Når får barnet gå til venner på egenhånd?

Undomiel

Forumet er livet
Smånissene 2022
Når får deres barn lov å sykle/gå til venner i nærområdet selv uten å måtte følges?
 
Det kommer vel helt ann på hvor man bor og hvor modne ungene er for det?

Junior gikk til en kompis eller to i førsteklasse, men stort sett fulgte vi. Hadde bestekompisen bodd i samme gata hadde han kunnet gått alene før..
 
Fra de var 4 år, men da sendte jeg melding til mødrene om jeg ikke kunne se det andre huset fra vinduet eller verandaen vår. Fra 5 år har de fått gått alene uten at jeg har sjekket. Da har det vært i rolige gater da så klart. Eldste fikk gå lengre, og til mer trafikkerte steder fra 7 år, og da fikk han også begynne å ta buss alene.
 
Eldste gjorde det fra han var 4,5
4-5 år men da kun til de nærmest
Er det da sånn at dere kan se huset fra dere? Begynner å lure på om jeg er veldig overbeskyttende som ikke vil la 7åringen gå rundt I nærområdet her (med en radius på ca 300 meter). Og så skal feks han og en kompis ringe på hos andre barn som virker som får lov å sykle og gå veldig fritt ute. Føler jeg har null kontroll på hvor de drar, og det stresser meg veldig. Men som sagt... mulig jeg er overbeskyttende nå?
 
Er det da sånn at dere kan se huset fra dere? Begynner å lure på om jeg er veldig overbeskyttende som ikke vil la 7åringen gå rundt I nærområdet her (med en radius på ca 300 meter). Og så skal feks han og en kompis ringe på hos andre barn som virker som får lov å sykle og gå veldig fritt ute. Føler jeg har null kontroll på hvor de drar, og det stresser meg veldig. Men som sagt... mulig jeg er overbeskyttende nå?
Nei kan ikke se husey
Når han var 7 år fikk han gå både hit og dit :)
 
Nei kan ikke se husey
Når han var 7 år fikk han gå både hit og dit :)
Hadde han mobil? Kanskje vi må kjøpe det til han nå.. Hehe, jeg har aldri sett på meg selv som noe særlig overbeskyttende forelder før. Har I hvert fall tenkt at jeg er ganske avslappa. Men når det komme r til det her,så syns jeg det er skummelt åslippe han såpass fritt ute og kanskje ikke helt vite hvor han er.
 
Er det da sånn at dere kan se huset fra dere? Begynner å lure på om jeg er veldig overbeskyttende som ikke vil la 7åringen gå rundt I nærområdet her (med en radius på ca 300 meter). Og så skal feks han og en kompis ringe på hos andre barn som virker som får lov å sykle og gå veldig fritt ute. Føler jeg har null kontroll på hvor de drar, og det stresser meg veldig. Men som sagt... mulig jeg er overbeskyttende nå?
Unger er forskjellig.

Men altså han gikk alene til og fra skolen da han var 6 år. 2 km. Gjennom sentrum og over gangfelt osv. Vi fulgte han fram og tilbake i 2 mnd så alt var godt innøvet.

Da han var 4,5 gikk han i nabogater. Kunne ikke se han nei. Men var korte avstander og klare avtaler i begynnelsen og veien til/fra var innøvet sammen med meg. Vestre side av veien, hvor han skulle krysse om nødvendig. Osv... Har ikke sluppet han "løs" ute.
 
Unger er forskjellig.

Men altså han gikk alene til og fra skolen da han var 6 år. 2 km. Gjennom sentrum og over gangfelt osv. Vi fulgte han fram og tilbake i 2 mnd så alt var godt innøvet.

Da han var 4,5 gikk han i nabogater. Kunne ikke se han nei. Men var korte avstander og klare avtaler i begynnelsen og veien til/fra var innøvet sammen med meg. Vestre side av veien, hvor han skulle krysse om nødvendig. Osv... Har ikke sluppet han "løs" ute.
Nei ikke sant.. det blir jo på en måte to forskjellige ting føler jeg. Å sende han til en kompis æ, fra a-å, er en ting, men å bare la han være fritt ute uten kontroll på hvem han er sammen med og hvor han er. . Synes dem er for små til det enda. Men er veldig usikker. Virker som flere I klassen hans får lov.
 
