Mirakelbarna <3

Atu

Glad i forumet
Julibarna2014
Sensommerbarna 2016
i 2013 begynte vår historie for alvor.
Etter en lang tid med utredninger, prøving og testing, ble det fastslått at vi var nødt for å få hjelp om vi skule få vårt første barn til verden.
Da vi selv følte vi hadde kjempet i noe som føltes som hele evigheten, bestemte vi oss for at resten av veien videre skulle gjennomføres privat.
Vi ble tatt imot på en måte jeg aldri kommer til å glemme. Med varme,omtanke og gode ord. Ikke minst en lovnad om at de ikke ville gi slipp på oss før vi hadde får førstefødte i armene.
Jeg husker enda jeg fikk en god klem av operasjonssykepleieren der, fordi jeg bare ikke klarte å slutte og gråte. Vi ble sett og hørt. VI ble sett og hørt. etter flere år! De hadde troen på OSS.
De holdt ord om at de ikke skulle slippe oss før vi fikk den magiske positive testen i hånden og ikke så lenge etterpå lyste det to rosa streker mot oss etter vellykket ICSI forsøk hvor ett perfekt egg hadde blitt satt inn.
Lykken var total og i uke 39 kom vår lille frøken ut og møtte oss for aller første gang!

Nå har hun snart rukket å bli 2 år, sjarmerende og med mange egne meninger, full av humor,vilje og livsglede!

Jeg og mannen bestemte oss for å slutte på prevansjon i oktober.
Jeg har en tendens til å bli litt utafor/hormonell og *kremt* ikke så hyggelig å ha med å gjøre i enkelte perioder når jeg går på disse medisinene.
vi konkluderte begge med at her kom det aldri i verden til å skje noe uansett, så det burde vi hvertfall ikke tenke på.
vel...

8 uker etter siste p pille, nærmere bestemt Julaften, våknet jeg med en rar følelse i magen.
Omgangsyken? NÅ?? PÅ JULAFTEN?
jeg krøp sammen under dyna, drakk ett glass vann og håpet det skulle snu til jeg våknet igjen.
Formen var litt bedre utpå dagen og både middagen og resten av kvelden ble tilbragtmed en omtrent ok form.
Dagen etter var det likt, og jeg priset meg lykkelig for at denne omgangsyken ikke brøt ut før dagen etter jul i det minste.
Men nei...
Det hang bare i en slik uggen følelse denne dagen også.
Og slik fortsatte det i økende grad helt til jeg skulle jobbe nattevaktet i forbindelse med nyttår.
Natt til lille nyttårsaften måtte jeg løpe 3 ganger på badet.
Sta og fast bestemt på at jeg også måtte komme på jobb natt til 1 nyttårsdag så ble det helt likt som forrige natt. Løpe på to og prøve å smile til pasientene og kollegaene som om alt var i skjønneste orden.
Det var først utpå morgenkvisten da jeg skulle gjøre en rutinegreie på jobb og det svartnet for meg, jeg innså at nå måtte jeg komme meg til legen selv for å se hva i alle dager det var.
Kom til meg selv hengende over en benk med to kollegaer på siden av meg og streng beskjed om å legge meg ned ettpar timer på jobb før jeg fikk noen til å hente meg.
Ikke helt høy i hatten der om jeg kan si det selv.

Velvel, istedenfor å reise hjem så reiste jeg rett ned på det lokale shoppingsenteret for å handle en graviditetstest.
Jeg viste at legen kom til å spørre om jeg var gravid, og da skulle jeg bare avkrefte med en gang at det hadde jeg sjekket og det var jeg ikke...

