Marijuana

Da syns jeg det er veldig rart å komme med både prosenter og skrive at "forskning viser" når du ikke har kilder for dette!
Prosentene er mye talemåte. Man sier 99% i stede for "så godt som alle men man kan ikke garantere noe"
Og forskning jeg har lest for en tid tilbake men desverre ikke har forran meg akkurat nå har sagt noe... men joda, kunne sikkert ha formulert det annerledes.
 
Mens jeg egentlig ikke syns det er ok å drikke rundt barn, og fort syns folk gjør det i alt for stor grad. Så nei, jeg syns ikke det er ok at rusa mennesker har interaksjon med unger.

Jeg har ikke anledning til å drive å grave etter kilder nå, endel av det kommer fra land hvor både medisinsk og rekreasjonsområder bruk er lovlig.
Men jeg har ikke forskningsrapporter liggende for referanser.

Om det kommer mye forskning i de kommende årene som viser at legalisering gsbølgen i USA blant annet har sv. Negative konsekvenser vil jeg selvsagt revurdere synspunkt.

http://jamanetwork.com/journals/jama/article-abstract/2022370

Denne vitenskapelige artikkelen fra akuttmottaket i Colorado, Usa viser følgende etter at cannabis ble legalisert:
1. Flere forgiftninger med marihuana - spesielt panikk- og angstanfall.
2. Flere forbrenninger etter røyking av marihuana og bruk av butan for å dyrke plantene.
3. Flere tilfeller av oppkast, magesmerter og svettetokter.

Dessuten merker de stor pågang av barn som har blitt akutt forgiftet!:( Stoffet THC tilsettes i kaker og godteri som barn har fått tilgang til...

http://www.rmhidta.org/html/2014 Legalization of Marijuana.pdf

Dette er en rapport fra 2015 basert på statistikk fra politi og domstolene i Colorado. Den er lang, men konkluderer med at legaliseringen har hatt flere negative konsekvenser. Andelen dødsulykker hvor sjåføren var påvirket av cannabis har gått opp fra 7 % til 16,5 %.. Rapporten viser også en sterk økning av cannabisbruk i aldersgruppen 12-17 år, og også antall husdyr som har blitt forgiftet er firedoblet:(

Vet ikke om jeg fikk linkene til å funke da:p sitter på pc, noe jeg aldri gjør..
 
Bør det bli lovlig? Hvorfor/hvorfor ikke?

Argumenter imot:

  • Cannabis kan ha konsekvenser både på kort og lang sikt, både fysisk og psykisk.
  • Det er avhengighetsskapende
  • En avkriminalisering sender et signal til dagens ungdom om at det er ok å bruke cannabis
  • Det medfører økt trafikkfare
  • Flere studier har vist at cannabisbrukere har høyere risiko for å bli innblandet i vold enn ikke-brukere - En opptelling gjort av NRK over drap de siste ti årene viser at cannabis er overrepresentert i drapsstatistikken.
  • At ett rusmiddel er tillatt, betyr ikke at vi må tillate et annet. Cannabis blir sjeldent brukt alene, i de fleste tilfeller blir det brukt sammen med alkohol.
  • Forbud virker for å begrense cannabisbruk - forbudet begrenser tilgjengeligheten og reduserer sosial aksept for bruk.
  • En legalisering vil innebære at man får en lovlig industri som tjener penger på andres lidelser.
  • Det er en myte at folk får harde straffer for bruk av cannabis. De vanligste reaksjonene er forelegg, påtaleunnlatelse eller betinget påtaleunnlatelse.
  • Det finnes allerede legemidler i Norge som inneholder virkestoffer fra cannabisplanten, for eksempel den godkjente sprayen Sativex. I norge åpner man for at alvorlig syke pasienter kan behandles med medisinsk cannabis.
  • Legalisering fjerner ikke det illegale markedet.

Som nevnt i tidligere innlegg, les mer her:

https://www.actis.no/files/docs/rapport_3_2015_myter_og_fakta_om_cannabis_0.pdf
 
Takk RonjaR, skal lese på de senere.
Vet du om det står noe om det med nivået i blodet til folk? For det er jo fettløselige stoff mener jeg å huske, så det tar evigheter før det er ute av systemet. Da er det kanskje ikke så rart om større andel av folk i ulykker har det i systemet ved bilulykker når det er lovlig enn når det var ulovlig. Men om påvirkning er direkte årsak er det veldig dumt.

