MA - Utskrapning

MiniSnella

Elsker forumet
Hei, jeg har hatt en Ma dessverre.. er i uke 10, men de finner ikke forsteret på ul.
Forrige gang mista jeg i uke 8, sa, men da ordnet kroppen opp selv.
Det jeg lurer på, først fikk jeg en kapsel med meg hjem for å få ut "resten".. så ringte legen fra sykehuste meg senere og spurte om jeg hadde tatt den. Det hadde jeg ikke for tenkte og vente til i morgen da samboeren min også var hjemme. Og hun sa at de hadde sett på prøvene og ul-bildene flere ganger sammen med andre leger og bestemt at jeg heller skulle få utskrapning.
 
Er det noen som har erfaringer med dette?
Jeg gruer meg så enormt til det, og er redd for narkose og om det gjør vondt etterpå?
Må jeg ligge på sykehuset etterpå eller kan jeg reise hjem?
 
Har så lite lyst =(
 
Har dessverre ikke fått vekk signaturen enda.. :/
 
Dette er hva som skjer:
 
Du møter på sykehuset, det første som skjer er at du får et rom og en beskjed om å kle av deg dine klær og ta på ei sykehusskjorte. De gir deg ei stikkpille som gjør at musklene i livmorhalsen slapper av slik at utskrapingen går lettere. Dette synes jeg var ganske ubehagelig. Det var vondt å sitte/ligge/gå, akkurat som om noe presset på for å komme ut. Du må være på fastende mage før operasjonen, så det er ok å få time tidlig på dagen...
 
Så kommer det noen som triller deg avgårde til operasjonsstua. Der setter de ei kanyle i armen din, og når den først er inne går det ikke mange sekundene før du sover. De er ganske effektive...
Selve inngrepet tar kun 15 min, men du bruker litt tid på å våkne. Da ligger du på oppvåkningen der de holder øye med deg ei stund. Det tok i overkant av 2 timer fra de trillet meg avgårde til jeg var tilbake på rommet igjen.
Jeg var så tørst når jeg våknet, og helt tørr i halsen. Stemmen virket ikke i det hele tatt. Når jeg endelig fikk litt vann ble jeg skikkelig kvalm, men da ga de meg noe i kanylen som skulle hjelpe for kvalmen. En matbit kom de også med. Det hjalp!
Jeg hadde blødd litt. Laken og dyne var griset til. Så har de tredd på deg ei sånn nettingtruse med det største bindet som noengang er produsert. Jeg lå nesten en time på rommet før jeg fikk gå hjem. Fra de trillet meg inn 14:05 til jeg var ute av døren igjen hadde det gått 3 timer og 7 min.
 
Jeg hadde mye vondt etterpå. To uker etter var det vondt å sitte, vondt å gå, sårt inni magen der såret var. Jeg blødde i 2,5 uker ca, og det kom rester etter utskrapningen i form av klumper. ikke vondt eller farlig, men veldig ekkelt! Første normale mens kom en mnd etter inngrepet.
 
Dette er mine inntykk i ettertid:
- inngrepet føltes skikkelig nedverdigende.
Det var så gjennomlysende at dette var noe de gjorde veldig ofte, det føltes som om jeg var på et samlebånd. Ferdig med deg, værsågod neste... Lite/ingen sympati fra helsepersonellet
- det var overhodet ikke vondt under selve inngrepet!
- jeg fikk lite informasjon i ettertid
Jeg var så usikker på så mye, men alle hadde det for travelt til å kunne fortelle meg noe
- du kan ikke kjøre hjem selv
- det verste med å havne i en sånn situasjon er ikke inngrepet, men tanker og følelser i ettertid. Det er viktig å ha noen du stoler på du kan prate med, en som har tid til å høre!
Jeg sørger ennå...
 
Jeg håper du blir tatt bedre vare på enn meg... Jeg unner ikke min verste fiende å havne i den situasjonen!! Ingen burde gjennomgå en ma!!!
 
