leggerutine?

SjiraffenLaffen

Flørter med forumet
har dere noe leggerutine for baby?
når sovner deres for kvelden, og hvordan?
her sovner han i bæresele, og legges i seng rundt 22.00, prøvd mange ganger å «la han sovne inn» i senga si selv fra både 20.00 og 21.00, men det funker ikke... han blir altså bare liggende å sprelle og begynner å grine til slutt...
hvor lenge er det «greit» å drive å la han sovne inn i bæresele og hvordan evt avlære det om det må til?
 
har dere noe leggerutine for baby?
når sovner deres for kvelden, og hvordan?
her sovner han i bæresele, og legges i seng rundt 22.00, prøvd mange ganger å «la han sovne inn» i senga si selv fra både 20.00 og 21.00, men det funker ikke... han blir altså bare liggende å sprelle og begynner å grine til slutt...
hvor lenge er det «greit» å drive å la han sovne inn i bæresele og hvordan evt avlære det om det må til?
Følg lilleminis på Snap og insta- hun er helsesøster med gode, skånsomme soveråd. Aldri la han gråte i senga si. Om han vil sove inntil deg så trenger han den nærheten en stund til. Men lilleminis har noen råd til gradvis venne de til egen seng osv. Trygg-metoden. Det er greit å la han sovne i bæresele til han blir 3år om du og han liker det, men den dagen det blir et problem for en av dere må dere tenke på å gjøre endring. Men ikke fordi andre forventer det. Start feks med å ha han sittende på fanget i senga mens du bysser/ gynger. Å gå rett fra sele til egen seng er mye for en liten kropp baby=bittesmå babysteg;)
 
Helsesøster her sa at det var alt for tidlig å forvente at de skal finne søvnen selv. Endel babyer får jo til dette lett, men hvis ikke er det ingenting å forvente før i hvert fall 6mnd alder [emoji4] vi brukte bæresele en del tidligere, da han var plaget av en del kveldsuro. Nå er dette mye bedre, og som regel sovner han mens vi kveldsammer på soverommet. Vi samsover da, han vil ikke ligge for seg selv [emoji85]

Lite leggerutiner bortsett fra at vi bader annenhver dag og tar på pysj foreløpig. Så går vi på rommet og skrur av lyset. Han legger seg mellom 20.30-22.30 en gang som regel, avhengig av siste duppen. Hadde en periode for et par uker siden der han ikke tok natta før i tolv tida. Så ikke noe særlig fast her [emoji4]

Angående avlæring så tenker jeg at det mest sannsynlig kommer til å gå over av seg selv når han blir større [emoji4] det er min erfaring med storesøster her i huset i hvert fall. Da kan dere prøve å lese bok, synge, høre på nattasanger osv. Kanskje med han sittende i fanget på soverommet i starten, som Dragen nevner [emoji4]
 
Gir grøt 18 tiden og flaske 19-19.30 og legges etter det, for da er han sigen. Av og til triller jeg litt i vogna, og bærer opp seinere når det er kaldere oppe. Ellers legger jeg han i senga si med sutt og koseteppe. Litt småsutring og sutten ut noen ganger føre han sovner. Ny flaske ca 01-02 og sover til 7 ca. Har blitt naturlig rutine som kom av seg selv igrunn. Veldig heldig med den.
 
Han finner søvnen selv på dagtid, når han blir trøtt og grinete kan jeg legge ham i vogna og han sovner uten at jeg må gjøre noe. På kvelden må jeg hjelpe ham. Han får badet sitt som han elsker, flaske så i seng mellom 19 og 21 alt etter når siste lur var, og etter å ha byssa han i søvn i armene mine. Virker som han trenger nærheten mer på kvelden. Jeg er ikke noe stressa med at han skal finne søvnen enda, har ikke bikka 4 måneder enda. Jeg er bare superglad han sover gjennom natta uten mat. Våkner ikke før 6-7 tida for sitt første måltid.
Jeg tror som regel greier ungene å finne ut av ting selv, det er iallefall min erfaring så langt. Helt til han var 8 uker sov han ingen annen plass enn på meg på dagen og på natten greidde jeg avogtil snike han ned i senga så jeg fikk meg noen timers søvn, men han våkne etter et par timer og skulle opp i armene igjen.
Kan trygt si jeg var lei av alle som hadde gode råd for å få han til å slutte å være så «mammadalt». Jeg lot han få det han trengte og føler jeg har en trygg og glad baby jeg har lite problemer med.

Nå vet jeg ikke hvor gammel babyen din er men har du prøvd å innføre et kosedyr/koseklut? Min har tatt til seg et par kosedyr som ligger i vogna og senga som han liker å fikle med før han sovner og avogtil holder det å legge kosen inn til kinnet hans så sovner han.
 
