Mat til de små

Malvinka

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Julibarna 2019
Hvordan ser det ut hos dere ang mat?
Hva får de iløpet av en dag?
Hva får de spise selv og hva blir de matet med?
 
Han får alt vi spiser, han elsker all mat så det er ikke noe problem:) han er en bestemt gutt som vil spise alt selv, til middag og lignende skjærer vi bare opp i biter også sitter han Og spiser selv med gaffel. Blitt kjempe flink med gaffelen.
Grøt, yoghurt og lignende skal han spise selv med skje, så ikke alltid så mye som kommer inn i munnen :p
 
Mini har alltid spist godt, men de siste to ukene kan jeg bare få i henne mat om vi mater henne med tegnefilm på. Jeg strever litt med dette da jeg på en side ønsker at hun skal spise selv og spise godt som hun gjorde (spiste med gaffel med litt hjelp og ikke så mye søl en gang), men samtidig så vil jeg jo ikke at hun skal sulte da :(
Grøt har vi alltid gitt med skje og fortsetter ennå og hun spiser godt om morgenen når hun våkner. Resten av dagen vet jeg ikke hva jeg skal gjøre :(
Lager alt mulig rart, og tilommed pannekaker som har alltid vært en favoritt går rett i gulvet her nå.
 
Mini har alltid spist godt, men de siste to ukene kan jeg bare få i henne mat om vi mater henne med tegnefilm på. Jeg strever litt med dette da jeg på en side ønsker at hun skal spise selv og spise godt som hun gjorde (spiste med gaffel med litt hjelp og ikke så mye søl en gang), men samtidig så vil jeg jo ikke at hun skal sulte da :(
Grøt har vi alltid gitt med skje og fortsetter ennå og hun spiser godt om morgenen når hun våkner. Resten av dagen vet jeg ikke hva jeg skal gjøre :(
Lager alt mulig rart, og tilommed pannekaker som har alltid vært en favoritt går rett i gulvet her nå.

Kanskje tenner på gang? Gutten min blir sånn i noen uker hver gang han får tenner.
 
Mulig. Aldri hatt det slik før (har 8 tenner) og kjenner ikke noe mer på vei. Hvor lenge holdt det på da. Er på andre uken nå [emoji58]
 
Mini har alltid spist godt, men de siste to ukene kan jeg bare få i henne mat om vi mater henne med tegnefilm på. Jeg strever litt med dette da jeg på en side ønsker at hun skal spise selv og spise godt som hun gjorde (spiste med gaffel med litt hjelp og ikke så mye søl en gang), men samtidig så vil jeg jo ikke at hun skal sulte da :(
Grøt har vi alltid gitt med skje og fortsetter ennå og hun spiser godt om morgenen når hun våkner. Resten av dagen vet jeg ikke hva jeg skal gjøre :(
Lager alt mulig rart, og tilommed pannekaker som har alltid vært en favoritt går rett i gulvet her nå.
Matlysten kan jo og variere i periodar, eg ville berre tilbudt det ho pleier å like og så latt ho ete det ho vil. Viss ho virkar frisk får ho nok i seg det ho treng. Viss ikkje ho er i form ville eg høyrt med hs eller lege.

Her et han alt. Dei siste dagane har eg fått i han graut og, det har aldri skjedd før. Han er glad i det aller meste og vil oftast ete alt sjølv. Graut og lapskaus og sånt gir vi med skei, men han har ei skei han prøver med samtidig. Favorittmaten er nok ovnsbakte grønnsaker.
 
Matlysten kan jo og variere i periodar, eg ville berre tilbudt det ho pleier å like og så latt ho ete det ho vil. Viss ho virkar frisk får ho nok i seg det ho treng. Viss ikkje ho er i form ville eg høyrt med hs eller lege.

Her et han alt. Dei siste dagane har eg fått i han graut og, det har aldri skjedd før. Han er glad i det aller meste og vil oftast ete alt sjølv. Graut og lapskaus og sånt gir vi med skei, men han har ei skei han prøver med samtidig. Favorittmaten er nok ovnsbakte grønnsaker.
Idag våknet hun fra siste luren og hadde bare fått i seg en halv brødskive siden frokost og frem til 17 (lot henne spise selv idag). Hun hylgren og hadde det veldig vondt. Prøvde mate henne og da nektet hun igjen. Fikk en brødskive bit ig det ville hun heller ikke ha. Satte på tegnefilm og fikk stappet i henne en porsjon smoothie da jeg regnet med hun var sulten. Ettet det var hun fornøyd så virker jo som om hun hylgren rett og slett for hun var sulten (jeg har aldri latt henne gå slik sulten før). Men fortsatt nektet hun mat før tegnefilmen kom på og jeg kunne mate henne i "koma" modus [emoji58]
Hun har det helt fint eller og springer rundt og er superglad. Vi er i Hellas og skal være her noen uker til så ikke så lett å få til noe lege eller hs (vil helst ikke utsette henne for greske leger da de er litt for raske med antibiotikakur uansett årsak).
 