Inn på doen på kjøpesenteret, kastet av meg jakke og veske og tisset på testen.
På med beskyttelseshetten også slo det meg at jeg hadde slengt jakken på gulvet inne på ett offentlig toalett.
i panikk tømte jeg omtrent hele spritdispenseren på jakken,før jeg innså at det nå ble enda verre og at jakken jo stinket sprit.
Ned i vesken med jakka og ide jeg var på vei ut av doen så innså jeg at jeg kanskje burde slenge en titt på testen og kaste den før jeg gikk.
Der lyste det mot meg som julekulene på julaften.
To helt identiske skarpe rosa streker.
Jeg måtte sette meg ned og tårene rart.
Hæ? what? gravid? jeg? nå? hvordan har det gått?
Jeg fikk tilslutt fomlet meg ut og ringt mannen, før jeg innså at jeg burde komme meg ut i bilen i en fart og ikke gå å gråte på shoppingseneter. (noen som sa sjokk??)
Vel ute i bilen fikk jeg fortalt nyheten og han ble kjempe glad! "Hææ?? Atu, har vi klart det helt selv??" var hans første reaksjon med glede i stemmen.
Etter det snakket vi en stund før jeg kom på at jeg måtte inn og kjøpe folsyre.
Det ble mye prat den kvelden, og litt og litt roet vi oss ned og kjente på en enorm glede.

Tenk å være så heldige.
Først får vi vår første mirakeljente via assistert befruktning, også mot alle ods så kommer det en kriger til og kjemper seg vei forann alt og all. Enda en liten mirakelbaby <3

Nå gleder vi oss stort til veien videre og hva denne babyen har og vise oss :)

Håper du har klart å følge med så langt, jeg gleder meg til å henge her inne frem til september :)
 
11+4

Svangerskapet hittil har vært preget av mye kvalme og trøtthet.
Det har ikke roet seg enda og jeg er stort sett kvalm og slapp døgnet rundt.
Heldigvis har jeg både ei jente på 1,5 år i tillegg til hunder, hest og litt andre dyr her som gjør at jeg må ut og gjøre noe uansett hvordan formen er :)
Veldig glad for at jeg har en mann som stiller opp som bare det her for meg, dyrene og lillejenta vår, det hadde ikke vært noe greit og vært alene med alt dette når formen er som den er.
Uansett gleder jeg meg veldig til dagene vi har foran oss og hva de bringer med seg, kvalme og trøtthet får bare være så lenge lille i magen har det fint :)
I uke 10+0 var vi på TUL og da var alt helt tipptopp, heldigvis .
Utrolig kjekt å se hvor mye "menneske" den lille er allerede, og for hver eneste dag vokser den seg bare sterkere. Det er fantastisk å tenke på <3

Vi holder på med tidenes spennende prosjekt her og totalrenoverer ett stort hus, nå er tegningene ferdigstilt og levert til Byggmester i firma vi har valgt og bruke, og jeg er så spent! Nå begynner de mest sannsynlig om bare noen uker.
Vi har et håp om at det aller meste skal være ferdig til termin i August/september :D
Heldigvis står mannen på og arbeider i huset han også, i tillegg til mye familie og venner som stiller opp en hel hau og det er vi så glade for!

Håper dere har en fin dag der ute :)
 
i 2013 begynte vår historie for alvor.
Etter en lang tid med utredninger, prøving og testing, ble det fastslått at vi var nødt for å få hjelp om vi skule få vårt første barn til verden.
Da vi selv følte vi hadde kjempet i noe som føltes som hele evigheten, bestemte vi oss for at resten av veien videre skulle gjennomføres privat.
Vi ble tatt imot på en måte jeg aldri kommer til å glemme. Med varme,omtanke og gode ord. Ikke minst en lovnad om at de ikke ville gi slipp på oss før vi hadde får førstefødte i armene.
Jeg husker enda jeg fikk en god klem av operasjonssykepleieren der, fordi jeg bare ikke klarte å slutte og gråte. Vi ble sett og hørt. VI ble sett og hørt. etter flere år! De hadde troen på OSS.
De holdt ord om at de ikke skulle slippe oss før vi fikk den magiske positive testen i hånden og ikke så lenge etterpå lyste det to rosa streker mot oss etter vellykket ICSI forsøk hvor ett perfekt egg hadde blitt satt inn.
Lykken var total og i uke 39 kom vår lille frøken ut og møtte oss for aller første gang!

Nå har hun snart rukket å bli 2 år, sjarmerende og med mange egne meninger, full av humor,vilje og livsglede!

Jeg og mannen bestemte oss for å slutte på prevansjon i oktober.
Jeg har en tendens til å bli litt utafor/hormonell og *kremt* ikke så hyggelig å ha med å gjøre i enkelte perioder når jeg går på disse medisinene.
vi konkluderte begge med at her kom det aldri i verden til å skje noe uansett, så det burde vi hvertfall ikke tenke på.
vel...