Forgiftning av barn og dyr er fælt. Vet det blir mer og mer vanlig at folk inntar det via kaker og andre spiselige ting for å unngå å røyke. Vistnok er cannabis noe værre å røyke enn tobakk i forhold til utvikling av lungekreft, men det er jo fælt om det går utover uskyldige.
 
Takk RonjaR, skal lese på de senere.
Vet du om det står noe om det med nivået i blodet til folk? For det er jo fettløselige stoff mener jeg å huske, så det tar evigheter før det er ute av systemet. Da er det kanskje ikke så rart om større andel av folk i ulykker har det i systemet ved bilulykker når det er lovlig enn når det var ulovlig. Men om påvirkning er direkte årsak er det veldig dumt.

Forgiftning av barn og dyr er fælt. Vet det blir mer og mer vanlig at folk inntar det via kaker og andre spiselige ting for å unngå å røyke. Vistnok er cannabis noe værre å røyke enn tobakk i forhold til utvikling av lungekreft, men det er jo fælt om det går utover uskyldige.

Det tar selvsagt lengre tid for cannabis å forlate kroppen enn alkohol[emoji4]
Hva som er den direkte årsaken er som du sier ikke lett å avgjøre, men tallene er jo der, og personlig synes jeg det er urovekkende..
 
Det tar selvsagt lengre tid for cannabis å forlate kroppen enn alkohol
emoji4.png

Hva som er den direkte årsaken er som du sier ikke lett å avgjøre, men tallene er jo der, og personlig synes jeg det er urovekkende..
Ja, det bare gjør at jeg lurer på hvor lang tid etter inntak av cannabis man egentlig er trygg til å kjøre om du skjønner..? Kan ikke huske å hørt noen tall på det.
Jeg vet at de i USA har ett noe mer avslappa forhold til å blande rus og kjøretøy enn vi har i Norge, men er enig i at det er urovekkende.
 
Ja, det bare gjør at jeg lurer på hvor lang tid etter inntak av cannabis man egentlig er trygg til å kjøre om du skjønner..? Kan ikke huske å hørt noen tall på det.
Jeg vet at de i USA har ett noe mer avslappa forhold til å blande rus og kjøretøy enn vi har i Norge, men er enig i at det er urovekkende.

Vanskelig å svare på, kommer ann på hvor høyt forbruk man har, hvor ofte man bruker det osv[emoji4] THC er det stoffet som kan spores lengst i kroppen, fra 2-4 dager til 3 måneder faktisk[emoji4]
 
Jeg vil også nevne en annen ting.

Hva skjer med rullebladet dersom cannabis blir legalisert/avkriminalisert? Hvis det ikke er straffbart å bruke, så kan man heller ikke få det på rullebladet?

Og hva skjer da? Da kan alle som ønsker, bruke cannabis, uten at det har konsekvenser. Da kan piloter, lærere, barnehageansatte bruke cannabis så mye de vil på fritiden sin? Og det er helt greit? Eller mener dere som er for legalisering, at man skal ha urinprøver av alle offentlig ansatte? Hvordan skal man eventuelt avdekke tidligere bruk hos de som søker på jobber som krever politiattest?

Og til slutt - hvordan skal politiet ha mulighet til å gripe inn overfor personer som har et problematisk rusmisbruk, og som sier nei til behandling?

Til syvende og sist så skjønner jeg ikke hvorfor i all verden noen mener at dette absolutt må legaliseres. Har ikke sett noen gode argumenter i denne tråden iallfall. Ingen som i noen stor grad har respondert på mine tidligere innlegg her.

Hva slags samfunn ønsker dere egentlig at vi skal leve i?
 
Tror harsj blir tilsatt opium. Den har en avhengihet kraft som er større en hasj. Marihuana er vanskelig å blande da det er tørka blader av hasj planta ....
Både hals og marihuana blir tilsatt sånne ting. Er desverre en type hasj som er ekstra spesiell som innholder amfetamin. Noen lager dette til vann og sprayer det på marihuana for å gjøre det sterkere,dyrere og mer ettertraktet. Dette er jo ting som gjør at folk begynner med amfetamin, kokain osv etterhvert.
 
Både hals og marihuana blir tilsatt sånne ting. Er desverre en type hasj som er ekstra spesiell som innholder amfetamin. Noen lager dette til vann og sprayer det på marihuana for å gjøre det sterkere,dyrere og mer ettertraktet. Dette er jo ting som gjør at folk begynner med amfetamin, kokain osv etterhvert.

