litt komisk at endel av dem som er fanatiske ang søt i bhg ..

louis1

Glad i forumet
Og ellers i hverdagen ofte ikke er så nøyne på det selv ser så ofte overvektige mødre som nekter ungen sin noen form for søtsaker men som stapper i seg selv??
Er det slik at endel mødre skal lappe på¨sin egen samvittighet og sørge for at ikke ungen blir som dem ?
 
Godt spm [:)]
 
sikkert noen som syns det er slemt sagt men det er jo ofte slik man lager sære regler som gjør at ungen ikke kan få litt godis i en bursdag eller en kakebit?? men er stor plate sjokolade glir ned på høykant ???? skjønner det ikke jeg[:D]
 
det er nok nok av mødre/fedre som gjør det på den måten, men er det ikke i grunnen like greit? jeg personlig ønsker virkelig ikke at sebastian skal bli en tykk frustrert person som meg selv, men jeg trøkker ikke i trynet når han er til stede, vil jo ikke misunne ham på noen måte, så hvis jeg vil ha meg noe godt spiser jeg det når han er lagt. Men jeg kan skjønne frustrasjonen til tykke mennesker, man vil jo barna sine kun det beste....
 
Men det jeg ikke klarer og skjønner er at om de kan være så hellig overbevist om at sukker og søt er såå farlig selv i små sjeldne doser ... hvorfor sitter de der med alle de kg selv da og koser seg meg godis?? er det ikke farlig for dem ?
 
ORIGINAL: ~T@r@nit@s øyensten~

det er nok nok av mødre/fedre som gjør det på den måten, men er det ikke i grunnen like greit? jeg personlig ønsker virkelig ikke at sebastian skal bli en tykk frustrert person som meg selv, men jeg trøkker ikke i trynet når han er til stede, vil jo ikke misunne ham på noen måte, så hvis jeg vil ha meg noe godt spiser jeg det når han er lagt. Men jeg kan skjønne frustrasjonen til tykke mennesker, man vil jo barna sine kun det beste....

 
men hvorfor skal du ha og ikke han?? om du klarer være så flink på hans vegne klarer du det vel for din egen del også?
 
ORIGINAL: louis1

ORIGINAL: ~T@r@nit@s øyensten~

det er nok nok av mødre/fedre som gjør det på den måten, men er det ikke i grunnen like greit? jeg personlig ønsker virkelig ikke at sebastian skal bli en tykk frustrert person som meg selv, men jeg trøkker ikke i trynet når han er til stede, vil jo ikke misunne ham på noen måte, så hvis jeg vil ha meg noe godt spiser jeg det når han er lagt. Men jeg kan skjønne frustrasjonen til tykke mennesker, man vil jo barna sine kun det beste....


men hvorfor skal du ha og ikke han?? om du klarer være så flink på hans vegne klarer du det vel for din egen del også?

 
nei, for når det gjelder meg selv så eier jeg ikke viljestyrke, men jeg propper ikke i meg i hytt og gevær, men nå er ikke jeg en av dem som synes det er et problem med litt kake osv når det er en bursdag i barnehagen eller hvor det nå måtte være. Men jeg vil ikke at han skal få sjokolade osv i en vanlig hverdag så lenge det ikke er en spesiell anledning til det
 
Jeg er helt normalvektig selv, og overhodet ikke bekymret for at nicholas skal bli det heller. Men vil han skal ha et sunt og godt kosthold og ser ikke vitsen med å gi han godteri og kaker mm så lenge han kan kose seg med vanlig sunn mat. Hvorfor skal han da få noe annet?? Jeg spiser selv heller ikke godteri og drikker brus foran han heller....venter til han sover.
 
Syns det er fint at overvektige foreldre faktisk klarer å hjelpe barna sine til å ikke bli overvektige selv jeg[:)] Syns det er mye værre å se en overvektig familie, med overvektige barn, enn det eksempelet du nevner...
 
Jeg vet at ofte så vil barna gjøre det samme som foreldrene, men det må da gå ann å si som så; at mamma eller pappa har et problem med å spise for mye eller usunn mat, det er noe jeg ikke vil at du(mitt barn) skal få problemer med også!
Klarer man virkelig ikke å hjelpe seg selv, syns jeg det er bra at de ihvertfall klarer det ovenfor barna.
 
Men selvfølgelig man burde hjelpe seg selv også! Men sånn er det bare ikke alltid. Sånn er det jo med mange ting- Selv om mamma tar seg et glass vin, er det ikke dermed sagt at lille tassen på 3 år også bør få...
 
Men jeg er ikke noe direkte fan av å være fanatisk. Jeg ser ikke feilen i at barn spiser "litt" godt innimellom.
Jeg er ikke overvektig selv, var det før, men klarte å komme ned på et brukbart tall[:)]
 
ORIGINAL: Godhjerta.

