Medisinsk eller kirurgisk?

fotballbaby

Forelsket i forumet
Marshmallows 2022
✨️Julestjernene2023✨️
Hei. Har høyst sannsynelig en ma nå. Forrige ultralyd i uke 6 kunne ikke gynekologen finne noe, og nå er hcg nivåene mine begynt å synke. I tillegg har jeg mistet alle graviditetstegn og begynt å blø litt friskt blod. Skal på ny ultralyd på fredag og har begynt å forberede meg på tiden fremover. Er i uke 7.
Burde man velge medisinsk eller kirurgisk abort? Hadde i utgangspunktet bestemt meg for at medisinsk var helt uaktuelt da jeg takler smerter og blod veldig dårlig, og tror ikke jeg er sterk nok psykisk til å gå igjennom det. Men så leser jeg at det bare er i svært spesielle tilfeller de utfører kirurgisk, og at det må være veldig gode grunner til det. At kroppen bruker mye lengre tid på å bli normal igjen og at man kan ha vanskelig med å bli gravid igjen. Stemmer dette? Har egentlig absolutt ingen lyst på medisinsk, men vil jo ikke redusere sjansene til å bli gravid heller.
I tillegg så skal jeg snart ut og reise(bestilt før jeg viste jeg var gravid), og vil helst ikke at det enda skal fosse blod ut mens jeg er langt hjemmefra i ett annet land. Har hørt at man ofte ikke blør like lenge ved kirurgisk.
Noen som kan dele erfaringer? Hva er mest "skånsomt"?
 
Jeg kan ikke svare på om det er vanskeligere å bli gravid igjen etter en kirurgisk abort, men det er jo en grunn til at de anbefaler medisinsk, det er fordi det i de aller fleste tilfeller er best for kroppen, og det oppstår sjelden komplikasjoner. Det er vel kanskje noe i det at det kan ta lengre tid å bygge opp slimhinnen igjen etter en utskrapning?
Jeg skjønner at tanken på en medisinsk abort kan virke helt frastøtende, jeg gruet meg helt vilt til den cytoteckuren selv, men jeg hadde faktisk en helt grei opplevelse med det. Ja, det var vondt, men helt overkommelig. Det var ca en time med smerte, så var det over. Hadde flere styrtblødninger senere samme dag hvor jeg blødde gjennom alt som var, men allerede neste dag hadde det avtatt og var som en normal mens. I løpet av få dager gikk det over til spotting, som varte i ca to uker. Jeg fikk også eggløsning ca to uker etter aborten, og tr etter fire uker. Kroppen var litt rar de første syklusene, men alt ble normalt igjen fra og med tredje pp, og da ble jeg raskt gravid igjen også.
Masse lykke til uansett hva du ender opp med! (Kanskje du er heldig og kroppen ordner opp selv? Siden du allerede blør kan det jo hende du slipper å ta det valget i det hele tatt.) Det er forferdelig å gå gjennom dette her. Håper du har gode folk rundt deg, og ta deg tid til å sørge. Det ER lov, selv om man mister tidlig! Stor klem til deg!
 
Eg hadde medisinsk idag, var 10+1. Fosteret døde rundt 9+1. For meg var det litt viktig å vere delaktig i prosessen..for å få ei skikkelig avslutning. Eg hadde, til tross for dei tragiske omstendighetene, ei god oppleving. For min del var det omtrent som ein minifødsel. Smertene gav seg umiddelbart etter at spiren kom. Hadde gode sjukepleiarar som var tilstede så mykje som eg ønska, fekk rikelig med smertestillande når eg trengte det. Sidan eg var såpass langt på veg vart eg innlagt på dagopphold.

Medisinsk blir stort sett anbefalt sidan det er litt meir skånsomt mot kroppen, mindre invasivt. Men reknar med ein blør mindre etter kirurgisk, få dei fjernarbeid mesteparten av svangerskapsrestane under utskrapinga.
 
Jeg fikk beskjed om at medisinsk var bedre for kroppen siden det var mindre risiko for komplikasjoner og problemer videre ift å bli gravid igjen.
 
Når jeg var på sykehuset fikk jeg velge hva jeg helst ville. Jeg valgte medisinsk, og det gikk bra selv om smertene var store når det sto på. Blødde normalt i en uke etter selve aborten.
Har hørt at de anbefaler medisinsk fremfor kirurgisk. Men jeg har aldri hatt kirurgisk så jeg kan ikke sammenligne.
 
Uff, så leit å høre[emoji17] Klem til deg [emoji173] Har ingen personlig erfaring, men er midt i en spontanabort og håper kroppen ordner opp alt selv. Vanligvis er det ikke vanskeligere å bli gravid etter en kirurgisk enn etter en medisinsk. Men kirurgisk har som alle andre inngrep en liten fare for komplikasjoner - både i forhold til narkose og at det i ytterst sjeldne tilfeller kan bli skade på livmoren (som kan gjøre det vanskeligere å bli gravid igjen). Det er variasjoner i hvor lenge man blør, men i gjennomsnitt blør man litt færre dager ved kirurgisk da de jo fjerner mye av vevet. Man blør mest i starten ved medisinsk, så skal det avta relativt raskt. Om du tror du klarer den psykiske belastningen med en medisinsk og det er noen dager til du skal reise ville jeg nok valgt det. Lykke til [emoji173]
 
Back
Topp