Idag våknet hun fra siste luren og hadde bare fått i seg en halv brødskive siden frokost og frem til 17 (lot henne spise selv idag). Hun hylgren og hadde det veldig vondt. Prøvde mate henne og da nektet hun igjen. Fikk en brødskive bit ig det ville hun heller ikke ha. Satte på tegnefilm og fikk stappet i henne en porsjon smoothie da jeg regnet med hun var sulten. Ettet det var hun fornøyd så virker jo som om hun hylgren rett og slett for hun var sulten (jeg har aldri latt henne gå slik sulten før). Men fortsatt nektet hun mat før tegnefilmen kom på og jeg kunne mate henne i "koma" modus [emoji58]
Hun har det helt fint eller og springer rundt og er superglad. Vi er i Hellas og skal være her noen uker til så ikke så lett å få til noe lege eller hs (vil helst ikke utsette henne for greske leger da de er litt for raske med antibiotikakur uansett årsak).
Ser den. Har dokker vore vekke lenge? Kan uvant mat eller bakterieflora vere eit problem? Eller har det vore sånn sidan før dokker reiste?

Kanskje eg ville berre gjort det eg måtte (film, underholdning, avledning) så lenge dokker er vekke, og sjå om ting ordnar seg når dokker kjem heim. Og så heller kontakta lege heime ved behov.
 
Ser den. Har dokker vore vekke lenge? Kan uvant mat eller bakterieflora vere eit problem? Eller har det vore sånn sidan før dokker reiste?

Kanskje eg ville berre gjort det eg måtte (film, underholdning, avledning) så lenge dokker er vekke, og sjå om ting ordnar seg når dokker kjem heim. Og så heller kontakta lege heime ved behov.
Startet 2 uker etter at vi kom hit og har vært her før for ikke så lenge siden så kan ikke skjønne at det skal være noe slikt heller. Må nesten gå over til koma mating om det ikke bedrer seg. Jeg hadde jo håper på å bruke sommeren på lære seg å spise selv før barnehagestart. Nå er vi tilbake på babymating [emoji38]
 
Her spiser frøkna brød til frokost og lunsj (det spiser hun selv). Middag spiser hun for det meste det samme som oss, men hun NEKTER hun å spise selv, og det må helst moses. Har prøvd å gi biter, men da kaster hun alt på gulvet og vil ikke smake en gang. Det samme med biter på skje. Og om jeg lar hun prøve selv med skje blir det hyl og skrik. Samme med grøten hun får til kvelds. Bah! Kan jo liksom ikke mose og mate for alltid!
 
Her spiser frøkna brød til frokost og lunsj (det spiser hun selv). Middag spiser hun for det meste det samme som oss, men hun NEKTER hun å spise selv, og det må helst moses. Har prøvd å gi biter, men da kaster hun alt på gulvet og vil ikke smake en gang. Det samme med biter på skje. Og om jeg lar hun prøve selv med skje blir det hyl og skrik. Samme med grøten hun får til kvelds. Bah! Kan jo liksom ikke mose og mate for alltid!
Hehe. Nei, det er vanskelig overgang fra mos til "normal" mat ja. Kan ikke putte biter i mosen heller for da spytter mini det ut.
Men hos oss funker det å ta på en bit på gaffel og gi gaffel til henne så hun kan spise den selv.
Igår spiste hun faktisk bra igjen uten tegnefilm så håper det var en fase som gikk over for oss.
 
Her spiser han grøt til frokost som han spiser selv på skje, han har blitt veldig flink til å spise selv med både skje og gaffel [emoji4] lunsj blir det gjerne brødskive/matmuffins/bananlapper eller lignende. Spiser også det selv. Middag så spiser han ofte det samme som oss, fiskegrateng, kjøttkaker osv. Ikke alltid han vil ha, vi har spist taco for eks (han fikk i lompe uten krydder) der han ikke vil ha og kaster alt i gulvet. Da gir vi ikke noe annet. Han har hatt perioder der han har nektet all mat, det har vært i forbindelse med tenner eller sykdom. Her nekter han å spise hvis han ikke har bestikk og får spise selv. Det som fungerer her er at vi også har skje og gir han mat innimellom som han spiser selv [emoji4] det hender at han ikke vil ha maten og jeg vet at det er mange timer siden mat og han burde være sulten at jeg dytter skjeen bort på leppene hans så han får smake, å da smatter han som bare det og vil ha! Så tror han er usikker mange ganger for å smake på maten.
 
