Mister jeg melka?

Jeanniiie91

Betatt av forumet
Sommerfuglene
Etter at min prematur baby kom til verden har melka mi strømmet til. Jeg har pumpet meg siden han ikke klarer å suge ut melk enda pga han har sonde. Så han får ikke til det vacumet.

Men i går så kom det så sykt lite ut når jeg pumpa. Brystene føles tomme rett og slett. Hva skjer nå? Mister jeg melka mi? [emoji52]

Han er 5 dager i dag. Hatt ekstremt med melkeproduksjon frem til i går.
 
Jeg fikk dysmatur sønn og møtte samme problematikk. For meg hjalp det å bare fortsette som før med pumpingen, og spise havregryn for det har jeg hørt at stimulerer. Hva havregynene hjalp med er jeg usikker på, men jeg fortsatte å pumpe over kneika og endte med å amme han et helt år[emoji4]

Jeg fikk god hjelp og mye oppfølging ift amming og melk på nyfødtintensiven, ligger dere der eller har dere kommet hjem?[emoji4]

Gratulerer så mye med gutten[emoji170]
 
Jeg fikk dysmatur sønn og møtte samme problematikk. For meg hjalp det å bare fortsette som før med pumpingen, og spise havregryn for det har jeg hørt at stimulerer. Hva havregynene hjalp med er jeg usikker på, men jeg fortsatte å pumpe over kneika og endte med å amme han et helt år[emoji4]

Jeg fikk god hjelp og mye oppfølging ift amming og melk på nyfødtintensiven, ligger dere der eller har dere kommet hjem?[emoji4]

Gratulerer så mye med gutten[emoji170]

Nei han ligger på nyfødt intensiven siden han er så prematur. Ble født i uke 32+5. Jeg er fortsatt på barsel fordi jeg er fortsatt syk med svangerskapsforgiftning. Men heldigvis på bedringens vei da. Så vi skal bo på nyfødt intensiv i ca 2 mnd (frem til termin). Mulig vi får dra hjem litt før, men det kommer an på hvordan han vokser og formen hans da.

Ja jordmødrene sier at det kan være at jeg er litt sliten nå. Har jo vært på nyfødt intensiv i mange timer om dagen i de siste dagene. Så de anbefalte meg og heller ta det litt rolig i dag. Slappe mest mulig av, også pumpe meg som jeg pleier å gjøre.

Men kanskje jeg skal prøve sånn havregryn da [emoji4]
 
Hadde samme problematikk med min dysmature jente, prøv havremelk (med sjokolade er den Ok) og alkoholfritt øl. Hvis melkeproduksjonen ikke går opp kan du diskutere med legen om du kan få afipran. Det fungerer, men da må du pumpe hele tiden for å få opp produksjonen så det er kanskje greit at du får kommet deg litt først...

For meg gikk hele amminga ut vinduet så det er ikke så lett det der. Lykke til [emoji173]️
 
Pass på å få nok hvile og nok væske og næring selv. Sitt med gutten din hud mot hud og spør evt om du kan pumpe ved sengen hans. For noen fungerer det bedre enn å sitte alene, evt med et bilde av han eller en koseklut han har hatt inntil seg osv.
Hvordan er BT ditt og sånn da? Svangerskapsforgiftning kan virke negativt, men rart det skal komme nå om ikke det er en forverring.
Hvor ofte og hvor lenge pumper du? Prøv å pumpe hver tredje time, hormonene er mer effektive om natten så du får igjen for den jobben du gjør da.
Dersom det vedvarer at det er mindre melk kan du øke til å pumpe annen hver time før du evt spør etter afipran. de er ikke så ivrige på å bruke det lenger fordi produksjonen gjerne faller igjen når man er ferdig med kuren og det er ganske heftig opplegg du skal følge når du går på det (snakker av erfaring)

Få også gode samtaler med lege/sykepleier slik at du slipper underbevisst å være bekymret for gutten din.
 
Pass på å få nok hvile og nok væske og næring selv. Sitt med gutten din hud mot hud og spør evt om du kan pumpe ved sengen hans. For noen fungerer det bedre enn å sitte alene, evt med et bilde av han eller en koseklut han har hatt inntil seg osv.
Hvordan er BT ditt og sånn da? Svangerskapsforgiftning kan virke negativt, men rart det skal komme nå om ikke det er en forverring.
Hvor ofte og hvor lenge pumper du? Prøv å pumpe hver tredje time, hormonene er mer effektive om natten så du får igjen for den jobben du gjør da.
Dersom det vedvarer at det er mindre melk kan du øke til å pumpe annen hver time før du evt spør etter afipran. de er ikke så ivrige på å bruke det lenger fordi produksjonen gjerne faller igjen når man er ferdig med kuren og det er ganske heftig opplegg du skal følge når du går på det (snakker av erfaring)

Få også gode samtaler med lege/sykepleier slik at du slipper underbevisst å være bekymret for gutten din.

Okey, da skal jeg prøve det. Kom ut kun 40 Ml tilsammen på begge bryst nå. Så mye mindre enn hva det pleier [emoji30]

Har hellp syndromet som utviklet seg veldig raskt i graviditeten. Dessverre sitter den igjen, men har begynt å bli bedre. Men jordmødrene tror jeg er sliten så de ba meg ta det med ro i dag. Også bare fortsette å pumpe og pumpe. Så får prøve det da!
 
Svangerskapsforgiftning/HELLP påvirker absolutt og det samme om BT ditt fremdeles er høyt. Hvis det er rester av morkaka påvirker det også negativt.
I tillegg er det en påkjenning å ha babyen sin innlagt og ikke være sammen hele tiden og det påvirker også. For noen hjelper det å dobbeltpumpe, for andre ikke.
Mtp at du skal pumpe en stund er det ikke veldig hensiktsmessig med håndmelking, men du kan evt prøve det fordi det for noen føles litt mindre mekanisk og er lettere å slappe av med, men som sagt trolig ikke mest hensiktsmessig for deg egentlig

Lykke til.
 
Back
Topp