Mens termin og ul termin

1mamma1

Blir kjent med forumet
Novemberbarna 19
jeg hadde første menstruasjonsdag i siste mens 26desember. Jeg fant ut at jeg var gravid 6mars. Da dro jeg på tidlig ultralyd. Da fikk jeg vite at jeg var 5-6 uker på vei. Tok en til ul 30april, da var jeg 13+4 og fikk 4november som termin dato. Var på ul igjen i uke 19 og i uke 21. Alle ul har stemt med hverandre. Men... da vil det si at jeg er 4uker kortere på vei en mensterminen min sier.

Nå er det 10 dager til min termin, men er urolig da jeg egentlig er to uker på overtid (i forhold til menstermin) jeg er på overtid i følge ul 15november.

Er det noen som har opplevd så stort sprik? Og hvorfor er det så stort spirk? Har eggløsningen min kommet for «sent»? Har egget brukt «for lang tid» på å feste seg? Kjenner jeg er urolig og usikker på når faktisk befruktningen skjedde.

Var på ul nå for noen dager siden, da hadde vekstkurven gått «opp» i forhold til de andre ul jeg hadde i uke 19 og 21.

Føler jeg ikke blir tatt seriøst når jeg nevner dette til jordmor og lege. Bør jeg være bekymret?

Jeg er foresten førstegangs gravid
 
Eggløsning har bare vært sen tenker jeg, du har vært på mange ultralyder som har vært enige. :p
 
Eggløsning har bare vært sen tenker jeg, du har vært på mange ultralyder som har vært enige. :p
Okei. Gikk på p-piller frem til siste menstrasjon. Så kan kanskje ha noe med det å gjøre også? Syns bare det er rart med så stort sprik.
 
Du hadde siste mens 26. Desember. Fant ut at du var gravid 6. mars og at du var 5-6 uker på vei på TUL straks etter?

Har du skrevet riktige datoer i innlegget ditt?
 
Menstermin brukes fordi ikke alle vet når de har eggløsning.
Man er 2+0 når man har eggløsning og egget blir befruktet.
Gjennomsnittlig er dette på syklusdag 14, men det er veldig mange som har EL på andre syklusdager.
Spesielt når man nettopp har sluttet med hormonprevensjon kan det være avvik i syklusen.

Hadde du visst når du hadde EL hadde det kunnet være snakk om «rart» avvik ift terminer, men ikke i ditt tilfelle.
Hvis du også hadde blitt gravid to uker etter den siste mensen du skriver her hadde du vært ca 10 uker ved første TUL og det går ikke an å måle feil med 5 uker.
Ved TUL omkring 11-12 uker er avviket i terminberegning 4 dager mens ved OUL er det 10-14 dager.
Du har hatt flere ul som alle viser samme termin. Ettersom du ble gravid med en gang du sluttet med hormonprevensjon kan du bare glemme å tenke mens-termin for det stemmer ikke
 
Du hadde siste mens 26. Desember. Fant ut at du var gravid 6. mars og at du var 5-6 uker på vei på TUL straks etter?

Har du skrevet riktige datoer i innlegget ditt?
Hun mener nok jula Ifjor og mars i år
 
Menstermin brukes fordi ikke alle vet når de har eggløsning.
Man er 2+0 når man har eggløsning og egget blir befruktet.
Gjennomsnittlig er dette på syklusdag 14, men det er veldig mange som har EL på andre syklusdager.
Spesielt når man nettopp har sluttet med hormonprevensjon kan det være avvik i syklusen.

Hadde du visst når du hadde EL hadde det kunnet være snakk om «rart» avvik ift terminer, men ikke i ditt tilfelle.
Hvis du også hadde blitt gravid to uker etter den siste mensen du skriver her hadde du vært ca 10 uker ved første TUL og det går ikke an å måle feil med 5 uker.
Ved TUL omkring 11-12 uker er avviket i terminberegning 4 dager mens ved OUL er det 10-14 dager.
Du har hatt flere ul som alle viser samme termin. Ettersom du ble gravid med en gang du sluttet med hormonprevensjon kan du bare glemme å tenke mens-termin for det stemmer ikke
Okei. Takk for svar:)
 
Last edited:
Hun mener nok jula Ifjor og mars i år

Ja, jeg skjønte det, men med den datoen så hadde unnfangelsen normalt skulle skjedd i begynnelsen av februar med noenlunde normal eggløsning. Så om datoene stemmer så forstår jeg at hun spekulerer.
 
jeg hadde første menstruasjonsdag i siste mens 26desember. Jeg fant ut at jeg var gravid 6mars. Da dro jeg på tidlig ultralyd. Da fikk jeg vite at jeg var 5-6 uker på vei. Tok en til ul 30april, da var jeg 13+4 og fikk 4november som termin dato. Var på ul igjen i uke 19 og i uke 21. Alle ul har stemt med hverandre. Men... da vil det si at jeg er 4uker kortere på vei en mensterminen min sier.

