Matvarer man ikke kan spise.

Carrojenta

Forelsket i forumet
kan man spise levverpostei og kaviar?, har så sinsykt lyst på gulost og kaviar
 
Leverpostei er jo stekt/varmebehandlet så ingen grunn til å ikke spise det :)
 
åhh nå ble jeg glad:D

da kan alle skrive her om det er noe dem lurer på om dem kan spise:)
 
Er det noe som er sikkert er det at jeg skal ha med meg rødvinspølse fra rekedal i fødebagen!!!!! har såååå lsyt på det haha
 
kan du ikke spise det som er pasturisert da ?
 
Det har blitt påvist listeria i myke og halvmyke oster som for eksempel brie og camembert (og også fetaost), selv om disse er laget av pasteurisert melk. Det er ikke så veldig lenge siden en gravid dame som var innlagt på Rikshospitalet mistet begge tvilling-fostrene sine fordi hun fikk servert norskprodusert (pasteurisert) camembert som var infisert med listeria.
Hvis gravide likevel ønsker å spise denne type ost, bør den spises ferskest mulig. Dette skyldes at mengden av eventuelle listeriabakterier stiger over tid og når en topp ved slutten av holdbarhetstiden.
 
Hva med sursild, appetittsild og ansjos? Sursild er jo rå fisk som er speket og så lagt på lake, og hva som egentlig har skjedd med ansjosen før den havner i boksen er jeg ikke sikker på. :)
 
Hva med sursild, appetittsild og ansjos? Sursild er jo rå fisk som er speket og så lagt på lake, og hva som egentlig har skjedd med ansjosen før den havner i boksen er jeg ikke sikker på. :)


Jeg fikk beskjed av jordmor at det bare var til å spise påleggsild! Det var bare bra pga alt dette som fisk inneholder som er bra for oss :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg fikk beskjed av jordmor at det bare var til å spise påleggsild! Det var bare bra pga alt dette som fisk inneholder som er bra for oss :)

Åh, kanon. Jeg har regnet med at det var OK, men har for sikkerhets skyld frosset den ned før jeg har spist den (altså tint den igjen etterpå da..), men som noen påpekte i en annan tråd så blir jeg da bare kvitt toksoplasmosen og ikke listeria'n. Men hvis matvaren uansett regnes som trygg så er det bare å juble.. :)
 
trur det er noe av det samme som salami, kan spises, bør ikke

Man kan spise gilde's salami og spekemat pga Ph, salt og at de bruker frystemidler som gjør at det ikke finnes parasitter i denen type pølse ;) Som f.eks toxoplasma :)
 
Back
Topp