Mme til ei på 7 mnd

Hemmeligfrøken

Forumet er livet
Desemberglede 2015
Altså - dette med mengde synes jeg er VELDIG vanskelig og det at det ikke finnes skriftlige anbefalninger og at diverse hs rundt omkring i Norges land gir fryktelig varierende svar, gjør det enda vanskeligere.

Frøkna mi er ikke veldig interessert i mme lenger... Hun drikker flaske når hun våkner også drikker hun når hun skal legge seg.. Flaskene i mellom der er ofte problematisk. Får hun før maten så spiser hun ikke fast føde og blir fryktelig sulten veldig fort igjen.. Tydelig at melka ikke metter godt nok, selv om hun regulerer mengde selv.... Men etter måltid så drikker hun maks 20 ml liksom...
Nå forsøkte jeg å gi mme på kopp sammen med grøten, men hun vil tydelig ikke ha.. Forsøkte med vann og hun slukte det...så hun er tørst men vil ikke ha mme..

I går fikk jeg i henne 2 flasker på dagtid på 120 ml pr flaske.. Det er det meste jeg har fått i henne på lenge! Til vanlig blir det mye mindre...
Men jeg får jo ikke tvingt i henne mme heller...

Noen som også har hatt barn som ikke har vært så interessert i mme? Har hs sagt noe på det eventuelt?
 
Her hadde mini en periode rundt 7 mnd han ikke ville ha melk i det hele tatt. Fikk kanskje i han rundt 200 Ml i løpet av døgnet. Hs sa at jeg ikke skulle stresse med det og at det mest sannsynlig ville gå over av seg selv. Så lenge han spiste mat og drakk vann var det OK. Nå er lillegutt 8 mnd og er blitt veldig glad i melk igjen. :)
Det er sikkert bare en fase (som alt annet :p)
 
Guttungen begynte å nekte å drikke mme fra rundt 6 måneder. Om vi gav han på flaske var det helt umulig og han spytta det ut, kasta flaska osv. Begynte å gi han på tutekopp ved siden av mat og fikk i han da ca 50 ml til hvert måltid en periode, men gikk sakte men sikkert nedover.
Vi slutta vel med mme når han var rundt 10 måneder. Da ville han ikke ha fra tutekopp heller. Han spiste 2 porsjoner med grøt om dagen, så han fikk hvertfall i seg noe.
HS sa at vi så klart ikke kunne tvinge det i han og at ettersom han spiste 4 fulle måltider med fast føde var det greit.
Han var/er en stor gutt, spiste godt av annen mat, så da var det greit å slutte med mme.
 
Her får han (9mnd) flaske på morgenen og kvelden. Da 210ml × 2 , + at jeg blander kveldsgrøten med 120ml mme og vann ved sidenav. Så da får han i seg 340ml i løpet av kvelden før senga. Ellers så spiser han fast føde :) så lenge de vekser og man får i de nok næring,så tror jeg nok ikke at det er så farlig om man ikke får i de nok melk.
 
Hvorfor stresse med MME om hun får i seg nok? Da er det nok å drikke vann til tenker jeg.

Nei noen sier jo at de skal ha MINST 500 ml mme i døgnet... Derfor jeg blir usikker..

Kjenner jeg blir så frustrert for hvis hun får mme så nekter hun mat og nå når jeg fikk lurt i henne 50 ml mme så nekter hun jo alt av mat!!! Ikke nok timer i døgnet til å utsette måltidene heller...
 
Nei noen sier jo at de skal ha MINST 500 ml mme i døgnet... Derfor jeg blir usikker..

Kjenner jeg blir så frustrert for hvis hun får mme så nekter hun mat og nå når jeg fikk lurt i henne 50 ml mme så nekter hun jo alt av mat!!! Ikke nok timer i døgnet til å utsette måltidene heller...
Skjønner. Jeg har sett at det går i perioder, så jeg ville heller gitt mat og vann. Det går jo an å gi f.eks 2 flaskemåltid og 2 med vanlig mat, da får hun i seg endel av begge deler. :)
 
Skjønner. Jeg har sett at det går i perioder, så jeg ville heller gitt mat og vann. Det går jo an å gi f.eks 2 flaskemåltid og 2 med vanlig mat, da får hun i seg endel av begge deler. :)
Men mme holder så kort tid.. Blir sulten med engang.. Og kan ikke kutte fra 4 måltid til 2 heller..
 
Var på sykehuset på torsdag og spurte om råd på samme problemet. Min er 6 mnd. Hvis barnet spiser 4 måltider om dagen med feks brødskiver, grøt, middagsglass og grøt med vann ved siden av så sa de der at den mme ikke var så farlig. Min spiser alt mellom 2-4 flasker om dagen. Og det var mer enn nok med den fast føden og vann han får i tillegg. Pga reflux så var den nesten en fordel at han fikk minst mulig mme så er nok ikke farlig for barnet å ikke drikke mer mme, men bare veldig viktig at de får I seg vann og ordentlig mat med vitaminer
 
