Monofase/Trefase-piller!?

Lucki83

Gammelt medlem
VIP
Monofase/Trefase-piller
 
-Hva er best!?  -Hvem har flest hormoner!?  -Hvem takler kroppen best!?

*Del masse erfaringer*

 
_____________________________________________________

 
Hentet fra [link=http://www.lommelegen.no/]www.lommelegen.no[/link].


Monofase-piller

Monos er gresk og betyr en. Hvis du bruker monofase-piller, er alle tablettene på brettet like. Det vil si at de inneholder akkurat den samme mengden hormon. De siste 6-7 dagene tar du ingen tabletter (brett med 21 piller), eller bare sukkerpiller som ikke inneholder noe hormon i det hele tatt (brett med 28 piller). Det er i disse dagene du får menstruasjonsblødning.

Til monofase pillene tilhører p-pillene: Microgynon, Marvelon, Mercilon, Loette og Yasmin.


Trefase-piller

Trefase pillene, eller sekvenspillene, prøver å etterligne de naturlige hormonsvigningene som vanligvis er i menstruasjonssyklusen. Derfor har pillebrettet tre ulike tabletter som er merket med forskjellig farge. De inneholder forskjellig mengde av de to hormonene østrogen og gestagen. I noen pakninger er det også en fjerde tablettype som ikke innholder noe hormon i det hele tatt (28 pillebrett). De tas i stedet for den pillefrie uken.

Til trefase-pillene (sekvens pillene) tilhører p-pillene: Trionetta, Trinordiol og Synfase.
(Trionetta og Trinordiol fins ikke mer...Men har skjønt det slik at den nye "Yasminette" tilhører her!?)
 
Har selv nå prøvd Microgynon,og fins ikke fornøyd...Tidligere har jeg brukt Trinordiol,som heller ikke var noe...
Fins det noe håp for at jeg finner en p-pille jeg tåler!?[&:]
 
jeg har prøvd:  Loette, Yasmin,  Trionetta, Trinordiol og Synfase.
*Loette sluttet jeg på pga jeg fikk så mye kviser pluss en pakke koster over 200kr,
*trinordiol sluttet jeg på(husker ikke hvorfor er skamm lenge siden jeg gikk på de)
*yasmin sluttet jeg på pga jeg tålte de ikke, er ganske sterke p-piller, ble pizza face av de og masse hormoner på villeveier[&:].
*Synfase ja hva kan man si, jeg sitter her med en verdens skjønneste go jente pga de.(ble gravid på de.)
*Trionetta tålte jeg ikke, ble gravid med de( så har enda en verden skjønneste jente pga de) pluss jeg fikk synsforstyrrelser osv.
 
fikk nytt merke p-piller i går: Microgyon.
 
noen av de p-pille merkene som står nevt over her er IKKE i salg lenger, legen som sa det. men jeg husker ikke hvilke det var.
 
Alle er visst i salg foruten om Trionetta og Trinordiol...
Lykke til med Microgynon da...De tåler ikke jeg...
Håpe jeg får noen nye som kroppen takler...
 
jeg gikk på yasin ei stund uten problemer.
Ikke noe blødninger eller stress i det hele tatt.
Men så er kroppen forskjellig da.

Men star83: hvorfor prøver du ikke p-plaster da???
ORIGINAL: lennhy

Eg har gått på trionetta var fornøyd med de, etter fødselen fikk eg yasmine . Ja kan man si , 6 uken med mensen. Legen sa de var så svake at de ikke klarer og kontrolere syklusen. så skulle prøve en månede til , kjempe gøy [&:]
 
Usj...Kjedelig...Med de pillene jeg har nå og så fikk jeg beskjed om å prøve minimum 3mnd...Er ikke blitt det granne bedre...
Så må få meg noen andre piller...
 
Men star83: hvorfor prøver du ikke p-plaster da???

 
Nei,takk...Ikke en gang til...Prøvde de etter mellomste,og etter spiral...
Det plasteret ble jeg jo hormon rusa på...[&:]
Men takk for tips...[;)]
 
Yasminelle er en monofase pille.
 
jepp.Erstatter Trionetta. Produsenten mener trefase piller er "gammeldagse". Vet ikke helt hva de mener med det da.
 
Hmmm...Ja...
Skal prate med legen om det...
Tankte det var kjekt å høre andres erfaringer!
 
ORIGINAL: Star83

Har selv nå prøvd Microgynon,og fins ikke fornøyd...Tidligere har jeg brukt Trinordiol,som heller ikke var noe...
Fins det noe håp for at jeg finner en p-pille jeg tåler!?[&:]

 
Har også prøvd Trinordiol og Microgynon.. Var ikke fornøyd med Trinordiol, men Microgynon fungerte bra.
 
Mange som har bra erfaringer med Yasmin som nå har byttet navn da! Den skal ha lite hormoner, hvis du reagerer på dette. Hvis den ikke funker kan minipillen være et alternativ? Man må nesten bare prøve seg litt fra og prate med legen sin for å finne ut hva som passer en best! [:)]
 
Lykke til!
 
