Mottar AAP og overgangsstønad.. er gravid igjen.. regler?

Deamyou

Første møte med forumet
Hei!
Jeg går skole 50%, som del av arbeidsrettet tiltak. Mottar dessuten overgangsstønad i denne perioden. Er ferdig på skolen til sommeren. Jeg bor alene med mitt barn nå, og fant ut at jeg er gravid med kjæresten. Jeg og kjæresten har ventet med å flytte sammen, for at barna vi har fra før skal bli godt kjent og trygge på hverandre før vi flytter sammen. Vi har vært sammen noen år nå, og har kjent hverandre siden vi var barn. Vi har pratet om graviditeten, og har bestemt oss for å beholde.
Planen før jeg ble gravid var å flytte sammen om 1 år, men er enige i at å flytte sammen til barnet blir født. Er det noen som vet hvordan det er med NAV da? Vet jeg mister overgangsstønaden når vi blir samboere, og all inntekt blir erstattet med foreldrepenger. Det jeg ikke vet er hvordan de beregner disse foreldrepengene. Lurer også på hvordan det er for barnefar ift. retten på foreldrepermisjon, foreldrepenger etc. Må vi bo sammen i en viss periode før barnet blir født, eller er det tidsnok å flytte sammen en mnd før termin? Vi vil helst drøye flyttingen så langt mot termin som mulig.

Håper noen vet, og vil hjelpe meg:) Beklager langt innlegg. Takker for alle svar og håper alle med negative innspill vil holde dette for seg selv:)
 
Hei :)

Velkommen hit, og gratulerer så mye med spiren i magen :D

Du hadde postet denne tråden under FAQ, så jeg flyttet den hit til generelt isteden jeg ;)

Håper du vil trives her inne hos oss :)
 
Ta kontakt med nav og hør [emoji4]
Som hovedregel så beholder man overgangsstønad i opp til ett år etter at man har flyttet sammen med en ny person som ikke er barnefaren til ungen du har overgangsstønad for. Men det er noen andre regler som slår inn når du får et til barn.
Så med alle de spennende reglene i nav-systemet er det beste å høre med dem, evt skrive til dem på nav-chatten.
 
Ta kontakt med nav og hør [emoji4]
Som hovedregel så beholder man overgangsstønad i opp til ett år etter at man har flyttet sammen med en ny person som ikke er barnefaren til ungen du har overgangsstønad for. Men det er noen andre regler som slår inn når du får et til barn.
Så med alle de spennende reglene i nav-systemet er det beste å høre med dem, evt skrive til dem på nav-chatten.


Det var nye regler på overgangsstønaden fra 1.1.16 at man mister den med en gang man blir samboer med kjæresten :)

Foreldrepengegrunnlaget ditt blir da det du mottar i aap, og har du tjent opp nok til å kunne få foreldrepenger så har far rett på pappaperm, spiller ingen rolle hvor lenge dere har vært samboere. Lykke til videre med graviditeten :)
 
Det var nye regler på overgangsstønaden fra 1.1.16 at man mister den med en gang man blir samboer med kjæresten :)

Er det mulig [emoji87] selv om han ikke er barnefar til den ungen du mottar overgangsstønad for?
 
Back
Topp