Var på sykehuset på torsdag og spurte om råd på samme problemet. Min er 6 mnd. Hvis barnet spiser 4 måltider om dagen med feks brødskiver, grøt, middagsglass og grøt med vann ved siden av så sa de der at den mme ikke var så farlig. Min spiser alt mellom 2-4 flasker om dagen. Og det var mer enn nok med den fast føden og vann han får i tillegg. Pga reflux så var den nesten en fordel at han fikk minst mulig mme så er nok ikke farlig for barnet å ikke drikke mer mme, men bare veldig viktig at de får I seg vann og ordentlig mat med vitaminer

Mi spiser ikke mye middag men til det måltidet kan hun gjerne ta litt mme etterpå! Til lunsj øver vi på litt brødmat, ellers så blir det "bare" en smoothie.. Men hun er ikke veldig sulten rundt den tiden heller.. Grøt spiser hun GODT med
 
Her hadde hun også en periode der hun drakk lite mme. Det gikk over etter ca 1 ike
 
Her hadde hun også en periode der hun drakk lite mme. Det gikk over etter ca 1 ike
Greia her er at det har vart en goood stund allerede.. Og jeg er lei av negative måltidssituasjoner 3 ganger pr dag hvor jeg lager erstatning som jeg må hive og hvor hun bare gråter fordi hun ikke vil ha... Tror jeg dropper å tilby til 2 av måltidene jeg....
 
Mini hadde to uker med dårlig flaskelyst :) (mme), det gikk plutselig over og spiser normalt igjen nå. HS her sa de sier heller maks inntak på 5dl enn minimum når de nærmer seg året gammel. Og at det var helt normalt med slike perioder. Her hjalp det å intervall mate flasken. Altså å gi litt og litt utover dagen. Fikk tilsammen i han kanskje 300ml da.
Fastføde var ingen problem. Morgengrøt, middag og kveldsgrøt.
 
Nei noen sier jo at de skal ha MINST 500 ml mme i døgnet... Derfor jeg blir usikker..

Kjenner jeg blir så frustrert for hvis hun får mme så nekter hun mat og nå når jeg fikk lurt i henne 50 ml mme så nekter hun jo alt av mat!!! Ikke nok timer i døgnet til å utsette måltidene heller...
Jeg har en som ikke får i seg mer enn 350-400 ml mme i døgnet. I følge barnelege som vi går til er det ikke noe problem, men væskebehovet må dekkes gjennom vann og man må sørge for at barnet får i seg det den trenger gjennom mat. Derfor er det viktig å enten gi ferdig beriket mat eller lage mat selv og tilsette mme i den maten man lager sånn at maten blir beriket. Men jeg syns dette er vanskelig selv :p
 
Jeg har en som ikke får i seg mer enn 350-400 ml mme i døgnet. I følge barnelege som vi går til er det ikke noe problem, men væskebehovet må dekkes gjennom vann og man må sørge for at barnet får i seg det den trenger gjennom mat. Derfor er det viktig å enten gi ferdig beriket mat eller lage mat selv og tilsette mme i den maten man lager sånn at maten blir beriket. Men jeg syns dette er vanskelig selv :p
Ikke sjans til å få i henne så mye idag... Har snakket med svigermor nå som er hs og hun sier hun kan styre det selv, så da får vi bare stole på det... Jeg er så lei av å lage flaske som blir avvist gang på gang..tror hun spiser mer hvis jeg kutter ut å tilby.. Og vil tro hun får mer ut av den ekstra maten enn av de 10 ml mme jeg får trødd i henne...
 
Ikke sjans til å få i henne så mye idag... Har snakket med svigermor nå som er hs og hun sier hun kan styre det selv, så da får vi bare stole på det... Jeg er så lei av å lage flaske som blir avvist gang på gang..tror hun spiser mer hvis jeg kutter ut å tilby.. Og vil tro hun får mer ut av den ekstra maten enn av de 10 ml mme jeg får trødd i henne...
Ja, det er såpass mye fordi jeg blander inn i grøten. Han trenger jo ekstra kalorier, ellers er det ikke nødvendig, altså. Ren melk drikker han lite av. Det går nok bra med lite mme, bare man passer på at de får det de trenger gjennom øvrig mat. :)

Og så kjekt å ha en hs i nær familie :)
 
Vår brånektet mme da hun var 8 mnd. Prøvde med skje, kopp, andre typer flasker, ulike typer mme men hun spyttet ut og var tydelig lei hele melka. Det gikk aldri over. Hun drakk masse vann og spiser masse mat. Hun er nå 11 mnd og vil fortsatt ikke ha mme eller melk.

Vår hs sa at man jo ikke kan tvinge i dem melka så det er ikke så mye å gjøre med. Pass på nok drikke og mat ellers, så går det fint. Kan evt ha litt pulver i grøten. Vi tok i bare en skje eller to, for det ville jo vært dumt om hun begynte å nekte grøt også fordi hun hater smaken av mme..
 
Minimum 300ml melk, Max 600ml, resten fast føde. Det er det JEG har kommet fram til etter å ha slitt med fast føde og var usikker på hvor mye/lite de skulle ha.

Hva med en flaske på morgenen og en flaske på kvelden, og så en flaske midt på dagen som et mellommåltid? Gi melk først og så bare noe fruktmos el som hun er glad i etterpå. Og så ikke så lenge til neste måltid siden hun blir fortere sulten igjen da.
 
Back
Topp