Jeg er fryktelig kjukk selv.
Passer på at guttungen ikke spiser godteri og brus, men jeg selv kan dytte innpå når han sover.
Jeg har jo sluttet å spise godteri mer eller mindre selv nå, og uansett så spiste jeg ikke godteri når han så det.

Jeg tror at overvektige mødre som nekter barna sine godis, gjør det for å beskytte dem helsemessig. De vet hvor lett det er å bli avhengig av søtsaker, og hvor vanskelig det er å slutte. Og de vet om alle plagene og helsemessige risikoer som følger overvekten. Derfor vil de ikke at barna dems skal gå i samme felle som de selv gjorde.

Man må ha det klart for seg, at overvektige mødre ikke er noen dårlige mødre! Det er ikke kiloene som avgjør det. 



Det som jeg syns ser dumt ut, er overvektige mødre som uten blygsel dytter innpå godteri/kaker mens ungen ser på.
Og når overvektige mødre deler kaker/godteri med  sitt overvektige barn, uten tegn til å ville gjøre noe med begges overvekt.[8|]

 
ORIGINAL: Malin!

man skal jo gå foran som et godt eksempel, og dersom man trykker i trynet selv all slags dritt, og samtidig gir ungen en gulrot er man jo ikke noe godt eksempel. Man kan styre hva barna spiser mens de er små, men de vil vokse til de og og når de blir større har de jo gjennom hele barndommet sett at det er greit at mor spiser akkurat hva hun vil, så nå når jeg kan bestemme hva jeg spiser spiser jeg og akkurat det jeg vil.

Er man fanatiske når det gjelder barn og søtsaker vil de jo ha en mye større interese for dette når de vokser til.

"forbuden" frukt smaker tros alt best...


Sign. Veldig godt skrevet.
 
Ja det tror jeg... selv gjør jeg vel det...
 
Jeg er en overvektig mor, jeg er nok ikke fantatisk når det gjelder søtsaker.. men vil faktisk ikke at Andrea skal bli overvektig. Jeg har blitt mobbet for det i mange år, og vil henne ikke så vondt. Ser ikke hva problemet med det er..
 
Spiser heller ikke så mye søtt, og det vi spiser, spiser vi når hun er lagt seg i helgene..
 
Jeg er en tykk mamma, og ønsker ikke det samme for mitt barn.
 
Selvsagt vet jeg at ikke jeg heller har godt at å trykke i meg så mye usunt som jeg gjør, men viljestyrken er bare ikke der!
Men jeg er ikke fanatisk når det gjelder Helene heller. Hun får kake når vi har det og hun får smake lørdagsgodteri. Og er vi borte og det serveres kake eller godt så får hun i hverdagen også.
 
Jeg sitter ikke foran henne og spiser godteri og nekter henne. Men har jeg lyst på noe når hun har lagt seg, så har da ikke hun vondt av det [:)]
 
ORIGINAL: louis1

Og ellers i hverdagen ofte ikke er så nøyne på det selv ser så ofte overvektige mødre som nekter ungen sin noen form for søtsaker men som stapper i seg selv??
Er det slik at endel mødre skal lappe på¨sin egen samvittighet og sørge for at ikke ungen
 
har faktisk tenkt det samme som deg noen ganger når jeg har lest div tråder.. nei her er det slik at hvis jeg en lørdag skal kose meg med noe godt , sjokolade etc så får barnet mitt smake,., sitter ikke foran min egen unge og gomler godt,og drikker brus uten at han får smake.. men såklart ikke så mye da,men e n liten smak får han ja.
 
Selv er jeg ikke overvektig, men kanskje en av de "hysteriske" på området. Prøver å være flink selv også[:)] Gjelder jo like mye meg som barna, og at jeg må være et godt forbilde for mine barn er god motivasjon:)

Har aldri tenkt over det da, at fete foreldre nekter barna sine godteri, mens de stapper i seg sånt selv..

ORIGINAL: louis1

Men det jeg ikke klarer og skjønner er at om de kan være så hellig overbevist om at sukker og søt er såå farlig selv i små sjeldne doser ... hvorfor sitter de der med alle de kg selv da og koser seg meg godis?? er det ikke farlig for dem ?


Fordi de sikkert ikke klarer å stoppe å spise det selv. Fordi de vet hvor godt det er. Men så vil de ikke at barna skal få den samme trangen til å spise godteri ol. som dem.
 
ORIGINAL: louis1

Men det jeg ikke klarer og skjønner er at om de kan være så hellig overbevist om at sukker og søt er såå farlig selv i små sjeldne doser ... hvorfor sitter de der med alle de kg selv da og koser seg meg godis?? er det ikke farlig for dem ?

Jeg er en av disse fanatikerene du snakker om.
MIN grunn er at jeg ser overhodet INGEN god grunn for at Nina skal smake kake og godterier.. Så lenge hun ikke vet hva hun går glipp av, og er kjempefornøyd hvis hun får frukt isteden, så ser jeg bare ikke poenget med å trøkke i henne dette... Hun skal få smake når hun begynner å spørre etter det. Men hun er bare 1 år, og det er altfor ungt til å holde på sånn synes jeg.
 