Han smaker på det meste, men mye kommer ut igjen. Han har aldri likt middagsglass. Erter, pannekaker og mais er favorittene:)
 
Mini har alltid spist godt, men de siste to ukene kan jeg bare få i henne mat om vi mater henne med tegnefilm på. Jeg strever litt med dette da jeg på en side ønsker at hun skal spise selv og spise godt som hun gjorde (spiste med gaffel med litt hjelp og ikke så mye søl en gang), men samtidig så vil jeg jo ikke at hun skal sulte da :(
Grøt har vi alltid gitt med skje og fortsetter ennå og hun spiser godt om morgenen når hun våkner. Resten av dagen vet jeg ikke hva jeg skal gjøre :(
Lager alt mulig rart, og tilommed pannekaker som har alltid vært en favoritt går rett i gulvet her nå.

Vi er inne i en periode hvor alt han får å spise selv går på gulvet [emoji31] han er sulten, og vil gjerne ha mat, men gir jeg han biter så kaster han alt ned. Bortsett fra brød, det spiser han uten å kaste.

Vi varierer veldig på mat med Ca slik:
Frokost: brødskive og hjemmelaget smoothie.
Lunsj: middagsrester (most som jeg gir med skje ellers kaster han det på gulvet) eller eggerøre og avocado, det spiser han endel av før han kaster det.
Middag: det vi spiser...han smaker et par biter og kaster så på gulvet.
Kvelds: hjemmelaget hirsegrøt som jeg gir på skje.

Vi drev jo blw i starten, men det har ikke fungert de siste månedene, så jeg mater heller for å sikre næringsinntaket. Han spiser jo noe selv, men ikke mye. Når jeg mater må jeg alltid gi han noe å holde på meg, hvis han ikke har det så blir det ikke noe spising...særdeles upedagogisk kanskje men jeg foretrekker at han spiser noe framfor at alt skal være så riktig hele tiden. [emoji85]

Matlysten går jo veldig opp og ned hos de små, så jeg satser på at han begynner å spise selv igjen på et punkt, det må han bare. [emoji38]
 
Vi hadde en god periode lenge Men nå får hun 8 tenner, hjørnetenner + jeksler er på vei. Så merker det går utover matlysta. Hun får i seg litt eggerøre nesten hver dag, elsker kalkunfilet(pålegg) men det er salt så vil ikke gi henne for mye av det. Ellers så går det en del i smoothier. Hun kan spise veldig mye grønnsaker til middag en dag (gulrot og erter er favoritt), men neste gang kaster hun det veggimellom. Skumpinner med leverpostei går også ned. Heldigvis fortsatt glad i puppen, så får i henne nok melk. Frukt, og særlig bær, er også populært. Så hun får i seg litt av det i løpet av en dag også-
 
Lillebror får dårlig matlyst ved hard mage, ører, tenner. Så vi må passe veldig på. Og etter han startet med jerntilskudd gir vi også litt lactulose daglig.

Men det er mye egen vilje rundt mat, bra med engasjement, men noen dager kjenner jeg meg veldig sliten av å passe på at han får nok næring. For det går mye mat i golvet her og. Vindusvisker armen går fort i gang, sukk.

Han tåler ikke noe særlig korn mat enda, og han blir sur når han ikke får akkurat det samme som oss, litt pes.
 
Her spiser frøkena helt selv. Mulig jeg er for lite bekymra angående mat, men opplever det som at hun styrer inntaket veldig fint selv. Merker fort på humøret hvis det er blitt lite mat en dag, da er hun sur og grinete og vil bare sitte og puppe (jepp, hun sitter i fanget mitt og får pupp [emoji14] )
En sjelden gang gir jeg henne litt på skje eller fra fingeren min,men det er nesten slik at hun etterspør selv noen ganger. Vi er ikke de som er absolutt flinkest i forbindelse med kosthold,men tror vi har sånn høvelig variert.

Hun har god teknikk med skje og har også begynt å få til gaffel, så vidt også begynt å drikke av vanlig kopp.
Mye tyder forsåvidt å at hun er like glad i mat som pappaen,og det gjør jo det hele veldig enkelt :)
 
Back
Topp