Hvilken type spesiell hasj inneholder amfetamin?[emoji4] ukjent for meg, derfor jeg spør..
 
Hvilken type spesiell hasj inneholder amfetamin?[emoji4] ukjent for meg, derfor jeg spør..
Husker ikke. Det blir jo kalt forskjellige ting ettersom hvem man prater med. Det er jo vanlig hasj som er tilsatt dette.
 
http://jamanetwork.com/journals/jama/article-abstract/2022370

Denne vitenskapelige artikkelen fra akuttmottaket i Colorado, Usa viser følgende etter at cannabis ble legalisert:
1. Flere forgiftninger med marihuana - spesielt panikk- og angstanfall.
2. Flere forbrenninger etter røyking av marihuana og bruk av butan for å dyrke plantene.
3. Flere tilfeller av oppkast, magesmerter og svettetokter.

Dessuten merker de stor pågang av barn som har blitt akutt forgiftet!:( Stoffet THC tilsettes i kaker og godteri som barn har fått tilgang til...

http://www.rmhidta.org/html/2014 Legalization of Marijuana.pdf

Dette er en rapport fra 2015 basert på statistikk fra politi og domstolene i Colorado. Den er lang, men konkluderer med at legaliseringen har hatt flere negative konsekvenser. Andelen dødsulykker hvor sjåføren var påvirket av cannabis har gått opp fra 7 % til 16,5 %.. Rapporten viser også en sterk økning av cannabisbruk i aldersgruppen 12-17 år, og også antall husdyr som har blitt forgiftet er firedoblet:(

Vet ikke om jeg fikk linkene til å funke da:p sitter på pc, noe jeg aldri gjør..

Endelig noen som bruker pålitelige kilder og godt dokumentert forskning;)
 
Nei, men kanskje det kunne vært gjort individuelle vurderinger ifht å tillate bruk av medisinsk marijuana?

Gjøres ikke det? Mener å ha lest om en munnspray som inneholder stoffer fra marihuana, men uten ruselementet. Skal være gitt til kreftpasienter i Norge.

Når det gjelder legaliseringsdebatten er jeg dratt. Jeg er sterkt i mot at mennesker skal bruke narkotika, samtidig vil legalisering regulere markedet slik at man kan kjøpe stoff som er "trygt", altså ikke iblandet alt mulig rart og skumle saker. Samtidig er det den eneste grunnen jeg tenker legalisering kan ha noe for seg. Desto flere som bruker narkotika, desto flere vil utvikle avhengighet - noen kan bruke det og klarer seg helt fint, andre ikke. Fordi flere brukere vil innebære økning i antall avhengige er jeg klart i mot legalisering.

Samtidig er jeg for sprøyterom og utdeling av gratis heroin til sprøytenarkomane. De er så langt nede at straffeforfølgelse har lite for seg tenker jeg, og om de får heroin gratis så slipper de som er helt pp kjøret å tigge, stjele eller prostituere seg for dop. Hvis de får narkotika kan de bruke pengene sine på husrom, mat og andre ting de trenger.
 
Gjøres ikke det? Mener å ha lest om en munnspray som inneholder stoffer fra marihuana, men uten ruselementet. Skal være gitt til kreftpasienter i Norge.

Når det gjelder legaliseringsdebatten er jeg dratt. Jeg er sterkt i mot at mennesker skal bruke narkotika, samtidig vil legalisering regulere markedet slik at man kan kjøpe stoff som er "trygt", altså ikke iblandet alt mulig rart og skumle saker. Samtidig er det den eneste grunnen jeg tenker legalisering kan ha noe for seg. Desto flere som bruker narkotika, desto flere vil utvikle avhengighet - noen kan bruke det og klarer seg helt fint, andre ikke. Fordi flere brukere vil innebære økning i antall avhengige er jeg klart i mot legalisering.

Samtidig er jeg for sprøyterom og utdeling av gratis heroin til sprøytenarkomane. De er så langt nede at straffeforfølgelse har lite for seg tenker jeg, og om de får heroin gratis så slipper de som er helt pp kjøret å tigge, stjele eller prostituere seg for dop. Hvis de får narkotika kan de bruke pengene sine på husrom, mat og andre ting de trenger.

