Metformin

Synne89

Forelsket i forumet
Himmelbarn
Noen som har erfaring med det som har pcos? Fikk den idag og eggløsning til helgen, så er spent.
 
Noen som har erfaring med det som har pcos? Fikk den idag og eggløsning til helgen, så er spent.

Det er ingen mirakelkur. Men det kan hjelpe til med å stabilisere blodsukkeret som igjen er godt for fertiliteten. Noe med at det hjelper en del stoff/organer til å stabilisere segz Etter å ha lest opp og ned om det så har jeg konkludert med at det ikke direkte har innvirkning på fruktbarheten alene, men kan hjelpe kroppen komme mer i balanse kombinert med godt kosthold.

Jeg tar 3 tabl daglig.
 
http://tidsskriftet.no/2009/08/legemidler-i-praksis/bruk-av-metformin-ved-polycystisk-ovarie-syndrom

"Metformins antatte virkningsmekanisme er å redusere insulinresistens og hyperinsulinemi og derved redusere androgensyntese i eggstokkene"

"Metformin synes å ha like god effekt på ovulasjonsinduksjon som klomifen hos kvinner med polycystisk ovarie-syndrom"

Siste er det flere gynekologer jeg har snakket veldig uenige i. Men for de som har eggløsning, men sliter med lange sykluser etc vil jo metformin sammen med et godt kosthold kunne gjøre underverker. Likevel er det viktig å huske at det tar tid før man ser effekt. Jeg har tatt metformin daglig i over et halvt år uten at det har gitt noen klare forbedringer. Først da jeg var veldig flink med kosten hjalp det med symtomene som kommer av PCOS (hårvekst etc). Så kosthold er alfa omega, mens metformin kan hjelpe kroppen litt på.
 
Jeg tok d i 2mnd, bare 500mg. Sliter med hårvekst og lange sykluser. Merket stor forbedring på de to mnd[emoji1303]
 
Jeg fikk effekt av det da jeg opprinnelig begynte med det. Måtte riktignok opp i 5 tabletter om dagen for å merke noe, men etter hvert kunne jeg trappe ned til 3 om dagen og effekten fortsatte.
Har nå ikke hatt cyster på flere år, stabil sykluslengde og spontan EL.
 
Noen som har erfaring med det som har pcos? Fikk den idag og eggløsning til helgen, så er spent.
Hei. Jeg har gått på Metformin i 8 dager nå. Må først si at disse bivirkningene tar knekken på meg, altså [emoji26]
Tar 500mg x 3 om dagen. Har også fått Clomifen som jeg skal ta dag 5-9 i menssyklusen, men mensen stoppa å komme fra mars... Fikk påvist Pco i april.. Vært prøvere i 1 år.
Venter bare på at mensen skal komme, så vi kan begynne med ny pp, men det kan jeg vel bare glemme...
 
Hei. Jeg har gått på Metformin i 8 dager nå. Må først si at disse bivirkningene tar knekken på meg, altså [emoji26]
Tar 500mg x 3 om dagen. Har også fått Clomifen som jeg skal ta dag 5-9 i menssyklusen, men mensen stoppa å komme fra mars... Fikk påvist Pco i april.. Vært prøvere i 1 år.
Venter bare på at mensen skal komme, så vi kan begynne med ny pp, men det kan jeg vel bare glemme...

Hvilke bivirkninger har du?
 
Jeg har ekstrem kvalme og diarè... Mye luft i magen også.. Har du bivirkninger også?
Har du prøvd ulike produsenter av metformin? De bruker forskjellige hjelpestoffer og noen ganger er det dem man reagerer på.
For meg hjelper det også å ta metformin inni et måltid, altså med mat både før og etter. Da blir det mindre mageplager..
 
Har du prøvd ulike produsenter av metformin? De bruker forskjellige hjelpestoffer og noen ganger er det dem man reagerer på.
For meg hjelper det også å ta metformin inni et måltid, altså med mat både før og etter. Da blir det mindre mageplager..

Metformin skal vel alltid taes med mat. Var hvertfall det legen min sa til meg
 
Har du prøvd ulike produsenter av metformin? De bruker forskjellige hjelpestoffer og noen ganger er det dem man reagerer på.
For meg hjelper det også å ta metformin inni et måltid, altså med mat både før og etter. Da blir det mindre mageplager..

Nei, jeg har ikke prøvd andre produsenter. Begynte på Metformin for litt over en uke sida bare.. Får se hvordan det blir fremover, også evnt prate med gyn hvis det ikke blir bedre.
Ja, jeg tar alltid også inni et måltid, ellers blir jeg megadårlig :wtf:
 
Jeg har ekstrem kvalme og diarè... Mye luft i magen også.. Har du bivirkninger også?

Har ikke begynt å ta de enda. Skjer så mye denne uken at jeg kan ikke være dårlig. Men tenkte å ta de hvis jeg ikke blir gravid denne PP
 
Back
Topp