Når skal man legge et barn mellom 1-2 måneder?

Bkno8220782

Andre møte med forumet
Jeg føler egentlig det et dumt spørsmål.. jeg har mitt første barn på syv uker, og har til nå bare tatt henne med inn til rommet når jeg har lagt meg, gjerne sent i 12-1tiden.. hun har i mellomtiden sovet for det meste på fanget mitt eller på babygymmen. Jeg har foreldre som gnager på hvorfor jeg ikke legger henne, men etter hva jeg har lest så er det enda tidlig å legge slike rutiner; at dette gjerne ikke fungerer før barnet er tre måneder..

Jeg lurer derfor på om det er forventet å legge barnet inn på rommet allerede nå til et viss klokkeslett? Vi samsover, så hun liker som oftest ikke å ligge alene. Ønsker gjerne at dere deler erfaringer på klokkeslett og hvordan dere gjorde det. For min del føler jeg ikke det er helt naturlig å legge henne alene inn på rommet allerede nå..
 
En så liten baby har ingen formening om natt eller dag og har ingen døgnrytme enda, så ikke noe vits å stresse med å legge henne før.
Vi hadde babyen oppe til vi la oss frem til hun var 8-10 uker og begynte da å legge henne litt før fordi hun viste tegn til å være overtrøtt. Men selv om det passet for oss, så er det jo ikke sikkert at det er løsningen for dere :)

Har inntrykk av at de fleste venter til rundt 3mnd før de begynner å innføre noen rutiner på leggetid. Dere kjenner deres baby best og kjenner hva som passer for dere, så er det ikke så farlig hva andre måtte mene :)
Det er ingen fasit tenker jeg, gjør det dere syns funker best for dere :Heartred

Og dessuten, det er jo så kos med de sene kveldene i starten med en liten deilig baby på brystet. Hverdagen kommer fort nok, så bare nyt tiden nå og kos dere med babyen på kveldene ;)
 
Her er det ingen fasit :) jeg var etterhvert veldig klar for litt egentid på kveldene, så jeg begynte å legge han for natta når han sovna for natta! Starta med dette når han var ca 3-4 mnd! Nå som han er 6 mnd, så er han supertrøtt kl 19, sø da sover han da :)
 
En så liten baby har ingen formening om natt eller dag og har ingen døgnrytme enda, så ikke noe vits å stresse med å legge henne før.
Vi hadde babyen oppe til vi la oss frem til hun var 8-10 uker og begynte da å legge henne litt før fordi hun viste tegn til å være overtrøtt. Men selv om det passet for oss, så er det jo ikke sikkert at det er løsningen for dere :)

Har inntrykk av at de fleste venter til rundt 3mnd før de begynner å innføre noen rutiner på leggetid. Dere kjenner deres baby best og kjenner hva som passer for dere, så er det ikke så farlig hva andre måtte mene :)
Det er ingen fasit tenker jeg, gjør det dere syns funker best for dere :Heartred

Og dessuten, det er jo så kos med de sene kveldene i starten med en liten deilig baby på brystet. Hverdagen kommer fort nok, så bare nyt tiden nå og kos dere med babyen på kveldene ;)

Det var godt å høre! Følte meg litt egoistisk som hadde henne lenge oppe, men er jo så koselig..
En så liten baby har ingen formening om natt eller dag og har ingen døgnrytme enda, så ikke noe vits å stresse med å legge henne før.
Vi hadde babyen oppe til vi la oss frem til hun var 8-10 uker og begynte da å legge henne litt før fordi hun viste tegn til å være overtrøtt. Men selv om det passet for oss, så er det jo ikke sikkert at det er løsningen for dere :)

Har inntrykk av at de fleste venter til rundt 3mnd før de begynner å innføre noen rutiner på leggetid. Dere kjenner deres baby best og kjenner hva som passer for dere, så er det ikke så farlig hva andre måtte mene :)
Det er ingen fasit tenker jeg, gjør det dere syns funker best for dere :Heartred

Og dessuten, det er jo så kos med de sene kveldene i starten med en liten deilig baby på brystet. Hverdagen kommer fort nok, så bare nyt tiden nå og kos dere med babyen på kveldene ;)

Takk for et utfyllende svar! Jeg fikk nesten litt dårlig samvittighet for å ha henne oppe sammen med meg, men hun vil ikke ligge alene og det er jo så koselig å ha henne på fanget. Bare synd at andre skal mase på meg angående leggetid..
 
Litt tidlig å lage legge rutiner, ivertfall funker det ikke her :D De vet ikke forskjellen på natt og dag enda, men rundt 4-5 mnd begynte vi med de to eldste :smug:
 
Her lå hun på mitt eller pappaens bryst til vi alle gikk og la oss fram til 2-3 måneder. Hun regulerte seg selv ved å begynne vise tegn på å være overtrøtt rundt kl 19, da ammet jeg henne i søvn i senga. Måtte inn x antall ganger for påfyll da, men da hadde hun tatt kvelden og ble liggende i senga.
 
Jeg har en jente på litt over 2 mnd og jeg har gjort litt rutine allerede. Tar henne på pysj, skifter bleie og vi går inn på rommet vårt ved 22-23 tiden før siste amming før leggetid. De gangene vi bader på kvelden blir pysj tatt på rett etterpå.
Hun pleier vanligvis ha en lang økt hver natt, sover alt fra 4-6 timer i strekk. De gangene hun ikke har lang økt, så legger vi oss og går i seng samme tidspunkt. Hun sovner vanligvis på brystet etter amming før jeg flytter henne over i egen seng som står ved siden av vår seng.
 
Ingen fasit for når så små skal legge seg. Babyen regulerer det selv. :)
 
Jeg føler egentlig det et dumt spørsmål.. jeg har mitt første barn på syv uker, og har til nå bare tatt henne med inn til rommet når jeg har lagt meg, gjerne sent i 12-1tiden.. hun har i mellomtiden sovet for det meste på fanget mitt eller på babygymmen. Jeg har foreldre som gnager på hvorfor jeg ikke legger henne, men etter hva jeg har lest så er det enda tidlig å legge slike rutiner; at dette gjerne ikke fungerer før barnet er tre måneder..

Jeg lurer derfor på om det er forventet å legge barnet inn på rommet allerede nå til et viss klokkeslett? Vi samsover, så hun liker som oftest ikke å ligge alene. Ønsker gjerne at dere deler erfaringer på klokkeslett og hvordan dere gjorde det. For min del føler jeg ikke det er helt naturlig å legge henne alene inn på rommet allerede nå..

Jeg samsover enda med min 3-åring. Det haster ikke, så bare sov med henne så lenge hun vil.
Legg henne når hun er trøtt. La henne sove i vogn/vugge, eller på sofaen e.l. hvis du vil være oppe mens hun sover, uten å ha henne på fanget. (Fanget er flott dog! <3) Hun kan sove alene på soverommet om hun sovner med deg og ikke våkner igjen, men du må kanskje være med henne til hun sovner.
Det er ikke farlig om hun er oppe "sent," for det bare tar hun igjen ved å sove lenge dagen etter. ;) Etterhvert kan du begynne å forsiktig snu døgnet.
 
Back
Topp