Når sluttet barnet ditt med bleie?

M

Moderator Kristin

Guest
Mange bruker sommeren som en gylden mulighet for å slutte med bleie, for da kan barnet løpe naken eller med lite klær rundt, og det blir lettere å hjelpe barnet fort.
Men Norge er ett av det landene hvor vi bruker lengst tid på å bli ferdig med bleien, og mange mener det er fordi vi er så heldige og ha både billige, gode og komfortable bleier til barna.

Hvordan gjekk dere frem når deres barn skulle slutte med bleie? Og når sluttet barnet? Tok det lang tid?


Jeg fant en artikkel som heter bleieslutt på en helg. Har noen av dere prøvd det? funket det for dere? Har dere eventuelt andre gode råd å komme med?

Artikkelen kan dere lese her : Bleieslutt på en helg.
 
Storebror brukte lang tid, men han fikk den tiden han trengte. Det er så viktig å ikke stresse, det gagner hverken barnet- eller deg. Han brukte rett og slett god på å bli ordentlig klar. Vi begynte med potte/do da han var 1.5, han sluttet helt med bleie da han var 3. Han viste godt tegn på når han virkelig var klar, og da sluttet han så og si helt over natta. :)

Lillebror ble 2 i mai, og er snart bleiefri. Sier i fra når han må på do, og har gjort det en god stund nå. :)
 
2 år og 7 mnd
Han tok av en dag og erklærtr at han var stor gutt å det var det
 
De to eldste gutta sluttet noen uker før de fylte 3 år - sluttet da med bleie på dag og natt . Brukte ca en helg på å bli ordentlig vant til å gå helt uten bleie 24/7:) Håper minstebroren (er 6 mnd ) også slutter rundt den tiden (gjerne før også ) og like greit som dem :D
 
4 år. Ja det tok lang tid. Var ikke trygg på dagen før hun var ca 5, tisset på seg på besøk og sporadisk i bhg et halvt år til og tørr på nettene ca nå når nesten 6:nailbiting: håper de problemene er bak oss nå og håper lillebror sin bleieslutt går litt enklere for seg:shy:
 
Første sluttet med bleie på dag 1 uke før hun ble tre år og slutta på natt ca en måned senere da lillebroren var født og hun kunne jo ikke bruke bleie som en baby! Gikk over all forventning. :)

Andremann er 3,5 år snart og bruker fortsatt, men går endel på do så kan sikkert bare fjerne bleia snart.
 
Vi har ikke stresset noe med det. Prøvde litt da hun var 2,5 men hun var ikke interessert. Potta ble stående framme så hun kunne om hun ville. Så ble jeg gravid og fikk hyperemesis, og det ble ikke prioritert å bruke tid på pottetrening. Så i vår, da hun var ca 3 år og 3 mnd kom jeg på at woops, snart får vi nytt bleiebarn. Kjøpte truser til henne og hun ble tørr på dagen fra dag 1. Tissa vel på seg én gang men det var bare en skvett på vei til potta!

Så hun har vært helt tørr på dagtid i snart 3 mnd nå. Vi har på henne bleie om natta. Men hun vil ikke bæsje i potta/do. Så hun bæsjer nesten hver kveld etter å ha fått på seg kveldsbleia og pysjen... så må vi skifte på henne.

Om noen har noen tips til hvordan få barnet til å bæsje på potte er jeg lutter øre :) hun vil gjerne være alene på rommet sitt når hun bæsjer...
 
Eldste var passert 4. Sluttet dag og natt samtidig. Aldri hatt et uhell.

Mellomste var akkurat fyllt 2 år. Ble endel uhell i bhg fordi språket hennes ikke var helt på plass enda.

Minste også akkurat fyllt 2 år. Mye uhell... men han var allergisk mot bleier, så måtte bare slutte.
 
Sluttet av seg selv da innen hun fylte 2
 
Eldstemann sluttet da han ble 2. EC light fra han var 6mnd og mye bleiefri tid fra han var 1år, så han var vant med do og bleiene ble mer og mer bare en sikkerhet i tilfelle uhell ute/i bil ol.
 
Rundt 3 års alder :)
 
Gutten var 18 mnd da vi begynte med bleieslutt, var tørr på dagen da han var 21 mnd. Tok det på sommeren.
Yngste var akkurat 2,5 år etter ferien når vi tok bleien.

Begge bæsjet så og si alltid i bleien fra de var 12 mnd.
 
3 år og 4 mnd. Sluttet både dag og natt samtidig, hadde aldri uhell heller.
 
Her var hun 2 år og 4 mnd. Brukte en uke, satt potta i stua og tok på truse så gikk hun rundt i trusa helt til hun kjente at hun måtte så gikk hun. Bæsjet en gang i potta å etter det fant hun ut at hun likegodt kunne gå på do sånn som mamma & pappa. Hadde bleie på om natta i rundt 14 dager bare for å være på den sikre siden men da den var tørr hver morgen å hun gikk på do så snart vi sto opp kuttet vi ut den også.
 
Vi har ikke stresset noe med det. Prøvde litt da hun var 2,5 men hun var ikke interessert. Potta ble stående framme så hun kunne om hun ville. Så ble jeg gravid og fikk hyperemesis, og det ble ikke prioritert å bruke tid på pottetrening. Så i vår, da hun var ca 3 år og 3 mnd kom jeg på at woops, snart får vi nytt bleiebarn. Kjøpte truser til henne og hun ble tørr på dagen fra dag 1. Tissa vel på seg én gang men det var bare en skvett på vei til potta!

Så hun har vært helt tørr på dagtid i snart 3 mnd nå. Vi har på henne bleie om natta. Men hun vil ikke bæsje i potta/do. Så hun bæsjer nesten hver kveld etter å ha fått på seg kveldsbleia og pysjen... så må vi skifte på henne.

Om noen har noen tips til hvordan få barnet til å bæsje på potte er jeg lutter øre :) hun vil gjerne være alene på rommet sitt når hun bæsjer...
Kanskje sette potta på rommet når hun kjenner at hun vil gå? :)
 
Han nektet å gå på både do og potte frem til han var nesten 4. Prøvde innimellom fra han var rundt 2 år, men ville la han styre det i sitt tempo. Null problem å slutte den dagen han var klar for det, hadde nok hatt kontroll på det veldig lenge, men syns d var skummelt med do og ekkelt med potte.
 
Han var 3år og 1 mnd :) frøkna bruker bleie enda , men mer og mer tiss og bæsj på do. Hun syns det er gøy så vil ikke tro det drøyer lenge. Hun er 2.5 år.
 
Eldste var 3 år og 1 mnd. Aldri stresset med bleie slutt. Vi være stod opp en morgen og så vi ville bruke truse i stedet for bleie( aldri brukt truse utenpå bleia). Yngste er 2.5 år og vil gå på do innimellom selv om ingenting skjer. Stresser ikke der heller, han sier nok ifra når han er klar. Når muskelen utvikler seg og fungerer er veldig individuelt på barna. Jeg ble presset ganske tidlig og sleit i mange år med urinveiene. Ga seg etter at eldste ble født og jeg fikk en skikkelig hestekur over lang tid. Så litt feil person å spørre om råd til bleieslutt
 
Back
Topp