Nå er det 10 dager til min termin, men er urolig da jeg egentlig er to uker på overtid (i forhold til menstermin) jeg er på overtid i følge ul 15november.

Er det noen som har opplevd så stort sprik? Og hvorfor er det så stort spirk? Har eggløsningen min kommet for «sent»? Har egget brukt «for lang tid» på å feste seg? Kjenner jeg er urolig og usikker på når faktisk befruktningen skjedde.

Var på ul nå for noen dager siden, da hadde vekstkurven gått «opp» i forhold til de andre ul jeg hadde i uke 19 og 21.

Føler jeg ikke blir tatt seriøst når jeg nevner dette til jordmor og lege. Bør jeg være bekymret?

Jeg er foresten førstegangs gravid


Nå er ikke jeg noen ekspert, men om du hadde mens 26. Desember så skulle neste ha kommet ca. 26. Januar. Pluss, minus noen dager.

Så selv om du ikke merket mens da så kan det jo hatt innvirkning at du hadde vært lenge på prevensjon og sluttet med disse. For det er mens rundt 23. Januar som stemmer med din termin 04.11.19. (Befruktning rundt 8. Februar '19 dersom en beregner 30 dager i snitt mellom hver mens).

Mens 26. Desember tilsier befruktning av egget rundt 8. Januar og det vil da si at du hadde eggløsningssyklus på cirka 60 dager med befruktning rundt 8. Februar og så lang syklus høres usannsynlig ut for meg hvertfall.

Så sett fra sidelinja så ser det ut som at du har hatt eggløsning selv om du ikke har merket menstruasjon i januar og befruktningen har skjedd i februar.

Dette kan du selvsagt diskutere med jordmor :)

Med så mange UL- kontroller så har de hvertfall full kontroll på ditt ukeantall i svangerskapet. Så der tror jeg du er godt ivaretatt :)

Snart ferdig også! Lykke til med innspurten <3
 
Nå er ikke jeg noen ekspert, men om du hadde mens 26. Desember så skulle neste ha kommet ca. 26. Januar. Pluss, minus noen dager.

Så selv om du ikke merket mens da så kan det jo hatt innvirkning at du hadde vært lenge på prevensjon og sluttet med disse. For det er mens rundt 26. Januar som stemmer med din termin 04.11.19. (Befruktning rundt 8. Februar '19 dersom en beregner 30 dager i snitt mellom hver mens).

Mens 26. Desember tilsier befruktning av egget rundt 8. Januar og det vil da si at du hadde eggløsningssyklus på cirka 60 dager med befruktning rundt 8. Februar og så lang syklus høres usannsynlig ut for meg hvertfall.

Så sett fra sidelinja så ser det ut som at du har hatt eggløsning selv om du ikke har merket menstruasjon i januar og befruktningen har skjedd i februar.

Dette kan du selvsagt diskutere med jordmor :)

Med så mange UL- kontroller så har de hvertfall full kontroll på ditt ukeantall i svangerskapet. Så der tror jeg du er godt ivaretatt :)

Snart ferdig også! Lykke til med innspurten <3
Neida, det er ganske mange som plutselig kan ha lange sykluser, spesielt etter å ha sluttet på prevensjon. Jeg har selv hatt to 60dagers sykluser på rad selv om standarden min er ca 30 dager, uten at de fant ut hvorfor.
 
Neida, det er ganske mange som plutselig kan ha lange sykluser, spesielt etter å ha sluttet på prevensjon. Jeg har selv hatt to 60dagers sykluser på rad selv om standarden min er ca 30 dager, uten at de fant ut hvorfor.

Gurimalla, det er virkelig spesielt. Terminkalkulatorene strekker seg ikke så langt, så det er tydelig at det er spesielt ja.

Det viktigste er jo at ungene er friske :) Tror nok vi kan stole på dagens UL- teknologi og at de har full kontroll på barnas alder der.
 
Har også hatt store sprik på mensentermin og UL termin. Dette pga. jeg ble gravid rett etter jeg sluttet med p-piller. Jordmor forklarte det som de beskriver over, og at kroppen bruker opptil 6mnd på å få normal syklus. Det vil derfor være vanskelig å vite nøyaktig når en har eggløsning.