Trøsteklemmer fra meg!!!
 
ORIGINAL: September.baby

Hei, jeg har hatt en Ma dessverre.. er i uke 10, men de finner ikke forsteret på ul.
Forrige gang mista jeg i uke 8, sa, men da ordnet kroppen opp selv.
Det jeg lurer på, først fikk jeg en kapsel med meg hjem for å få ut "resten".. så ringte legen fra sykehuste meg senere og spurte om jeg hadde tatt den. Det hadde jeg ikke for tenkte og vente til i morgen da samboeren min også var hjemme. Og hun sa at de hadde sett på prøvene og ul-bildene flere ganger sammen med andre leger og bestemt at jeg heller skulle få utskrapning.

Er det noen som har erfaringer med dette?
Jeg gruer meg så enormt til det, og er redd for narkose og om det gjør vondt etterpå?
Må jeg ligge på sykehuset etterpå eller kan jeg reise hjem?

Har så lite lyst =(

Har dessverre ikke fått vekk signaturen enda.. :/

så leit å høre om situasjonen din.Hvis det kan være noen trøst så er jeg i  akkurat den samme situasjonen.Mistet forrige helg, MA og hadde en SA i oktober.
I okt ordnet kroppen opp av seg selv, men nå fikk jeg med meg piller hjem som jeg tok.
Har ingen erfaring med utskrapning, men jeg fikk og tilbud om det, men nektet.Vil ikke legges i narkose. Dette var ingen problem for legen.
Kan du ikke bare ringe tilbake og spørre om hvorfor du må ta utskrapning? Legen min sa at jeg får prøve de pillene, men om jeg får vondt i lengre tid el blødningene ikke stopper så får jeg  heller komme tilbake og sjekke at alt er ute.
Jeg tok pillene på ons og nå er det så vidt jeg blør noe. Hadde veldig vondt den ons kvelden(ble kalt en minifødsel), men ikke hatt noe vondt i ettertid. Bare spør hvis det er noe du lurer på. Håper du har noen rundt deg som du kan snakke med, tenker på deg.sender deg en trøsteklem[:)]
 
Tusen takk for svar!!
 
Gruer meg utrolig mye til inngrepet!! Spesielt narkosen.. liker ikke slike ting, og er redd for at det kan gå galt o.l.. off..
Jeg fikk utskraping pga de ikke så noe foster, slik jeg forstod det. Mulig tablettene ikke fungerte så bra da, jeg vet ikke.. fikk egentlig veldig lite informasjon, og i tillegg var legen dansk så det va litt utydelig..
Men håper jeg får bedre svar i morgen, samboer skal iallefall være med :)
Men skulle ta blodprøve først, er det normalt? Har jo tatt 2 allerede.. hvor det hadde sunket med kun litt under 100...
 
Så håper jeg kommer meg fort hjem og at det er så smertefritt som mulig, vil egentlig bare at dette skal være over nå.
 
Syns det var mye lettere da jeg hadde en SA, da fikk jeg jo til og med bedre informasjon enn nå..
Men skal høre med legen hvorfor jeg ikke skal ta pillene istedenfor.. de er ikke så skumle...
 
kommer ikke til å sove i natt nå jeg :/
 
 
vet ikke hvorfor du må ta blodprøve igjen, men det har kanskje noe med at du skal i narkose å gjøre?kanskje en standard prosedyre de har på sykehuset der?
skriv opp alle dine spørsmål og sørg for å få svar på de alle.det har du full  rett på.Ingen spørsmål er for dumme!
ønsker deg lykke til, krysser fingrene for at det ikke er noe å grue seg til(fysisk i allefall)skal tenke på deg i morgen jeg. håper du får noen timer søvn i natt da. Natta
 
Tusen takk :)
 
Satser på det går bra.. er bare denne gangen.. neste gang sitter spiren :)
Alle gode ting er 3 for meg :P Forhåpentligvis =)
 
Natta=)
 
Back
Topp