Leggetid om kvelden

Septemberbaby__

Flørter med forumet
Leser at mange legger babyen for kvelden rundt kl 19..

Jeg legger meg med babyen kl 22 etter kveldsstell, så ammes han og vi sovner rundt 22.30 på en god dag. Våkner for mat 2-4 ganger i løpet av natten men sovner raskt igjen. Så står vi opp rundt 8.

Nå nærmer han seg 3 mnd og det jeg lurer på er - når bør vi legge han tidligere enn oss? Slik det er nå så sover han maks 5 minutter hvis det ikke er inntil/oppå meg eller pappaen. Så hvis han skal sovne kl 19 må jeg også legge meg da :p Er det på tide å øve på å finne søvnen selv eller kan det vente noen måneder til?
 
Det lurer jeg også på. Her har vi det ganske likt som deg, bortsett fra at vi ikke har stått opp før i 11-tiden den siste uken[emoji23] har noen flere amminger ila. natten også. Vanligvis sover han 3-4 timer første økt før han vil ha litt mat, så sover han 2-3 timer før mat og de siste øktene er på 1-1,5 time. Samsoving praktiserer vi også, når bør en slutte med det? Deilig med så mye søvn, men skulle gjerne hatt litt voksentid/kjærestetid på kvelden og etterhvert hadde det vært greit å få han til å sove for seg selv også.. Mini er 10 uker, så kanskje jeg ikke trenger å stresse enda? Tanker? Tips? :)
 
Gjør det når dere og baby er klar for det [emoji4] Ikke stress med rutiner, de kommer tidsnok. Samsov så lenge dere og baby syns det er fint og godt [emoji173]️
Vi legger minsten samtidig som storebror mellom 19-20, han sover godt for seg selv på kveldstid, men ikke alle gjør det. Han får et måltid i 23-00tiden og sover videre til neste morgen vanligvis.
Største her begynte å få gode rutiner ved 9-11mnds alder når han sluttet å spise på natten :)
 
Enig i at dere ikke må stresse men ta det når baby er klar. Begge mine barn har vært sånn at de har trengt Leggerutiner tidlig, begynte allerede når hun var 4 uker nå. Men kun fordi det var et spetakkel i stua på kveldstid, og hun roa seg med en gang hun ble lagt i senga.
Også et det jo lov å prøve noen dager med tidligere leggetid, og dersom det ikke går så er det bare å prøve på nytt litt senere[emoji5]️
 
Som flere skriver så må dere gjøre det som er best for dere. Begge mine har trengt rutiner omtrent fra dag en. Spesielt leggerutiner. Bli et leven uten like på kveldstid hvis hun ikke er i seng til kl 19. Begynte først å legge henne kl 21.30, etter er par uker begynte vi å legge henne samtidig som storebror 18.30-19.00. Hun begynner å bli urolig rundt kl 17.30. Gir da et langt bad (dette gjør samboer - far/datter kvalitetstid) deretter er det litt kos forann Barne-TV sammen med storebror før det er kveldsmat og leggetid. Sovner så og si med en gang. Våkner opp igjen ca 23-24 og 03-04. Står opp rundt kl 07.
Det er jo bare å prøvevut og se om det går å legge tidligere, hvis ikke prøv igjen om en liten stund ;)
 
Vår blir sykt grinete og trøtt fra kl. 18, så her er vi nødt til å legge han rundt kl. 19. Har også en som kun sover på meg eller på trilletur, og finner aldri søvnen selv. Det vi har gjort er å gi han mat og så la han sove en halvtime i armkroken på sofaen før vi veldig forsiktig bærer han i sengen sin på soverommet. Vi må være sikker på at han er i dyp søvn før vi gjør det, ellers våkner han bare rett etter vi har lagt han. Aner ikke hvorfor han synes det er greit å ligge alene fra kl. 19, mulig han skjønner det er natt, eller noe. Dere kan jo prøve dere på noe slikt før dere begynner å la han finne søvnen selv?
 
Min er 3 mnd. Og har fått ganske faste leggerutiner. Mest av seg selv. Sovner mellom 19.30-22.30 engang, og sover helt til 7-7.30 tiden. Tenker alikevel at det ikke er noe stress enda med faste tider. Lar babyn styre. Samsover fortsatt. Sånn sover vi best :) og søvnen er viktig for å orke.
 
Mine legger seg samtidig som meg, og så sover vi til i 9-10tiden dagen etter. Passer meg ypperlig og jeg stresser overhode ikke med rutiner. De kommer som oftest av seg selv er min erfaring med de to største[emoji4]
 
Vi har begynt å legge i 7-8 tida. For da er han veldig trøtt og begynte å ta en lur rundt da når vi la senere.

Det bir noen våkninger hver natt pga magevondt, så varierer hvor mye søvn det faktisk blir.
 
Jeg fulgte et råd her om å bare prøve å legge tidlig en gang, er jo ikke verre enn å gå tilbake til at hun la seg samtidig med meg hvis det ikke skulle gå - og det gikk :)
Hun legger seg nå ca 20.30, men merker at hun er survete en times tid før det så tror jeg skal prøve å legge henne før storesøster fra nå av:)
Ellers sier jeg som mange har sagt før meg, ikke stress, gjør det som passer for dere :)
 
Det er bare å prøve seg fram:) Her var det meste helt håpløst, men jeg prøvde til slutt å legge han rundt kl 21. Da var han 8 uker. Funka som bare det:) Nå er han i seng kl 20 hver kveld og sover natta rundt.
 
Hos oss er det ikke sjans å få han til å falle i dyp søvn før kl 22. Har prøvd å legge tidligere, men det blir bare korte dupper og opp og ned av sengen, så har droppet det.. har funnet ut st han tar seg en 20-30 minutters lur i 20tiden, og er da våken og blid frem til rundt 2130. Da er det mat og kos frem til han sovner skikkelig rundt kl 22. Spiser fortsatt hver 2-3 time hele natta.

Noen går inn i rutiner raskt og noen trenger lenger tid. Jeg trodde en stund jeg gjorde noe galt som ikke fikk han i seng til kl 19, men det tar vel bare den tiden det tar før vi er der.
 
Igår prøvde vi å legge oss kl 21 og da sovnet han for natten etter en laang kveldsmating. Så det var visst bare å prøve det :) kommer til å fortsette å legge oss 20-21 så kan jeg forhåpentligvis snike meg ut av sengen når han er sovnet. Litt i tidligste laget for meg å sovne da:D
 
Back
Topp