Størrelsen på mine barn da de ble født stemte bedt overens med UL termin og ikke mensentermin :)
 
Bare å «drite i» menstermin i ditt tilfelle :p stol på ul. De regner ikke feil med så mange uker.
Jeg har selv hatt siste mens i november og blitt gravid i april, så man kan ikke stole på menstermin når man ikke har stabile sykluser
 
Neida, det er ganske mange som plutselig kan ha lange sykluser, spesielt etter å ha sluttet på prevensjon. Jeg har selv hatt to 60dagers sykluser på rad selv om standarden min er ca 30 dager, uten at de fant ut hvorfor.
Godt å vite at noen andre også har hatt sånne «unormaler»
Velger selvfølgelig å stole på ul termin, siden alle ul har stemt med hverandre. Men alt dette er veldig nytt for meg, da jeg aldri har vært gravid før. Så har en viss uro i meg da jeg ikke har lest noe sted at mens termin og ul termin har så stort sprik. Kan ikke finne noen «forklaring» på hvorfor det kan skje heller. Så takk for svar, hjelper å vite at andre også har opplevd «krøll» med mens syklus
 
Godt å vite at noen andre også har hatt sånne «unormaler»
Velger selvfølgelig å stole på ul termin, siden alle ul har stemt med hverandre. Men alt dette er veldig nytt for meg, da jeg aldri har vært gravid før. Så har en viss uro i meg da jeg ikke har lest noe sted at mens termin og ul termin har så stort sprik. Kan ikke finne noen «forklaring» på hvorfor det kan skje heller. Så takk for svar, hjelper å vite at andre også har opplevd «krøll» med mens syklus
Det kan være alt mulig rart som påvirker og gir sen eggløsning, kroppen gir ikke alltid mening!
Noen logisk forklaring kommer du heller aldri til å få :)
Det som er teit er at alle teeminkalkulatorer osv tar utgangspunkt i gjennomsnittet, som er på 28dagers syklus med eggløsning på dag 14, og det er langt(!!!) Ifra standarden for alle.
 
Godt å vite at noen andre også har hatt sånne «unormaler»
Velger selvfølgelig å stole på ul termin, siden alle ul har stemt med hverandre. Men alt dette er veldig nytt for meg, da jeg aldri har vært gravid før. Så har en viss uro i meg da jeg ikke har lest noe sted at mens termin og ul termin har så stort sprik. Kan ikke finne noen «forklaring» på hvorfor det kan skje heller. Så takk for svar, hjelper å vite at andre også har opplevd «krøll» med mens syklus
Du kan ikke sammenligne din situasjon med de som har menstermin utifra vanlig syklus.
Det blir helt annerledes når kroppen ikke er helt i normal rytme sånn som du opplevde.

Jeg hadde ingen syklus å forholde meg til da jeg ble gravid nå. Fikk TUL som viste en termin. To andre TUL viste en annen termin (de to var like) som avvek en uke fra den første.
Siden disse var på det tidspunktet med minst avvik i beregning og den ene også var på sykehuset ble termin satt ift det
 
Du kan ikke sammenligne din situasjon med de som har menstermin utifra vanlig syklus.
Det blir helt annerledes når kroppen ikke er helt i normal rytme sånn som du opplevde.

Jeg hadde ingen syklus å forholde meg til da jeg ble gravid nå. Fikk TUL som viste en termin. To andre TUL viste en annen termin (de to var like) som avvek en uke fra den første.
Siden disse var på det tidspunktet med minst avvik i beregning og den ene også var på sykehuset ble termin satt ift det
Okei, jeg har prøvd disse terminkalkulatorene og da har jeg prøvd å dra syklus til 41 dager som er maks. Da får jeg fortsatt oktober som termin dato. Men får ikke gjort mye annet enn å stole på ul termin. Har bare ikke klart å legge fra meg tanken om at termin kan være feil, da jeg helt ærlig ikke vet så mye om det. Har hatt et friskt svangerskap og alt ser bra ut. Så jeg får bare høre på de som kan jobben sin, å håpe på at alt er bra. Selvom jeg alltid vil lure på dette med mensterminen
 
Tror du skal være veldig trygg på din termin. Det er ikke så mange som har hatt så Mange ultralyder.
Hvis du sluttet på prevensjon rett før du ble gravid så kan man ikke alltid gå etter forrige menstruasjon. Hvis du ikke har gått på noe prevensjon og hatt regelmessig menstruasjon så er det litt mer rart. Har lest om tilfeller hvor det befruktede egget har gått i dvale i tidlig fase før egget utvikler seg videre. Det er nok ikke så vanlig.
Babyene vokser også veldig forskjellig på slutten. Mitt forrige barn var over snittet stort. Hadde to ultralyder på slutten for å sjekke fostervannet.
Snart vil du treffe babyen din :)
 
Back
Topp