Miste jobben i graviditeten... Hva med penger i permisjonen?

mai2018baby

Flørter med forumet
Jeg er i en litt kinkig situasjon nå. Jeg jobber i en privat bedrift som holder på å gå konkurs. Det er ikke sikkert jeg mister jobben, men det kan se litt mørkt ut. Jeg er i uke 6 nå, og hvis jeg mister jobben, gjør jeg nok det om en måneds tid.

Sånn worst case... Hvis jeg mister jobben, hvor mye penger får jeg fra nav? Får man full lønn når man mister jobben sånn, eller får man en prosentandel av lønna man har hatt, sånn som man får hvis man sier opp selv? Og hva med permisjonspenger? Jeg går ut i permisjon et par uker etter påske.

Noen som har greie på sånt? Kjenner dette stresser meg, og det er jo ingen på jobb som veit at jeg er gravid heller[emoji85]
 
Sånn som jeg har opplevd disse situasjonene skal du ha full lønn når du mister jobben pga konkurs. Kan godt være du må være aktiv jobbsøker frem til permisjonen starter, og får du jobb underveis tror jeg du er nødt til å ta den for å ikke miste pengene. Men akkurat der kan nok legen hjelpe deg hvis det blir for mye med tilvenning i ny jobb når du går gravid.
Har du vurdert å ringe nav sin hjelpetelefon? Har inntrykk av at de et veldig ok og vet hva de snakker om :cat:

-sniker fra prøvere.
 
Full lønn vet jeg ikke, men om man blir sagt opp så har man ihvertfall krav på dagpenger fra dag en. Det har man ikke om man sier opp selv.
Dagpenger gir grunnlag for foreldrepenger, men de er vel gjerne ikke på mer enn 66%.
Vet ikke om det er andre regler når bedriften går konkurs, men slik er det nå ihvertfall ved vanlig oppsigelse.

Men for å få et korrekt svar så må du nok snakke med nav :)
 
Snakk med nav og jeg fikk penger i permisjonen selv om jeg mistet jobben som gravid
 
Back
Topp