Må man ha base i bilstol nr2?

Ugla95

Forelsket i forumet
Påskekyllingene 2020
Holder på å bestille bilstol, og forstår det sånn at de fleste baser til nyfødtsete ikke passer til neste sete.

Men trenger man egentlig base til bilstol nr2? Jeg ser at det er greit med den første siden man bærer dem i stolen, men når slutter man med det?
 
Holder på å bestille bilstol, og forstår det sånn at de fleste baser til nyfødtsete ikke passer til neste sete.

Men trenger man egentlig base til bilstol nr2? Jeg ser at det er greit med den første siden man bærer dem i stolen, men når slutter man med det?

Du trenger ikke base til bilstol nummer 1,altså babystolen.

Men til det neste setet, bilstol nummer 2, festes alltid stolen i en base. Denne basen festes enten på isofix-stengene eller med belter. De beltemonterte basene har seter som varer til 25 kg, så jeg ville ha valgt det. Da har du sete nummer 2 lengst mulig. Samtidig satt vår baby på 6 mnd veldig godt i isofix-setet da vi skifta. Det varer bare til 18kg, så må kjøpe nytt bakovervendt innen tiden for å snu frem er kommet.

Man skal bytte til sete nr 2 så fort babyen er stort og stødig nok (trenger ikke å sitte uten støtte, men må være stabil. Du ser om det blir br ved å prøve babyen oppi). For de fleste blir det multi med sete nr 2 en gang fra 6- 9 mnd, avhengig av babyens størrelse. Vi skiftet rett før 6 mnd, babyen var veldig stor for alder.
 
Sniker.

Det finnes noen få stoler som passer til samme base som babysetet. F. eks BeSafe Modular og Maxi Cosi 2 Way Pearl. Man må ikke ha base til stol nr. 2, nei, det er bare om man synes det er praktisk eller man ønsker en stol man kan vri mot døra. Om man bytter når de er 6-8 mnd. er det også mange som sitter bedre i stolene med isofix enn de beltemonterte også. Men de beltemonterte varer lengre fordi de tåler 25 kg (isofix tåler bare 18 kg) og er ofte lengre i ryggen, og man kan godt gå rett på de.

Til base nummer 2 man vel faktisk ha base, mens det til babystolen, stol nummer 1, kan man klare seg med bare babystolen og montere med belter. (synes personlig det var litt knølete, men det går jo).
Opplys meg gjerne om det finnes stol nummer 2 som ikke har base :) :)
 
Nei, man må ikke det :) Ikke til de beltemonterte som f. eks Minikid og Max Way. Det er jo mange som går rett på de. Om man har en stol med base må man selvsagt ha base, ja :)

Åja, jeg tenkte at de beltemonterte het med beltemontert base, men der sitter liksom hele stolen sammen i ett. :)
 

Skjønner :)
Så til ts, så kan du fint kjøpe en babystol uten base, også heller kjøpe en beltemontert stol som nummer to. Da blir det færrest bilstoler å kjøpe. Skulle jeg kjøpt igjen, hadde jeg nok kjøpt babystol med base (fordi jeg synes det er lettere enn babystol med bare beltene) også en beltemontert stol som også har god sittekomfort for de minste :)
 
Sete nr 2 kan man jo ikke bære rundt på.

Vi har kjøpt Cybex Aton M i-size, og den basen som hører til det kan brukes til sete nr 2 også. Vi har riktignok ikke kjøpt basen, for vi har ikke egen bil og skal bare ha et sete til å bruke i leiebil og taxi, siden jeg ikke stoler på bilstoler vi ikke har helt kontroll over. Men hadde vi hatt egen bil hadde vi kjøpt basen. Det er unektelig enklere å feste basen i bilen og bare klikke bilstolen på plass, spesielt om man har den inn og ut ofte.

Da første var baby hadde faren hans bil, og der sto basen fastmontert, mens setet alltid ble oppbevart inne i huset. Hadde også bilstolpose i det da, og det var enklere å få barnet i bilstolen når den ikke var i bilen.
 
Nå er det jo slik at de aller fleste bilstoler nr 2 i isofix sitter fast i basen så ikke noe du må kjøpe ved siden av :)
Men så finnes det slike modularserier også, som nevnt over, hvor du kan bare beholde base men klikke i neste sete.

ofte er det ikke så økonomisk som man skulle håpe.
 
Vi har besafe modular basen og hadde storebror i babystolen først og nå sitter han i stol nr.2 som passer i samme basen! Har akkurat bestilt en maxway plus til han for å ha i den andre bilen, den beltemonteres og vil vare ut hele bakovervendtperioden! Besafe-stolen på basen går til 18 kg, maxway til 25 kg! Så blir lillebror å overta besafe når han blir større!:happy: Til lillebror har vi en britax babystol og to baser, så vi har en base i hver bil!
 
Holder på å bestille bilstol, og forstår det sånn at de fleste baser til nyfødtsete ikke passer til neste sete.

Men trenger man egentlig base til bilstol nr2? Jeg ser at det er greit med den første siden man bærer dem i stolen, men når slutter man med det?
Nei, det trenger du ikke. De nr 2 setene som varer lengst er uten isofix, eks Britax max-way plus, axkid minikid og klippan. Mn bør gå over til stol to når mini eer stor nok til å passe setet og sitter selv uten støtte, da sete nr to er tryggere. Anbefaler på det sterkeste Facebook gruppen Bilstoler!
 
Back
Topp