Måltider gjennom dagen :-)

Helenuz

Andre møte med forumet
Hei dere! Nå er gutten min blitt 8 mnd, og spiser godt med fast føde+bryst gjennom dagen. Det går mye i grøt og jeg kunne godt tenkt meg å variere litt. Hva gir dere til deres barn gjennom dagen? :)
 
Her får snuppa grøt morgen og kveld, frukt og melk til Lunsj og middag (hjemmelaget). Øver litt med skive ol. innimellom :)
 
Vi ammer i sengen om morgenen.
Frokost: inntil 1 brødskive med kaviar/leverpostei/makrell i tomat + inntil 90 ml mme.
Lunsj: 200g fruktmos med litt grøtpulver i + inntil 90 ml mme.
Middag: Varierer, jeg lager mye forskjellig. Lager en del av gangen og fryser ned i porsjoner, ca 150 g pr. porsjon nå. + vann.
Kveldsmat: Grøt av inntil 150 ml vann + inntil 60 ml mme. Av og til med sviske eller aprikos i.
Han kan få et par flasker mme innimellom dette og, hvis det går litt lenge mellom måltid og dupp. Da får han en flaske før han legges, 90-120 ml, 1-2 ganger om dagen.
Ammer før han skal sove, og av og til en gang om natten hvis han er skikkelig urolig.
 
Frukost blir en gröt som består av 50% gröt och 50% mosad frukt, ibland med avocado i. Har ofta ekologisk kokosnötolja i.

Lunch blir antingen något hemmalaget eller middagsglass. Hemmalagat blir alla mulige matpureer, ofta samma som vi spiser fast barnvennlig. Men är i hvert fall grönsaker/rotfrukter, kyckling/fisk/kött/bönor/linser, potatis/couscous/quinoa. Har vi färska krydder hjemme bruker jag det, annars krydder jeg med örter på burk och litt peppar. Eller spiskummin, kanel t.ex. Kanske citron. Eller smaksätter med torkade aprikoser som legat i vann. Eller varför inte äpple :) Bruker ofta lök och vitlök även i hans mat, bara inte lika mye som i vår.

Middag blir också riktig mat med grönsaker, som ovan! :) Men gjerne nåt annat än de han fick till lunch.

Kvelds är antingen nån form av grötblandning med frukt. Eller avocado med frukt. Eller någon matpure :)

Ammar några gånger under dagen också :)
 
Grøt til frokost.
Lunch er fruktsmoothie og skive med leverpostei som regel.
Middagsglass til middag- jeg er ikke flink å lage selv! :(
Grøt til kvelds.
Ammer innimellom måltidene :)
 
Grøt til frokost
Middagsglass til lunsj av og til frukt
Mellommåltid med grøt og brødskive evt litt frukt
Middag, som regel det vi spiser most med gaffel
Kvelds grøt

Tilbyr mme 2-3 ganger daglig, men han vil ikke ha og blir rasende fordi det ikke er vann :p hehe er heldig om han drikker 2 halve kopper med melk. Blander olje i all maten for og øke kalorimengden (sliter med og legge på seg, tips av helsesøster). Han får svisker blandet med malt 3 ganger om dagen, hvis ikke stopper magen helt opp.
 
Får grøt til frokost
Fruktmos og frisk frukt i hånden før dupp
Pupp før dupp
Middagsglass eller brødskive til lunsj
Pupp før dupp
Middagsglass eller samme som jeg spiser til middag
Grøt til kvelds
Pupp før natta og flere ganger i løpet av natten

Spiser også skumpinner /agurk ect igjennom dagen.

Hvor mye grøt får deres nå? Jeg lager fortsatt av 1 dl væske. Men kanskje på tide å øke?
 
Jeg varierer på 1 og 1,5 dl, avhengig av hvor mye han spiste til middag, og hvor lenge siden. Det blir vanligvis 1,2 dl hvis han spiser middag rett etter siste duppen, da blir kveldsgrøten gjerne bare 2-2,5 time senere.
 
Jeg varierer på 1 og 1,5 dl, avhengig av hvor mye han spiste til middag, og hvor lenge siden. Det blir vanligvis 1,2 dl hvis han spiser middag rett etter siste duppen, da blir kveldsgrøten gjerne bare 2-2,5 time senere.
Hvilken grøt gir du? her går det i Hipp. Den havregrøten og fulllornsgrøten.
 
Hvilken grøt gir du? her går det i Hipp. Den havregrøten og fulllornsgrøten.
Hipp, Holle og Semper, har 5-6 stk stående og varierer mellom dem.
 
Får grøt til frokost
Fruktmos og frisk frukt i hånden før dupp
Pupp før dupp
Middagsglass eller brødskive til lunsj
Pupp før dupp
Middagsglass eller samme som jeg spiser til middag
Grøt til kvelds
Pupp før natta og flere ganger i løpet av natten

Spiser også skumpinner /agurk ect igjennom dagen.

