Menskopp.

Kristin90

Forumet er livet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
♡Julekulene 2021♡
Lurer på om noen av dere bruker/har brukt menskopp?
Og isåfall, hva synes dere om det?
Dere som ikke har prøvd, er det noe dere kunne tenkt dere å prøve?
Vurderer å prøve dette selv, men er selvfølgelig litt skeptisk.
Nå som tr er på besøk så merker jeg hvor slitsomt det er med alt styret med bind og tamponger.

Slenger med en link for dere som ikke vet hva det er:
http://www.kk.no/836115/kk-no-tester-menskopp
PS! Les kommentarene nedenfor artikkelen istedet for rapporten til de tre prøverne, der var det masse positive tilbakemeldinger fra folk som har brukt menskopp i mange år :)
 
Har hørt om koppen lenge, men har aldri villet prøve den. Syns den virker direkte ekkel :p Smaken er som baken, er du nysgjerrig på koppen så er det jo verdt et forsøk :)
Sendt fra appen :)
 
Artig, hadde ikke hørt om den før. Hadde kanskje vurdert den om jeg hadde hatt kraftige blødninger, men nå blør jeg ikke så mye ved TR.
 
Jeg bruker kopp og kommer aldri til å bruke noe annet igjen. Jeg elsker den. Synes den er mindre ekkel enn tamponger, så det er vel heller at det er uvant i starten og at tr er ekkelt i seg selv. Jeg elsker at du bare må styre med tr to ganger om dagen dersom du ikke blør mye (morgen og kveld, eventuelt i mellom dersom du må nummer to på do da kjennes det ofte ut som koppen min sklir litt så da tar jeg den ut).

Du får også full kontroll på hvor mye du blør og om det er noe utflod også.

Også sparer du penger. Trenger jo aldri bruke penger på bind og tamponger. :)

Jeg likte også at mange av de som har brukt lenge skryter av å aldri ha sopp lengre og at all lukt nedentil er borte i tr-perioden. Jeg er enig foreløpig, men har ikke brukt veldig lenge. Føler meg mye renere nedentil enn med bind eller tamponger, for noe griseri.

Jeg begynte å bruke etter å ha lest denne tråden her inne på bv:
http://forum.babyverden.no/index.php?threads/1602157/
 
Har lurt på det. Men jeg blør ikke så mye når jeg har tr. Har ei venninne som bruker kopp,og ho er kjempefornøyd! :)
 
Jeg bruker kopp og kommer aldri til å bruke noe annet igjen. Jeg elsker den. Synes den er mindre ekkel enn tamponger, så det er vel heller at det er uvant i starten og at tr er ekkelt i seg selv. Jeg elsker at du bare må styre med tr to ganger om dagen dersom du ikke blør mye (morgen og kveld, eventuelt i mellom dersom du må nummer to på do da kjennes det ofte ut som koppen min sklir litt så da tar jeg den ut).

Du får også full kontroll på hvor mye du blør og om det er noe utflod også.

Også sparer du penger. Trenger jo aldri bruke penger på bind og tamponger. :)

Jeg likte også at mange av de som har brukt lenge skryter av å aldri ha sopp lengre og at all lukt nedentil er borte i tr-perioden. Jeg er enig foreløpig, men har ikke brukt veldig lenge. Føler meg mye renere nedentil enn med bind eller tamponger, for noe griseri.

Jeg begynte å bruke etter å ha lest denne tråden her inne på bv:
http://forum.babyverden.no/index.php?threads/1602157/
Hvordan er den å bruke ved feks bading da? Litt skeptisk til at den kan lekke da :p
 
Hvordan er den å bruke ved feks bading da? Litt skeptisk til at den kan lekke da :p

