Når bør baby kunne sovne av seg selv?

Sykkelfrue90

Andre møte med forumet
Vår fantastiske sønn kom til verden den 03/06-17, så han er 5,5 uker gammel. Hadde termin 25/05-17.

Samboer har akkurat kommet hjem etter 12 dagers jobbtur. Da jeg nå har vært hjemme alene med sønnen vår har jeg gjort det som fungerte og måtte til for å få han til å finne roen og sovne. Barnefar kommer hjem og er litt oppgitt over at sønnen vår ofte trenger hjelp for å falle til ro, gjerne med byssing, vugging, kos på ryggen eller kos på hodet. Han mener at han burde klare å sovne selv, at hvis dette fortsetter "vil han aldri klare det".

Er det feil av meg å svare han med at sønnen vår faktisk bare er 5,5 uker gammel, og at dette absolutt ikke er unormalt? Sønnen vår sliter spesielt med å finne roen hvis han blir "holdt våken" for lenge og blir overtrøtt.
 
Jeg vet ikke hva som er vanlig, men tror ikke det er unormalt å gjøre som du skriver.. jeg ammer jenta mi i søvn, kan bare glemme å legge henne ned våken, det funker hverken på dag eller kveld. På dagen sover hun i vognen, da må vi oftes rugge henne i søvn.
 
Jeg tenker også at dette er normalt, og at det kommer til å gå seg til [emoji4] det skjer mange forandringer i starten.. Du kan jo google "fjerde trimester", så finner du nok mye info om behovet for nærhet som babyene ofte har i starten. Kanskje kan det hjelpe for samboeren din å lese, også?[emoji4]
 
Alle er forskjellig :)
Jeg har vært veldig på at mine skal kunne finne roen selv, så lillebror blir lagt i sengen når han begynner å bli trøtt for kvelden på samme måte som jeg gjorde med storebror. Det blir en del springing inn og ut av rommet ja, for det kan ta sin tid, enkelte gang :p men når vi har hatt en travel dag hvor han har hatt masse inntrykk så trengs det kitt ekstra tlc for å få roet ned og få han til å sove.
 
Dette er helt individuelt:)
Jeg vil samsove da dette forenkler ammingen og så synes jeg det er veldig koselig<3
Jeg både bysser, synger litt nattasanger og stryker på pannen:) noen ganger ammer jeg han i søvn. Men han finner ofte søvnen selv også.
Storebror var veldig vanskelig å legge, han hatet å sove rett og slett. Der var det kun byssing, amming i søvn som fungerte. Til tross for iherdige forsøk på å få han til å sove selv. Han hadde behov for ekstra mye nærhet og hadde trøbbel med søvnen lenge. Hver gang vi prøvde å få han til å sove selv (over 3 uker etter anbefalinger fra helsestasjonen) ble det mye værre og utviklingen stagnerte. Når vi gikk tilbake til byssing og amming til søvn ble han seg selv igjen<3 Han er fire år og sovner selv nå, så at de aldri lærer det er bare tull;) han sov hos meg til han var 3 år og det var ikke noe problem å få han på eget rom, da var han endelig klar:)
Barn er forskjellige det som er rett for et barn og en familie passer ikke for en annen.
 
Det du beskriver er helt normalt! Man kan ikke skjemme bort en så liten baby nok og det er bare å følge babyens behov,- trygghet er viktig. Dette sier fagfolk,- rutiner kan man fokusere mer på senere. Helt korrekt av deg å minne mannen på at babyen kun er 5,5 uker [emoji4] Har en like gammel selv, må stort sett ammes i søvn eller må ligge på meg for å få sove, men kan noen ganger legges uten. Da må man ofte gå ut og inn av rommet for å putte inn smokk og roe ned etc. Det er mange inntrykk som skal fordøyes etter en dag for de små og de kan ha problemer med å finne roen og bli overtrøtte, som du beskriver. Følg instinktene dine du, høres ut som du gjør dette helt glimrende, spør du meg [emoji173]️
 
Last edited:
Helt normalt! Ingen av mine har vært noe flinke til å finne søvnen selv. De bare kaver og kaver til de begynner å gråte som raskt går over i utrøsteslig hylgråt. Ligger jeg helt klin inntil sovner uten at jeg trenger å gjøre noe mer enn å være der :)
 
Ammer min i søvn. Ser ikke noe problem med det. Han er 3 mnd i neste uke :)
Som de andre skriver, trenger babyer nærhet og trygghet.
 
Her må det også bysses/vugges/trilles/ammes etc etc for at hun skal sovne. Har hendt ved 2 anledninger at hun har sovnet av seg selv [emoji23] hun er 3 måneder
 
Back
Topp