Er ikke enig med deg i det hele tatt ang utdeling av heroin og er sikker på at mine venninner som har kommet seg ut av rus helvete er enig for noe mål jo motivere for å komme seg ut av det.

Men munnspray fins ja, men til ms pasienter
abd592b067d972f7229d914989982921.jpg
 
Er ikke enig med deg i det hele tatt ang utdeling av heroin og er sikker på at mine venninner som har kommet seg ut av rus helvete er enig for noe mål jo motivere for å komme seg ut av det.

Men munnspray fins ja, men til ms pasienter
abd592b067d972f7229d914989982921.jpg

Det har jeg full forståelse for, å muliggjøre fortsatt bruk er en kjempetungt argument mot utdeling av f.eks heroin. Det er absolutt noe å ha i baktankene. Jeg har sett på det på den måten at hvis man får heroin, så kan man sakte men sikkert rydde opp i livet med å sikre bolig, mat og helse. Jeg tenker på de som virkelig har mistet alt, som sover ute og har enorme problemer med rusmisbruket sitt. Så når alt rundt begynner å bli på plass så kan man avvennes, slik at det ikke blir bruk for alltid.
 
Det har jeg full forståelse for, å muliggjøre fortsatt bruk er en kjempetungt argument mot utdeling av f.eks heroin. Det er absolutt noe å ha i baktankene. Jeg har sett på det på den måten at hvis man får heroin, så kan man sakte men sikkert rydde opp i livet med å sikre bolig, mat og helse. Jeg tenker på de som virkelig har mistet alt, som sover ute og har enorme problemer med rusmisbruket sitt. Så når alt rundt begynner å bli på plass så kan man avvennes, slik at det ikke blir bruk for alltid.
Er derfor man har avrusning, metadon osv, altså kjenner flere som har klart det, ikke lenge siden jeg besøkte ei som virkelig er en del av en suksess historie med nå flotte barn, eget hus, egen bil, fin mann (de var forøvrig sammen igjennom alt) og de begge har fast jobb.
Selvsagt ikke alle kan komme der de har gjort det, men de er gode eksempler på at man kan gå fra ingenting til nærmest alt, men å legalisere noe av dette eller gi heroin er de veldig imot og jeg velger å stole på dem som har hvert oppi det og sett hva som hjelper og ikke
 
her I LA er det fult lovlig og det er virkelig godt, mindre som bruker og blir avhengi av piller, vold har gått ned, bruken av cannabis blant unge er langt under europa sine tall og staten får inn milliarder her, bruk av tyngre stoffer er på rekord lavt nivå så ja det bør bli lovlig i norge! her borte blir de sjokkert av å høre hvordan det er i norge for her er det en helt vanlig ting som de fleste bruker.
 
her I LA er det fult lovlig og det er virkelig godt, mindre som bruker og blir avhengi av piller, vold har gått ned, bruken av cannabis blant unge er langt under europa sine tall og staten får inn milliarder her, bruk av tyngre stoffer er på rekord lavt nivå så ja det bør bli lovlig i norge! her borte blir de sjokkert av å høre hvordan det er i norge for her er det en helt vanlig ting som de fleste bruker.
Har du kilder på dette?
 
Har du kilder på dette?

jepp. http://www.npr.org/sections/health-...ed-medicare-prescriptions-drop-for-many-drugs
https://www.forbes.com/sites/debrab...uana-doesnt-increase-teen-usage/#5660705c247f

tro meg når man kan gå og kjøpe cannabis lovlig i cannabis butiker så er alt mye bedre da har man alders kontrol, og pengene går ikke til kriminelle, men til det felles gode. faktisk er cannabis så akseptert her i LA at folk reagerer mer på at folk røyker vanlig cigaretter en at de tar seg ein joint!
 
jepp. http://www.npr.org/sections/health-...ed-medicare-prescriptions-drop-for-many-drugs
https://www.forbes.com/sites/debrab...uana-doesnt-increase-teen-usage/#5660705c247f

tro meg når man kan gå og kjøpe cannabis lovlig i cannabis butiker så er alt mye bedre da har man alders kontrol, og pengene går ikke til kriminelle, men til det felles gode. faktisk er cannabis så akseptert her i LA at folk reagerer mer på at folk røyker vanlig cigaretter en at de tar seg ein joint!

Takk, skal lese linkene når jeg får tid. :)
 
Back
Topp