Jeg kan virkelig ikke få fullrost denne koppen! Kjøpte den for ett år siden (da jeg fikk igjen mensen etter forrige graviditet), og har brukt den hver mens siden da. Den er fantastisk å bruke om natta, trenger ikke truse en gang , og du merker ikke at du har noe "inni der". Jeg hater å ha på meg nattbind og kjenne at det "renner" når jeg snur meg i senga etc.
Vi var på ferie i Karibien i hele januar, og den uka jeg hadde mensen, kunne jeg bade og være på stranda med menskoppen. Det var virkelig genialt. Trengte ikke gå på do etter at jeg hadde badet. Må jo de om man bruker tampong, for den trekker til seg vann.
Menskoppen vil ikke ødelegge fuktighetsbalansen der nede på samme måte som en tampong, siden menskoppen ikke suger til seg veske. Den bare fanger opp mensblodet.
Der den ikke fungerer helt for meg, er når jeg skal trene hardt (hopp, løp) de få dagene jeg har kraftig mens. Da bruker jeg tampong mens jeg trener, men setter inn igjen koppen straks jeg har dusja ;) . Men får ikke fullrost denne koppen nok altså :)

Anbefaler dere å kjøpe den på http://www.iherb.com/?rcode=uha818


Menskopp anbefalt for dere som ikke har født før:
http://www.iherb.com/Diva-International-The-Diva-Cup-Model-1-1-Menstrual-Cup/11954/?rcode=uha818

og de som har født tidligere:
http://www.iherb.com/Diva-International-The-Diva-Cup-Model-2-1-Menstrual-Cup/10316/?rcode=uha818

Porto er veldig billig, bare 4 $. Det pleier ta ca en uke før jeg får pakken i posten. Jeg kjøper masse på iHerb, så anbefaler virkelig de som ikke har oppdaget stedet å prøve :) I alle fall er det greit å få halv pris på menskoppen :)
Men husk å ikke handle for mer enn 200 kr pr pakke (porto teller ikke), for da blir det tollgebyrer. Det lønner seg ikke, siden også portoen er så billig. Menskoppen koster under 200, så det går finfint :D
 
På fertil.no anbefaler de den også til dem som forsøker å bli gravide, den samler spermen lenge nok der den skal være, så den ikke renner ut igjen med en gang. Har aldri forsøkt den selv, men tenkte jeg skulle det jeg også.


Håper på 2014
 
Hvordan er den å bruke ved feks bading da? Litt skeptisk til at den kan lekke da :p

Glemte å skrive det, den lekker ikke! Det er jo en silikonkopp, så den er helt tett. Du lager et vakum når du setter den inn, ved å dreie koppen ett par ganger rundt. Dette lærer du deg fort :) Om du ikke har ekstremt sterke blødninger, kan du gå 12 timer med koppen. Blør du kraftig, er det kanskje greit å tømme den etter 6 timer - dette finner du ut av.
 
På fertil.no anbefaler de den også til dem som forsøker å bli gravide, den samler spermen lenge nok der den skal være, så den ikke renner ut igjen med en gang. Har aldri forsøkt den selv, men tenkte jeg skulle det jeg også.


Håper på 2014

Hihi ;) Det har jeg ikke tenkt på! Neste pp blir det inn med koppen rett etter hyrdestund :D :p
 
Glemte å skrive det, den lekker ikke! Det er jo en silikonkopp, så den er helt tett. Du lager et vakum når du setter den inn, ved å dreie koppen ett par ganger rundt. Dette lærer du deg fort :) Om du ikke har ekstremt sterke blødninger, kan du gå 12 timer med koppen. Blør du kraftig, er det kanskje greit å tømme den etter 6 timer - dette finner du ut av.
Tror nok jeg må kjøpe denne ja :) takk for utrolig bra svar!
 
På fertil.no anbefaler de den også til dem som forsøker å bli gravide, den samler spermen lenge nok der den skal være, så den ikke renner ut igjen med en gang. Har aldri forsøkt den selv, men tenkte jeg skulle det jeg også.


Håper på 2014


Hehehe... Syns jeg ser kvinner med sånn kopp ligge med beina opp for at spermen skal renne inn igjen :D :laughing002
 
Jeg har ikke prøvd den enda, men har tenkt tanken mange ganger:p siden jeg har hatt hormonspiral de siste tre årene har jeg nesten ikke hatt mensen i det heletatt, så har ikke hatt behov for den. Etter at jeg nå har fjernet spiralen og har hatt min første skikkelige blødning siden renselsen i 2010, står menskoppen høyt oppe på lista over "måha" utstyr:p
leser jo aldri noe negativt om den:-D
 
Jeg brukt kopp i rundt 6 år, og kommer aldri til å gå tilbake til bind og tamponger!