Hvor mye grøt får deres nå? Jeg lager fortsatt av 1 dl væske. Men kanskje på tide å øke?

Tygger han ikke av biter av frukten? :eek: min tygger av svære biter og brekker seg, så tør ikke gi han frukt han ikke klarer og svelge. Skal bli flinkere og bruke fruktnettet! :)
 
Tygger han ikke av biter av frukten? :eek: min tygger av svære biter og brekker seg, så tør ikke gi han frukt han ikke klarer og svelge. Skal bli flinkere og bruke fruktnettet! :)
Joda.. Tygger det av og spiser det ;) Nå har han fått feks appelsin lenge da ..Så kanskje lært seg å spise det? Også brbruker han pinsettgrepet til å ta ut biter og putte inn igjen. Jeg sitter alltid med han da :)
 
Joda.. Tygger det av og spiser det ;) Nå har han fått feks appelsin lenge da ..Så kanskje lært seg å spise det? Også brbruker han pinsettgrepet til å ta ut biter og putte inn igjen. Jeg sitter alltid med han da :)

Tenker på eple og sånn, setter det i halsen så det tørr jeg ikke. Han spiser fint ting som er delt opp i biter og som er mykt nok til å moses mellom gommene, brød, små kjøtt biter ol. Men gulrot, eple, pære osv får han bare i halsen
 
Tenker på eple og sånn, setter det i halsen så det tørr jeg ikke. Han spiser fint ting som er delt opp i biter og som er mykt nok til å moses mellom gommene, brød, små kjøtt biter ol. Men gulrot, eple, pære osv får han bare i halsen
Gulrot klarer han fint. Eple også. Men skjærer sånn tynn lang bit liksom. Ikke noe problem.
 
Så flinke deres er som spiser frukt! Her bruker vi nett! :) spiser brødskivebiter da, og tar dem selv :)

Hvilken middag gir dere når dere gir av deres egen?
Trenger tips,
 
Så flinke deres er som spiser frukt! Her bruker vi nett! :) spiser brødskivebiter da, og tar dem selv :)

Hvilken middag gir dere når dere gir av deres egen?
Trenger tips,

Kjøttkaker, fiskekaker, torsk, fiskeboller, lapskaus, koteletter, pasta med kjøttdeig og tomatsaus, steik med grønnsaker, kylling osv:) egentlig det meste, lar bare være og salte det. Det som ikke kan moses med gaffel går i stavmikseren.
 
Grøt til frokost
Middagsglass til lunsj av og til frukt
Mellommåltid med grøt og brødskive evt litt frukt
Middag, som regel det vi spiser most med gaffel
Kvelds grøt

Tilbyr mme 2-3 ganger daglig, men han vil ikke ha og blir rasende fordi det ikke er vann :p hehe er heldig om han drikker 2 halve kopper med melk. Blander olje i all maten for og øke kalorimengden (sliter med og legge på seg, tips av helsesøster). Han får svisker blandet med malt 3 ganger om dagen, hvis ikke stopper magen helt opp.
Vanlig matolje eller noen speciell? Hvor mye veier han nå då.?
 
Vanlig matolje eller noen speciell? Hvor mye veier han nå då.?

Jeg gir rapsolje :) han var 8400 ca på 7-8 mnd kontroll for en mnd siden, har ikke vert og veid etterpå. Men ser godt på klærne at han har hatt ett voksesprang :) hvordan går det med spisingen hos dere?
 
Grøt till frukost.
Middagsglass till middag.
Jeg gir rapsolje :) han var 8400 ca på 7-8 mnd kontroll for en mnd siden, har ikke vert og veid etterpå. Men ser godt på klærne at han har hatt ett voksesprang :) hvordan går det med spisingen hos dere?
Hær gir eg 3 måltider till dagen eller mme. E så glad hon tar flaska Pga
Lite melk. Min blir 9 Mnd imorgen skall på kontroll den 9/4 ska bli spenndes å se om hon har lagt på seg noen. Nær eg
Børja med fast føda och amma
Så blev hon så hard i magen. Helt førfærdeligt. Men siden eg har børjat med mme så e hon ikkje hard lengre, de e Pga hon får nok vætske i seg.
 
Grøt till frukost.
Middagsglass till middag.

Hær gir eg 3 måltider till dagen eller mme. E så glad hon tar flaska Pga
Lite melk. Min blir 9 Mnd imorgen skall på kontroll den 9/4 ska bli spenndes å se om hon har lagt på seg noen. Nær eg
Børja med fast føda och amma
Så blev hon så hard i magen. Helt førfærdeligt. Men siden eg har børjat med mme så e hon ikkje hard lengre, de e Pga hon får nok vætske i seg.

Så bra at hun endelig vil ta flaske! :) har du sluttet helt og amme? :)

Min blir også helt forferdelig hard i magen, kun svisker blandet med malt som hjelper her :(
 
Back
Topp