litt komisk at endel av dem som er fanatiske ang søt i bhg ..

la meg ha det sagt,hva andre gjør med sitt barn er ikke noe andre folk trenger vite grunnen til. det er nok om de vet det selv!!!
 
så det så[:D]
 
kanskje de overvektige mødrene ikke vil at barna skal gå i deres fotspor når det gjelder vekt,at de dermed prøver å ha ett sunt kosthold til sine barn.
 
mitt barn får ikke godteri og slikt i ukene,med tanke på tenner og vekt. hun får i seg sukker nok i det daglige kosthold
 
ORIGINAL: Looney

Jeg er helt normalvektig selv, og overhodet ikke bekymret for at nicholas skal bli det heller. Men vil han skal ha et sunt og godt kosthold og ser ikke vitsen med å gi han godteri og kaker mm så lenge han kan kose seg med vanlig sunn mat. Hvorfor skal han da få noe annet?? Jeg spiser selv heller ikke godteri og drikker brus foran han heller....venter til han sover.
 
ORIGINAL: Geniet lykkepillen

ORIGINAL: MrsTomdur

Ja det kan du si.
Da jeg var liten var det en mor som nektet barna noe med sukker, ikke bare i ukene, men alltid. Barna så vi spiste noe brunt og en dag kom min far over eldste jenta deres som stod å spiste saueskitt. Jenta ville smake dette brune og trodde dette var det samme.
Etter som barna ble større og kom seg ut av hjemmet spiste de alt de kom over av søtt og ble enorme.
Jeg tror at om barna får søtt eller slikt i moderate mengder blir nøyer de seg med det. Spiser bare litt og koser seg. Ikke noe slikt som våre tidligere naboer.

Jeg må bare kommentere her..
Jeg fikk høre av kassadama på Rema 1000, hvor SLEM jeg var som ikke lot Nina få smake kake på burdagen sin.. Og hun kunne fortelle meg at de STAKKARS barna som ikke fikk godterier og slik, kom til å bli helt bunnløse når de først fikk smaken på det. Mens dem som har fått litt hele tiden, klarer å moderere seg..

Jeg svarte bare: Ser du meg?! [8|] Jeg vokste opp med godteri i ALLE skap. Kunne spise sånn litt når jeg ville.. egentlig.. men jeg spiste igrunn bare på lørdager selv.. TROR DU AT DENNE KROPPEN HER BLE SLIK AV LØRDAGSGODT?!?![:@]
FEIL, FEIL, FEIL! JEG er bunnløs!! Jeg klarer ikke stoppe før det er tomt!! Og JEG har aldri blitt nektet noe som helst!
Idiotdama på rema.. Var så sint jeg..

Men det jeg skulle frem til, er at den teorien med at folk som ikke får, klarer ikke å styre seg når de først får.. Den har jeg ikke troen på.
Det JEG tror på, er at sukker er avhengigskapende.. Og når man først er blitt avhengig, så er løpet kjørt.. Jeg kan klare å holde meg unna i mndsvis, etter 3-4-5 dager med et helvete.. Etter disse dagene, er det ikke noe problem. Men skulle det skje at feks JULA kom inni denne avholdsperioden min, så er løpet kjørt igjen.. Da blir det om mulig ENDA verre etterpå.



Helt enig!
Det at barn som ikke får sukker som små, stuper over det så fort de får mulighet, tror jeg ikke så mye på.
Mange barn gjør nok det, men jeg tror det er uavhengig av om de har fått godteri tidligere i livet eller ikke.

Det viktigste er nok foreldrenes holdninger!
Det er klart, at om foreldrene spiser masse godis forran barna, uten at barna får, så lærer jo barna at godteri er noe voksne kan spise, og at det er "forbudt" for små. Og dermed fristende. Særlig når de da blir store nok til å få tak i godteri selv.
Men om de lærer at godteri er noe man ikke spiser, fordi det ikke er bra for kroppen, så tror jeg selv ganske små barn vil forstå det..


Så nei, tror ikke det hjelper bare å nekte barna godteri, man må "lære dem" at det ikke er godt.
 
jeg reagere på at du  sier at overvektige gjør dette. d er da for pokker  tynne folk som er like galne når d gjelder akkurat d samme. men  overvektige ser du d bedre på.
jeg skulle nå tro tynne burde sitte med samme dårlige samvittigeheten da selv om ikke d sees.
trenger  ikke og hver overvektig pga frotsing at søtsaker heler.
 
 
ORIGINAL: louis1

Men det jeg ikke klarer og skjønner er at om de kan være så hellig overbevist om at sukker og søt er såå farlig selv i små sjeldne doser ... hvorfor sitter de der med alle de kg selv da og koser seg meg godis?? er det ikke farlig for dem ?

 
Det har jo noe med matvaner å gjøre. De som er store selv har ofte dårlige matvaner som det er kjempe vanskelig å snu på. Og vil derfor lære barna opp til å ha gode matvaner, slik at de ikke skal bli store..
 
Igjen: Man vil det beste for barna vårs..
 
De som røyker selv vil sikkert ikke at barna skal gjøre det fordi om..
 
Back
Topp