8 uker etter siste p pille, nærmere bestemt Julaften, våknet jeg med en rar følelse i magen.
Omgangsyken? NÅ?? PÅ JULAFTEN?
jeg krøp sammen under dyna, drakk ett glass vann og håpet det skulle snu til jeg våknet igjen.
Formen var litt bedre utpå dagen og både middagen og resten av kvelden ble tilbragtmed en omtrent ok form.
Dagen etter var det likt, og jeg priset meg lykkelig for at denne omgangsyken ikke brøt ut før dagen etter jul i det minste.
Men nei...
Det hang bare i en slik uggen følelse denne dagen også.
Og slik fortsatte det i økende grad helt til jeg skulle jobbe nattevaktet i forbindelse med nyttår.
Natt til lille nyttårsaften måtte jeg løpe 3 ganger på badet.
Sta og fast bestemt på at jeg også måtte komme på jobb natt til 1 nyttårsdag så ble det helt likt som forrige natt. Løpe på to og prøve å smile til pasientene og kollegaene som om alt var i skjønneste orden.
Det var først utpå morgenkvisten da jeg skulle gjøre en rutinegreie på jobb og det svartnet for meg, jeg innså at nå måtte jeg komme meg til legen selv for å se hva i alle dager det var.
Kom til meg selv hengende over en benk med to kollegaer på siden av meg og streng beskjed om å legge meg ned ettpar timer på jobb før jeg fikk noen til å hente meg.
Ikke helt høy i hatten der om jeg kan si det selv.

Velvel, istedenfor å reise hjem så reiste jeg rett ned på det lokale shoppingsenteret for å handle en graviditetstest.
Jeg viste at legen kom til å spørre om jeg var gravid, og da skulle jeg bare avkrefte med en gang at det hadde jeg sjekket og det var jeg ikke...

Inn på doen på kjøpesenteret, kastet av meg jakke og veske og tisset på testen.
På med beskyttelseshetten også slo det meg at jeg hadde slengt jakken på gulvet inne på ett offentlig toalett.
i panikk tømte jeg omtrent hele spritdispenseren på jakken,før jeg innså at det nå ble enda verre og at jakken jo stinket sprit.
Ned i vesken med jakka og ide jeg var på vei ut av doen så innså jeg at jeg kanskje burde slenge en titt på testen og kaste den før jeg gikk.
Der lyste det mot meg som julekulene på julaften.
To helt identiske skarpe rosa streker.
Jeg måtte sette meg ned og tårene rart.
Hæ? what? gravid? jeg? nå? hvordan har det gått?
Jeg fikk tilslutt fomlet meg ut og ringt mannen, før jeg innså at jeg burde komme meg ut i bilen i en fart og ikke gå å gråte på shoppingseneter. (noen som sa sjokk??)
Vel ute i bilen fikk jeg fortalt nyheten og han ble kjempe glad! "Hææ?? Atu, har vi klart det helt selv??" var hans første reaksjon med glede i stemmen.
Etter det snakket vi en stund før jeg kom på at jeg måtte inn og kjøpe folsyre.
Det ble mye prat den kvelden, og litt og litt roet vi oss ned og kjente på en enorm glede.

Tenk å være så heldige.
Først får vi vår første mirakeljente via assistert befruktning, også mot alle ods så kommer det en kriger til og kjemper seg vei forann alt og all. Enda en liten mirakelbaby <3

Nå gleder vi oss stort til veien videre og hva denne babyen har og vise oss :)

Håper du har klart å følge med så langt, jeg gleder meg til å henge her inne frem til september :)

Gratulerer så mye. Kjenner jeg får tårer i øyekroken bare av og lese:Heartred
 
Så hyggelig og koselig lesning! :) For en flott overraskelse å få! Gratulerer så mye. ❤
 
Tårer i øyekroken her også, så fantastisk! ❤️
 
11+5

I dag har vi hatt en så fin dag!
Vi tok med hundene og jenta vår på fjelltur og koste oss med bål, pølser og kos.
Hun sovnet i vognen sin klokka 12 og jeg å mannen fikk over 1 time for oss selv i sola og bare kose oss,prate og drikke kakao. helt herlig!
Vel hjemme sovnet jeg i 2 timer mens lillemor var en tur hos bestemoren sin.
Ikke bare for en gravid kropp og fly mange timer i fjellet. haha :)
Nå er kvalmen her for fult igjen, men det gjør ingenting når lagrene er fylt opp av masse frisk luft og energi :)

I morgen skal vi fortelle svigerfar og kona hans at de skal bli besteforeldre igjen, gleder meg til reaksjonen!