De først månedene jeg brukte koppen slet jeg litt med å sette den inn, men har aldri opplevd lekkasjer når den sitter riktig.

Den lukter ikke, er enkel å rengjøre og jeg tømmer den kun morgen og kveld. I tillegg er den genial de siste dagene i mensen når det kun kommer litt, siden den ikke trekker til seg væske og tørker ut skjeden.

Før fikk jeg sopp kanskje 2-3 ganger i året, men med koppen er har jeg hatt det 2-3 ganger på 6 år.

Dessuten; man kan sove naken selv om TR er på besøk ;)
 
Jeg har absolutt planer, bare ikke rotet meg til det.

Jeg bruker tøybind da, og det fungerer egentlig fint, men jeg har nå tenkt på kopp noen år, bare ikke rotet meg til det. Jeg skal jo ikke ha neste mens, jeg skal jo bli gravid. Ja, også kan man ikke bruke den til renselsen, og etter det så blør jeg jo ikke på 1,5-2 år så da tenker jeg jo ikke på det, og når et kommer, ja så plukker jeg nå bare frem igjen tøybindene mine, og begynner å prøve på ny baby, så jeg skal jo ikke få neste mens, må vite...

(Eneste grunn til at jeg faktisk rotet meg til å bestille tøybind med denne tankegangen her var at jeg prøvde på førstemann, og visste jo at tamponger, som jeg da brukte, kunne jeg ikke bruke under renselsen, så jeg kjøpte tøybind til renselsen. For vanlige bind bare takler jeg ikke, altså!)
 
Ja, man kan sove naken, man kan bade og det er aldri noe styr. Jeg liker at man kan bade på stranden uten å lete etter nærmeste do for å skifte med en gang (sånn som man må med tamponger.)

Jeg er enig med de andre brukerne her. Og det virker som alle som bruker blir frelst. Man vil aldri bytte tilbake. Jeg var på hyttetur en gang jeg fikk mensen i våres og trodde jeg hadde glemt koppen hjemme og ble nesten hysterisk. Kjøpte tamponger og nattbind på lokalbutikken, men fant koppen i bunn av toalettvesken (har en egen oppbevaringspose). Jeg ble utrolig glad og ga bort tamponger og bind til hytta, det ville ikke jeg ha. :)
 
Sniker;) jeg kjøpte menskopp for jeg syns det hørtes helt briljant ut. Og det er det sikkert hvis man har riktig str:p jeg kjøpte den de anbefalte for kvinner som har født, noe jeg har, men den var for stor for meg. Jeg hadde skikkelig problemer med å få den på plass og så fikk jeg SKIKKELIGE problemer med å få den ut. Endte med at når den endelig kom ut...kreeemt... spruta det blod veggimellom:confused: så moralen her er: er du litt trang nedentil kjøper du den minste;)

10.04.14 Klor deg fast lille spire <3
 
Sniker;) jeg kjøpte menskopp for jeg syns det hørtes helt briljant ut. Og det er det sikkert hvis man har riktig str:p jeg kjøpte den de anbefalte for kvinner som har født, noe jeg har, men den var for stor for meg. Jeg hadde skikkelig problemer med å få den på plass og så fikk jeg SKIKKELIGE problemer med å få den ut. Endte med at når den endelig kom ut...kreeemt... spruta det blod veggimellom:confused: så moralen her er: er du litt trang nedentil kjøper du den minste;)

10.04.14 Klor deg fast lille spire <3
Haha. Var det jeg var redd for også! Men da skal jeg ta den minste ;)
 
Syns det virker utrolig uhygenisk og sølete :O tampong virker jo ti ganger bedre hehe, dra i snora og inn med ny.. Naken kan man også være dersom man ønsker ;) men men smaken er som baken, den er delt :D
 
Det er ikke sølete, utenom om man ikke har fått teknikken, det er langt mindre uhygienisk enn tamponger.
Tamponger, den snora er somregel ikke ren og hvit, og slett ikke fri hygienisk, når jeg drar i den. Lekkasjer blir det lett også, bading er trøblete, og det hele er jo en bakteriebombe, så hygienisk er det jo ikke...

Men smaken er som baken, du står fritt til å ikke fristes, men det er ikke som du oppfatter det, nei.
 
Back
Topp