kveldsmat før hun skal legge seg når hun begynner med fast føde.

Mine andre barn er snart 5 år og snart 3 år. De har ikke behov for kveldsmat. Det går mellom 2-3 timer fra middagen er ferdig spist til de skal legge seg. Så de har ikke behov eller lyst på mat igjen så raskt etter.

Ja, folk er forskjellige.
 
Back
Topp