Nå går det i kjempe fart mot 12 uker også og om under 2 døgn sitter vi godt inn i uke 12 og teller ned til privat ultralyd 4 Mars, det blir spennende!
Jeg har en liten følelse av at det er gutt men det er nok kun fordi svangerskapet er så forskjellig fra jenta vår.
Måtte tiden gå fort de neste ukene :D
 
Herlig lesning :) Gratulerer så mye! :)
 
12+3

ENDELIG over de magiske 12 ukene, og det er så HERLIG :D
Nå har vi endelig fått fortalt hele familien, og alle sammen tok det veldig godt imot!
Svigerfar hadde en misstanke sa han, men ble så rørt at han satt med tårer i øynene. Utrolig hyggelig.

I påsken har vi bestilt hotell og skal hjem til min Bestemor for å kose oss og feire både bursdagen min, og litt tidlig feiring av hennes bursdag, det blir kjempe stas :)
Det er nesten 8 timer mellom oss, så det skal bli fint og være en liten stund når vi først reiser.
Mest sannsynlig får vi ikke reist hjem i sommer slik vi planla, så dette blir nok siste turen før vi antagelig kjører hjem en tur i julen om alt går bra etter fødsel osv med oss alle :)

De siste dagene har formen vært veldig på og av, på Mandag var det helt grusomt, jeg bare kastet opp og lå i sengen omtrent hele dagen.
I dag har vært mye bedre,og jeg ser endelig litt syn på at det går bra og jobbe i helgen slik som planlagt :)
Håper formen er på vei til å snu skikkelig, det hadde vært herlig!
Jeg får til å gå de daglige turene med hundene tiltros kvalme og svimmelhet, det hjelper veldig på humør og form å komme seg litt ut :)

Håper dere andre også har det fint, og tusen hjertelig takk for så fine hilsner her :D
 
13+2

I dag har jeg vært på første ordentlige svangerskapkontroll : )
Legen sin doppler virker ikke, så vi fikk ikke hørt hjertelyden.
Litt skuffet over det, men vi har jo sett både på Ultralyd i uke 10 og en annen kontroll at alt var i orden, så jeg må bare senke skuldrene og tenke at alt fremdeles er ok : )
Utover det var det meste ok, legen syns ikke noe om at jeg har gått ned 1 kg, men det er ikke så mye jeg får gjort noe med når jeg kaster opp på morgenen og er kjempe kvalm hele døgnet.
I tillegg er det eneste jeg har lyst på typisk "slankemat" xD
Altså som i :
- Salat
-Skinke eller leverpostei på knekkebrød
-Yoghurt (Yoplait 0%)
-Kylling og fullkornris med grønnsaker
-Supper i alle variasjoner, bare uten noe form for pasta.
-Karbonadedeig godt krydret blandet med fullkornris og grønnsaker (ikke noe saus)
-Egg på knekkebrød med pommes frites krydder.
-havregryn med havremelk, ingen søtning etc på.
- Kun vann og drikke. (egentlig glad i kaffe og pepsi max i helgene, men ikke nå)
-Gulrot (spiser 2-3 om dagen)
-Kiwi
-Annanas
Godteri,potetgull og typisk "junkfood" takler jeg ikke, og dette kunne jeg også syns var ok i enkelte helger før.

Jeg har også lavt blodtrykk, men det tenkte jeg meg mtp lite mat og mye oppkast, i tillegg til at jeg fort får litt lavt blodtrykk.

Nå er det bare og sats på at formen gradvis stiger, og at jeg har lyst på litt skikkelig mat igjen etterhvert :)
Jeg er uansett glad for at jeg orker noe overhode, og tenker det kunne vært verre.