Jeg brukte trionetta en god stund, men fikk veldig vondt i hodet av de. Så jeg byttet til yasmin, de syns jeg funket veldig bra for meg ihvertfall. Ett pluss med de er at man kan utsette mensen lenger med de, noe jeg syns var veldig praktisk. Har ikke hatt noen bivirkninger med de[:)]
 
yasmin funka veldig fint te mæ--- trionetta vart æ dåli av og microgynom...WÆÆ da vart æ seriøst tullat i hodet mitt.. mamma sa at æ mått ha mæ te legen å skifte pilla vart helt vrengt, hu villa ha tebake dattra si.. hehe vart depressiv og agressiv av dem æ.. men som tilier nevnt her alle kroppa reagere forsjelldig, man må bare prøv sæ fram , kan ikke sammenling erfaringa når det gjelds hormonpreparata for kroppen reagere forsjelldig..

ka slag p pille e det man kan gå på når man e ska amm forestn?? nån som vet det.. æ tåle jo ingen andre en yasmin, frykte at æ kjem te ¨slit litt med nån andre igjenn... får vel lev i sølibat da i ammeperioden.hehe
 
ORIGINAL: Piiiingu

ORIGINAL: Star83

Har selv nå prøvd Microgynon,og fins ikke fornøyd...Tidligere har jeg brukt Trinordiol,som heller ikke var noe...
Fins det noe håp for at jeg finner en p-pille jeg tåler!?[&:]


Har også prøvd Trinordiol og Microgynon.. Var ikke fornøyd med Trinordiol, men Microgynon fungerte bra.

Mange som har bra erfaringer med Yasmin som nå har byttet navn da! Den skal ha lite hormoner, hvis du reagerer på dette. Hvis den ikke funker kan minipillen være et alternativ? Man må nesten bare prøve seg litt fra og prate med legen sin for å finne ut hva som passer en best! [:)]

Lykke til!

 
Har Yasmin byttet navn!?[8|]
Hmmm...Tror ikke jeg tør prøve den...Mange som er blitt gravide med den,og som har masse hormonforstyrrelser...
Før jeg begynte med p-piller nå så var jeg innom conludag(minipille) og den p-ringen...
Og det var nok heller ikke noe...Uff,denna kroppen min vil ikke være med på noe sånt mer...[8|]
 
ORIGINAL: lisekir

yasmin funka veldig fint te mæ--- trionetta vart æ dåli av og microgynom...WÆÆ da vart æ seriøst tullat i hodet mitt.. mamma sa at æ mått ha mæ te legen å skifte pilla vart helt vrengt, hu villa ha tebake dattra si.. hehe vart depressiv og agressiv av dem æ.. men som tilier nevnt her alle kroppa reagere forsjelldig, man må bare prøv sæ fram , kan ikke sammenling erfaringa når det gjelds hormonpreparata for kroppen reagere forsjelldig..

ka slag p pille e det man kan gå på når man e ska amm forestn?? nån som vet det.. æ tåle jo ingen andre en yasmin, frykte at æ kjem te ¨slit litt med nån andre igjenn... får vel lev i sølibat da i ammeperioden.hehe

 
Når du ammer så kan du eksempelvis sette inn spiral...Eller bruke minipiller...Conludag eller Cerazette...[;)]
 
ORIGINAL: Star83

ORIGINAL: Piiiingu

ORIGINAL: Star83

Har selv nå prøvd Microgynon,og fins ikke fornøyd...Tidligere har jeg brukt Trinordiol,som heller ikke var noe...
Fins det noe håp for at jeg finner en p-pille jeg tåler!?[&:]


Har også prøvd Trinordiol og Microgynon.. Var ikke fornøyd med Trinordiol, men Microgynon fungerte bra.

Mange som har bra erfaringer med Yasmin som nå har byttet navn da! Den skal ha lite hormoner, hvis du reagerer på dette. Hvis den ikke funker kan minipillen være et alternativ? Man må nesten bare prøve seg litt fra og prate med legen sin for å finne ut hva som passer en best! [:)]

Lykke til!


Har Yasmin byttet navn!?[8|]
Hmmm...Tror ikke jeg tør prøve den...Mange som er blitt gravide med den,og som har masse hormonforstyrrelser...
Før jeg begynte med p-piller nå så var jeg innom conludag(minipille) og den p-ringen...
Og det var nok heller ikke noe...Uff,denna kroppen min vil ikke være med på noe sånt mer...[8|]

 
Nei, kanskje det ikke var den som hadde det! Husker bare vagt at vi hadde en sånn legemiddelfyr på besøk på jobben, og han snakket om ett eller annet sånt! Var sikkert litt trøtt den dagen! hehe
 
Hva med p-stav da?
 
Er den nye yasminette som har kommet...Trodde det var en sånn trefase pille,men den er visst monofase den og...
P-stav...Vel...Den skal nå sitte inne litt lenger enn hva jeg har tentk å bruke prev fremover...[8|]
Så da kan jeg ikke ta meg råd til det...[8|]
 
Ja, den skal byttes etter 3 år. Så hvis du tenker å få barn i løpet av 3 år så er det ikke noe vits. Den koster jo 1200 og noe så!

Da må du nesten bare prøve noen p-piller og se hvilke som funker for deg! [:)]
 
Her er jo noen p-pille merker:
Loette, Microgynon, Marvelon, Mercilon, Yasmin, Trionetta og Synfase.
 
Back
Topp