Et annet STORT pluss med dette, er jo at Nina går ALDRI å nafser kaker og sjokolade på bordet, om det skulle stå der... Hun aner jo ikke at det er godt, og når hun da får beskjed om å ikke røre, så gjør hun ikke det. Hadde hun visst det der var KJEMPEGODT, hadde hun nok rørt alikevel. Jeg liker det slik. Jeg kommer til å fortsette med det, så lenge det lar seg gjøre.
 
 
ORIGINAL: Bastmamma

Det har noe med at barn kan ikke selv velge og vite hva som er best for dem med helsen............vi voksne vet faren og velger bevisst alikevel å proppe i oss det ene og det andre.
Inntil mine barn kan ta bevisste og gjennomtenkte valg så er det JEG og MANNEN min som bestemmer hva som er BEST for dem og deres helse, vi har da ansvaret for dem. Hvorfor ødelegge andre selv om man ødelegger seg selv????


Nettopp.

Det blir for dumt å si hvorfor skal du som er mamma eller pappa få lov til å spise goderi og ikke barnet(vil tro de aller fleste lar vær å spise godteri foran ansiktet på barnet). Det er mange ting som voksene kan gjøre men som ikke barn kan, det er opp til de voksene å ta gode avgjørelser for barna selv om de kanskje tar mindre gode avgjørelser når det gjelder seg selv.
 
ORIGINAL: MrsTomdur

Ja det kan du si.
Da jeg var liten var det en mor som nektet barna noe med sukker, ikke bare i ukene, men alltid. Barna så vi spiste noe brunt og en dag kom min far over eldste jenta deres som stod å spiste saueskitt. Jenta ville smake dette brune og trodde dette var det samme.
Etter som barna ble større og kom seg ut av hjemmet spiste de alt de kom over av søtt og ble enorme.
Jeg tror at om barna får søtt eller slikt i moderate mengder blir nøyer de seg med det. Spiser bare litt og koser seg. Ikke noe slikt som våre tidligere naboer.

Jeg må bare kommentere her..
Jeg fikk høre av kassadama på Rema 1000, hvor SLEM jeg var som ikke lot Nina få smake kake på burdagen sin.. Og hun kunne fortelle meg at de STAKKARS barna som ikke fikk godterier og slik, kom til å bli helt bunnløse når de først fikk smaken på det. Mens dem som har fått litt hele tiden, klarer å moderere seg..
 
Jeg svarte bare: Ser du meg?! [8|] Jeg vokste opp med godteri i ALLE skap. Kunne spise sånn litt når jeg ville.. egentlig.. men jeg spiste igrunn bare på lørdager selv.. TROR DU AT DENNE KROPPEN HER BLE SLIK AV LØRDAGSGODT?!?![:@]
FEIL, FEIL, FEIL! JEG er bunnløs!! Jeg klarer ikke stoppe før det er tomt!! Og JEG har aldri blitt nektet noe som helst!
Idiotdama på rema.. Var så sint jeg..
 
Men det jeg skulle frem til, er at den teorien med at folk som ikke får, klarer ikke å styre seg når de først får.. Den har jeg ikke troen på.
Det JEG tror på, er at sukker er avhengigskapende.. Og når man først er blitt avhengig, så er løpet kjørt.. Jeg kan klare å holde meg unna i mndsvis, etter 3-4-5 dager med et helvete.. Etter disse dagene, er det ikke noe problem. Men skulle det skje at feks JULA kom inni denne avholdsperioden min, så er løpet kjørt igjen.. Da blir det om mulig ENDA verre etterpå.
 
ORIGINAL: Geniet lykkepillen
Jeg er en av disse fanatikerene du snakker om.
MIN grunn er at jeg ser overhodet INGEN god grunn for at Nina skal smake kake og godterier.. Så lenge hun ikke vet hva hun går glipp av, og er kjempefornøyd hvis hun får frukt isteden, så ser jeg bare ikke poenget med å trøkke i henne dette... Hun skal få smake når hun begynner å spørre etter det. Men hun er bare 1 år, og det er altfor ungt til å holde på sånn synes jeg.

Et annet STORT pluss med dette, er jo at Nina går ALDRI å nafser kaker og sjokolade på bordet, om det skulle stå der... Hun aner jo ikke at det er godt, og når hun da får beskjed om å ikke røre, så gjør hun ikke det. Hadde hun visst det der var KJEMPEGODT, hadde hun nok rørt alikevel. Jeg liker det slik. Jeg kommer til å fortsette med det, så lenge det lar seg gjøre.



Veldig enig!
Dessuten ser jeg ikke noen grunn til å gi dem så mye usunt i en så viktig del av livet, der kroppen utvikles for fullt!
Det er vel også de få årene man faktisk har noen mulighet til å begrense søt-inntaket, så da får man utnytte det så godt man kan :nemlig:
 
Back
Topp