5 år. Gikk alene til besteforeldre da hun 4.5 år.
 
Hadde han mobil? Kanskje vi må kjøpe det til han nå.. Hehe, jeg har aldri sett på meg selv som noe særlig overbeskyttende forelder før. Har I hvert fall tenkt at jeg er ganske avslappa. Men når det komme r til det her,så syns jeg det er skummelt åslippe han såpass fritt ute og kanskje ikke helt vite hvor han er.
Mobilen lå stort sett hjemme ;)
 
Kom litt an på hvor langt de måtte dra. Nå er de 8 og 10 og får lov til å gå fritt til dem de vil så lenge de gir oss beskjed :)
 
Min fikk gå alene til kompiser i gaten i sommer. Han var da 5 år. Vi bor i en blindvei og han får gå innover i gaten, men ikke utover. Kan ikke se huset han går til, men han er alltid er han sier han skal være og stiller seg ut av veien om det kommer biler. I sommer var det uansett alltid noen voksne i gaten og det føltes derfor veldig trygt. Nå som det er mørkt vil jeg helst følge han, siden det er vanskelig å se de små i mørket - selv med refleks. >.<
 
Han begynte å gå til venner i gaten her da han var 4-4,5 år. Han er veldig forsiktig og går på siden av veien(altså det kommer noen få biler i gaten her i timen).. Vi bor på et rolig boligfelt.. Nå er han 5 og søsteren på 4 år får bli med han, men da leier de alltid .. er aldri borte lenge og kommer rett hjem om ikke vennene kan/er hjemme etc... Har aldri måttet gå å lete etter de :) Funker veldig fint :)
 
7-åringen min får gå fritt til venner innenfor en viss radius. Har god kommunikasjon med foreldrene så vi har stortsett oversikt over hvor han er. 4-åringen får bare gå i gata her (bor i en blindvei)
 
Ja eldste på 7.5 får gå til venner i nabolaget. Ca 3-400 meter unna, og vi ser ikke de husene. Han kan få gå alene oppover mot butikken og, er et pokestop der oppe [emoji28] 300 meter. Men da må han krysse veien mer, og det er ikke like moro synes jeg... Til venner er det bare fortau og lite biltrafikk. Blindvei.
Ofte har han med mobilen.
 
Virker som det er forventet (i nærheten her) at de skal begynne med det i hvert fall innen de er fem nå:eek: hjelp. Verden er jo bare blitt skumlere kanskje bortsett fra at folk har mobiltelefoner og kan ringe hvis de ser noe skjer med ungene mine.

Er sikker på at jeg ikke gikk til noen før jeg var sju år selv! Kan egentlig ikke se for meg at det var så tidlig engang. Da var det i så fall til et nabohus:p

Jeg er ikke klar for å sende avgårde 4,5åringen på en stund! Såvidt at jeg tør å la henne være alene hos noen hvis det ikke er nær familie:p jeg er ganske sikker på at jeg ikke er sprø, men at resten av verden/landet kanskje er det:p

Det har kanskje noe med at de skal kunne ta seg til skolen allerede før de fyller seks.?
 
For å svare på spørsmålet: 7-8:p men antakeligvis får hun gå til naboene på tunet ganske snart, nærmere 5 år:)
 
Eldste begynte å gå den sommeren han deretter begynte på skolen. En i bhg som bor sånn at det er bare 5 min å gå men vi ser ikke bort da. Fulgt de første gangene. Gått selv siden. Han var altså nesten seks.

Mellomste går stort sett bare til naboen. Hun fyller seks nå om et par uker men har gått inn og ut hos nabojenta som er like gammel siden de flyttet hit for halvannet år siden.

Men ingen av dem er helt "løs", de sier fra hvor de går.

Eldste gikk ikke alene til og fra skolen før nå i tredje, men jeg forventer at mellomste går sammen med ham fra høsten.

Lillemor som bare er et år, for henne bor det ingen i samme alder i gangavstand (for henne alene når hun blir 5-6) så vidt jeg vet pr nå, så vi får se.
 
Back
Topp