Veldig glad for den lille i magen og gleder meg over hver dag <3
Neste Fredag skal vi på ultralyd, jg krysser det jeg har for at alt er ok, også håper jeg i neste rekke at vi kanskje får se kjønn :D litt mye og håpe på så jeg skal ikke ha for høye forhåpninger :)
Det viktigste er at alt er ok :)
 
14+0

Tiden går FORT!
Plutselig er vi inn i uke 14 og på Fredag venter Ultralyd hvor vi kanskje får se om det er en gutt eller jente vi venter på <3
Dette er så spennende :D
De siste dagene har kvalmen gitt seg ganske mye, og det er helt fantastisk!
Jeg er enda kvalm på morgen og kveld, men det og ha flere timer på dagen hvor man ikke kjenner på å være helt utmattende kvalm, det er fantastisk!
Nå teller vi ned til Fredag og krysser det vi har for at alt er bra med den lille, det er det viktigste <3
Jeg og mannen har fått pass til lillemor på Fredag, svigermor henter i barnehagen og har henne hos seg utover ettermiddagen,så vi skal bare kose oss med ultralyd, restaurantbesøk også antagelig litt shopping sålenge alt er bra på UL, jeg GLEDER meg!

Vekten står fremdeles stille, men med tanke på den dårlige matlysten jg har har hatt helt fra Desember så er det ikke annet og forvente, jeg stresser ikke noe med det og tenker at det går seg til etterhvert :)
Syns også jeg begynner og få en liiiiten kul på magen, det er stas.

Ønsker dere alle en fin uke!
 
15+0

På Fredag satt vi klare i bilen 0630.
Lillemor våknet med feber stakkar,så vi ble utrolig glad når svigermor kunne passe henne den tiden det tok for oss og kjøre til Ultralyd, gjennomføre undersøkelsen og kjøre hjem igjen.
Vi var ganske sikre på at vi ikke fikk reist sammen da hun våknet i dårlig form stakkar.
Vi leverte hos svigermor og pekte deretter nesene den lange veien til Ultralyd.
2 timer tar turen, men med ok trafikk, fint vær og mye koselig morgenunderholdning på radioen så gikk det kjempe fint :)

Vi kom frem i grei tid og rakk å parkere og komme oss til klinikken i rellativt god tid før timen.

Vel inne møtte vi ei kjempe koselig jordmor som har spesialisert seg på Ultralyd.
Vi snakket litt om løst og fast før undersøkelsen begynte.
Jeg kjente hjertet slo i sikkert godt over 100, jeg var så red det skulle være noe galt med den lille.
Maskinen ble skrudd på og undersøkelsen begynte.
Jeg så med en gang ett bankende hjertet og senket skuldrene hundre hakk.
Jordmoren kunne etterhvert konstantere at alt var helt perfekt!
Hun sjekket alt som kunne sjekkes, og fant alle mål og målinger helt perfekt og innenfor normalen.
Vi ble så utrolig glad,takknemlige og ydmyke <3
Etter litt så sier hun "Her er det ingen tvil om kjønn dere :D"
Jeg ble så overasket, tenkte det ville være kun en bonus og få vite om det ble gutt eller jente, og nå skulle vi faktisk få vite det!

Vi venter ei jente :D

Termin ble satt til 2 september,så jeg ble satt frem 1 dag og er dermed i uke 15 i dag.

Vi var så glad og rørt etter timen at vi gikk rett og feiret med en bedre lunsj på restaurant, etter og ha snakket med svigermor og forsikret oss om at lillemor hadde det greit hjemme.
Det ble litt shopping til den lille i magen også <3

Nå gleder vi oss til tiden fremover, dette blir spennende!
 
For en herlig historie! Har vært gjennom prøverør selv og vet at man da ikke tror at man skal klare det selv. Gratulerer så mye med graviditeten ❤❤
 
  • Liker
Reactions: Atu
Uke 18+2
Tiden går så fort dette svangerskapet og foreløpig er formen veldig fin!
De siste ukene har jeg vært på en jentetur med 4 venninner til Danmark, etterfulgt av at jeg,mannen og kommende storesøster har vært hjemme og besøkt min familie i påsken.
Vi har storkost oss på hotell og fått gjort mye kjekt :)

Lillemor i magen er aktiv, og nå kjenner jeg henne godt på kveldene og tidlig natt, i tillegg til litt på og av gjennom dagen.
Utrolig koselig <3
Ny UL (ordinær) er neste uke og vi gleder oss til å ta en sniktitt på lillemor igjen <3

Ellers så er somsagt formen fin, litt vondt i korsrygg og halebein men ingeniting som begrenser meg noe spesielt.
Jeg trener fremdeles styrke 3-4 ganger i uken, går turer med hundene samt rir og trener hesten min 4-5 ganger i uken :)
Jeg setter veldig stor pris på at formen er såppas god, det var den overhode ikke i mitt første svangerskap så jeg vet at dette overhode ikke er en selvfølge.

