Mindre penger i permisjon pga sykemelding i svangerskap??

FebruarBarn93

Forelsket i forumet
Sjefen min sa til meg idag at om jeg var mye sykemeldt i svangerskapet så ville jeg få mindre penger når jeg har permisjon? Og at det er derfor mange prøver å jobbe så lenge de bare kan. Jeg trodde lønnsgrunnlaget nav har fått nå iforhold til sykemelding også skal bruker under permisjon?? Noen som vet?
 
Aldri hørt. Jeg var sykmeldt omtrent halve svangerskapet mitt da jeg var gravid, men fikk vanlig lønn da jeg gikk ut i permisjon :)
 
Sjefen min sa til meg idag at om jeg var mye sykemeldt i svangerskapet så ville jeg få mindre penger når jeg har permisjon? Og at det er derfor mange prøver å jobbe så lenge de bare kan. Jeg trodde lønnsgrunnlaget nav har fått nå iforhold til sykemelding også skal bruker under permisjon?? Noen som vet?
Men hva jobber du som? :) mener jeg som sykepleier kan gå glipp av en del tillegg og overtid dersom jeg blir sykemeldt.. Og da vil det i teorien stemme at permisjonen vil gi mindre lønn :) i tillegg viss man har 50% fast men jobber 30% ekstra, så kan man vel risikere å tape en del penger da man ikke har muligheten til å ta på seg ekstra :)
 
Det har ikke noe å si, jeg er sykemeldt 100%, har vært det hele tiden pga hyperemesis og andre ting. Di opplysningene nav har fått fra min arbeidsgiver er hva jeg tjener i snitt i uka, og det er på dette grunnlaget nav regner ut sykepenger. Min arbeidsgiver har regnet ut alt, dag, kveld, helg. Når nav da skal regne ut permisjonspenger, tar di å regner ut di 6 beste mnd av di 10 siste mnd før du går ut i permisjon, og sykepengene skal også regnes med.
Det jeg vet mange gjør, er at di tar så mye arbeid di får, om di klarer når di er gravide, for å tjene mest mulig i svangerskapet slik at di kan få bedre utbetalt når di går ut i permisjon.
Men at du blir sykemeldt i svangerskapet skal ikke ha noe å si trodde jeg, nav regner uansett ut hva du skal ha i forhold til hva du tjener.
 
Det kommer an på. Jeg har 50 % fast, men jobber mye ekstra. Hvis jeg da blir sykemeldt taper jeg en del penger fordi jeg går glipp av ekstravaktene. Men var ikke borte en eneste dag sist, så skal nok klare det denne gsng også
 
Det kommer an på. Jeg har 50 % fast, men jobber mye ekstra. Hvis jeg da blir sykemeldt taper jeg en del penger fordi jeg går glipp av ekstravaktene. Men var ikke borte en eneste dag sist, så skal nok klare det denne gsng også
Men hva jobber du som? :) mener jeg som sykepleier kan gå glipp av en del tillegg og overtid dersom jeg blir sykemeldt.. Og da vil det i teorien stemme at permisjonen vil gi mindre lønn :) i tillegg viss man har 50% fast men jobber 30% ekstra, så kan man vel risikere å tape en del penger da man ikke har muligheten til å ta på seg ekstra :)
Som Sire22 skriver så skal det finnes gjennomsnitt av siste 6 måneder om dere har variabel lønn og ikke det samme hver måned. Min arbeidsgiver har også sendt inn hvor mye jeg i gjennomsnitt har tjent hver uke og sendt det inn som et grunnlag nav må følge. Jeg har 100% men har jobbet ekstra hele året så istedenfor å ha 160 timer i mnd har jeg hatt 175!
 
Men hva jobber du som? :) mener jeg som sykepleier kan gå glipp av en del tillegg og overtid dersom jeg blir sykemeldt.. Og da vil det i teorien stemme at permisjonen vil gi mindre lønn :) i tillegg viss man har 50% fast men jobber 30% ekstra, så kan man vel risikere å tape en del penger da man ikke har muligheten til å ta på seg ekstra :)
D er bare hvis man er sykemeldt mer enn 48 dager.Står på min sykemeld : d gis bare feriepenger for de første 48 sykepengedagene i opptjeningsåret.
 
Det er avhengig om nav eller arbeidsgiver utbetaler pengene i permisjonen. Er det arbeidsgiver får man vanlig feriepeng.
Hvordan vet man om det er nav eller arbeidsgiver som utbetaler?
 
Hvordan vet man om det er nav eller arbeidsgiver som utbetaler?
Du kan høre med arbeidsgiveren din. Hos meg forskudderer arbeidsgiver lønna slik at jeg får lønn som vanlig med både kveld og helg tillegg. Så får arbeidsgiver tilbake betalt fra nav.
 
Du kan høre med arbeidsgiveren din. Hos meg forskudderer arbeidsgiver lønna slik at jeg får lønn som vanlig med både kveld og helg tillegg. Så får arbeidsgiver tilbake betalt fra nav.
Uansett hvem som betaler ut sykepenger så har man krav på å få alle tillegg :)
 
Det ser du vel når lønnen kommer? Kommer den på kontoen din via nav eller arbeidsgiver!
Trodde nav utbetalte foreldrepenger uansett. Jeg får jo ikke den daglige lønna mi fra nav, den får jeg jo selvsagt fra arbeidsgiver.
 
Trodde nav utbetalte foreldrepenger uansett. Jeg får jo ikke den daglige lønna mi fra nav, den får jeg jo selvsagt fra arbeidsgiver.
NAV utbetaler foreldrepenger, men ikke alltid direkte til mottaker. I mitt tilfelle får jeg ordinær lønn fra arbeidsgiver og de får igjen fra NAV. Begge løsninger er like vanlig.
 
Aldri hørt det, ikke fått den beskjeden før. Ikke hørt min søster for 2 år siden fikk mindre penger pga hun var sykemeldt 100% fra dag 1.
Har selv vært sykemeldt hele graviditene så håper virkelig ikke dette stemmer :/
 
Aldri hørt det, ikke fått den beskjeden før. Ikke hørt min søster for 2 år siden fikk mindre penger pga hun var sykemeldt 100% fra dag 1.
Har selv vært sykemeldt hele graviditene så håper virkelig ikke dette stemmer :/
Tror det bare er sjefen min som snakker om ting hun ikke vet noe om. Tenk på de som må ut i svangerskapspenger i uke 4 feks.. skal de da få mindre penger? Nei...
 
Snakket med bedriftshelsetjenesten. Hun sa at man taper penger på å være sykemeldt eller få svangerskapspenger. At man ikke får ferie penger etter de 48 førstr sykedagene..
Syntes selv d hørtes rart ut. Skal vi liksom straffes for at vi ikke klarer å værr på jobb?
 
Snakket med bedriftshelsetjenesten. Hun sa at man taper penger på å være sykemeldt eller få svangerskapspenger. At man ikke får ferie penger etter de 48 førstr sykedagene..
Syntes selv d hørtes rart ut. Skal vi liksom straffes for at vi ikke klarer å værr på jobb?
kommer ann på om jobben din betaler ut lønnen din når du er sykemeldt eller ikke... om det er nav så er det egne regler... men hos min arbeidsgiver så betaler de ut lønningene våre så får de igjen fra nav så jeg mister ikke penger på å være sykemeldt...
 
Back
Topp