Enig i det som skrives over her at det ikke er et problem før det skaper problemer for deg. Hvis det funker for dere hadde jeg bare fortsatt med det. Når han blir tyngre kan du sikkert begynne å øve litt på å legge han ned like før han sover kjempetungt. Kanskje bære litt kortere for hver kveld.

Jeg bærer lillebror i søvn, men det tar som regel maks 10 min og det går fint enn så lenge. Men jeg har såvidt begynt å legge han ned like før han sovner for å trene på å sovne inn selv. Noen ganger går det, andre ganger ikke [emoji4]
 
Han finner søvnen selv på dagtid, når han blir trøtt og grinete kan jeg legge ham i vogna og han sovner uten at jeg må gjøre noe. På kvelden må jeg hjelpe ham. Han får badet sitt som han elsker, flaske så i seng mellom 19 og 21 alt etter når siste lur var, og etter å ha byssa han i søvn i armene mine. Virker som han trenger nærheten mer på kvelden. Jeg er ikke noe stressa med at han skal finne søvnen enda, har ikke bikka 4 måneder enda. Jeg er bare superglad han sover gjennom natta uten mat. Våkner ikke før 6-7 tida for sitt første måltid.
Jeg tror som regel greier ungene å finne ut av ting selv, det er iallefall min erfaring så langt. Helt til han var 8 uker sov han ingen annen plass enn på meg på dagen og på natten greidde jeg avogtil snike han ned i senga så jeg fikk meg noen timers søvn, men han våkne etter et par timer og skulle opp i armene igjen.
Kan trygt si jeg var lei av alle som hadde gode råd for å få han til å slutte å være så «mammadalt». Jeg lot han få det han trengte og føler jeg har en trygg og glad baby jeg har lite problemer med.

Nå vet jeg ikke hvor gammel babyen din er men har du prøvd å innføre et kosedyr/koseklut? Min har tatt til seg et par kosedyr som ligger i vogna og senga som han liker å fikle med før han sovner og avogtil holder det å legge kosen inn til kinnet hans så sovner han.

så godt å høre at folk ikke synes det er noe problem, og at det ikke er helt unaturlig det jeg driver med. jeg gjør det jeg føler er riktig, å det er å bysse eller bære når han skal sove på kveld, på dagtid sovner han av seg selv i vogna. jeg ville spørre her for å få litt bekreftelse og støtte fra dere, for det kommer nemmelig kommentarer fra de eldre, «dere ødelegger for dere selv når dere driver sånn» osv.. dere kjenner vel til det [emoji23][emoji85] da er det greit å sjekke litt tempen hos dere rundt som oppdrar barn i dag og ikke for 30 år siden [emoji28]
han er fire måneder i morgen, han har koseklut som han liker men er ikke noe avhengig av den og bryr seg ikke om den er der eller ei. men han får den nå likevel ;-)
han sover natten gjennom foruten å spise hver tredje time, så ikke noe problem når han først sovner :)
 
Følg lilleminis på Snap og insta- hun er helsesøster med gode, skånsomme soveråd. Aldri la han gråte i senga si. Om han vil sove inntil deg så trenger han den nærheten en stund til. Men lilleminis har noen råd til gradvis venne de til egen seng osv. Trygg-metoden. Det er greit å la han sovne i bæresele til han blir 3år om du og han liker det, men den dagen det blir et problem for en av dere må dere tenke på å gjøre endring. Men ikke fordi andre forventer det. Start feks med å ha han sittende på fanget i senga mens du bysser/ gynger. Å gå rett fra sele til egen seng er mye for en liten kropp baby=bittesmå babysteg;)

vil presisere at jeg har altså ikke latt han ligge å gråte [emoji28] de gangene jeg har prøvd å sett om det fungerer så har han fått komme opp i armene mine med en gang når han begynte å gråte eller ble urolig, så fikk han heller sovne i selen :)
takk for tips om lileminis, følger på instagram men ikke på snap så det skal jeg gjøre!
 
Vi legger klokken 8 ca. Vi ligger sammen med henne i sengen til hun sovner(ca 10-30min). På dagtid må hun ligge i armene for å få sove.
 
Her er han trøtt i 19 tiden uansett. Har vært det siden han var nyfødt, så vi har bare laget rutine ut av hans egen medfødte rutine.

Tar på pysjamas, vasker fjes, hender. Ammer i sengen og så ligger vi med han til han sovner. Annen hver kveld.
 
Her har mini lagt seg kl. 18.55-19.15 siden han var ca. 2 måneder (er 4 mnd. nå):) Tar alt mellom 5 min og 40 min til han sovner. Dessverre kun jeg som kan legge han foreløpig, da han hylskriker om pappa forsøker:confused:
 
Back
Topp