Mtp vekt så står den fremdeles stille på startvekt, jeg stresser ikke noe med dette og tenker at årsaken nok er at jeg er veldig aktiv dette svangerskapet, i tillegg til at jeg spiser sunt og variert, noe som er helt naturlig for meg.

Satser på formen holder seg stabil og fin så lenge til som bare mulig :)
 
20+5
Nå er vi allerede over halvveis!

Sist uke var jeg og mannen på OUL, en fantastisk opplevelse denne gangen også <3
Fremdeles ei jente, aktiv,sprek og alt var helt perfekt.
Offentlig termin er nå 31 August, men det er en hvis risiko for KS denne gangen også, og da vil hun bli tatt ut 14 dager før termin.
Vi skal følges med ultralyder og kontroller fremover, og regner med at avgjørelsen om KS blir satt rundt uke 35.
Jeg håper sååå på at dette kan gå uten KS, men vi tar det helt som det kommer :)
Det viktigste er at lillejenta vår i magen har det fint både inni og utenpå magen <3

Formen er fremdeles helt upåklagelig.
Jeg trener styrke 3 dager i uka og kondisjon 2 ganger. I tillegg til stallarbeid,trening av hest og turer med hunder omtrent hver dag.
Jeg er så takknemlig for at bekken og kropp holder foreløpig, måtte det vare lenge til :D

vekten har gått opp med 200g, nå står den på 56,6.
Tenker at den nok vil fortsette og øke nå fremover, mtp alt av vekst og vektoppgang på lillemor i magen også.
Jeg har allefall normal matlyst igjen og spiser både variert og sunt, så får vekten styre som den selv vil :D
 
23+4

Endelig over de magiske 23 ukene som gjør at det ville vært forsøkt å redde lille jenta vår i magen OM det skulle være nødvendig og en fødsel setter igang (men det skal såklart ikke skje) <3

Formen
er fremdeles upåklagelig og jeg nyter hver eneste dag.
Litt tendenser til halsbrann men hjelper med ett glass melk :)
Styrketrening 3 ganger i uken, daglige turer med hundene og trening av hesten 4 ganger i uken, i tillegg til stallarbeid og annet stell av dyrene våre.
En aktiv og fin hverdag hvor kroppen absolutt er med meg, og det er jeg ubeskrivelig takknemlig for!

Vektoppgangen
har beveget seg litt opp, og er nå på opp 1 kg siden jeg ble gravid.
Foreløpig ingen vann i kroppen, men jeg bruker alikevel støttestrømper :)
Erfarte sist at væske i kroppen omtrent kom over natten og føttene omtrent ble balonger xD

Søvn
er stortsett ok, jeg drømmer vannvittig mye og sliter til tider litt med å sovne/finne helt roen.
Bare bagateller i det store og et hele :)

Matlysten:
Som normalt.
Litt opp og ned hva jeg har veldig lyst på og ikke.
Akkurat nå er det jordbær og havregrøt, i tillegg til hjemmelaget kaffe mocca og kokt egg til frokost xD

Aktivitet fra lille i magen:
Hun er superaktiv, og har absolutt funnet sin rutine.
Hun er helt bananas fra klokka 23 og i ettpar timer, noe som gjø at jeg sver litt på og av frem til hun roer seg i 01 tiden <3
Hun er også ganske rolig på formiddagen men har en våken periode igjen fra 12 tiden og i ettpar timer.
Ellers kjenner jeg henne fra tid til annen gjennom hele dagen.

Innkjøp:

Vi har mye fra storesøster, men ettpar ting står fremdeles på innkjøpslisten:
-Seng
-Madrass
-Dyne
-Økologisk saueskinn
- div.tepper og kluter
-Div klær etc.
Og sikkert litt annet småtteri vi finner når vi skal handle det andre vi trenger xD


 
Back
Topp