Legen er ikke ledig

Hardusett

Forelsket i forumet
Høsthjerter 2017
Når legen ikke er ledig for time den neste måneden - kan jeg bestille til noen andre?
Er i uke 36 nå, så skal vel begynne å gå litt hyppigere nå
Har gått til fastlegen så langt.
 
Kan du ikke kontakte helsestasjonen? De tar deg nok imot:)

Helsestasjonen er det som er tilknyttet kommunen?

Prøvde å kontakte en gang, tidlig i svangerskapet, men da jeg tok kontakt med helsestasjon a (som visstnok skulle være min plass ut i fra der jeg bor), som sa at jeg skulle være på helsestasjon b, helsestasjon b sa jeg skulle være på helsestasjon a Så orket ikke styret.
 
Oi, det var sært.. Du må jo fåd en oppfølgingen du skal ha :S
Ville prøvd å kontakte helsestasjon A igjen, såfremt det er en jordmor som jobber der, og forklart situasjonen. Skulle de være kranglete så burde de i hvertfall kunne gi deg et svar på hvor du skal henvende deg på å få oppfølging.. Lykke til <3
 
Helsestasjonen er det som er tilknyttet kommunen?

Prøvde å kontakte en gang, tidlig i svangerskapet, men da jeg tok kontakt med helsestasjon a (som visstnok skulle være min plass ut i fra der jeg bor), som sa at jeg skulle være på helsestasjon b, helsestasjon b sa jeg skulle være på helsestasjon a Så orket ikke styret.

Helsestasjonen er i hver bydel. Ja det er kommunalt.
 
Når legen ikke er ledig for time den neste måneden - kan jeg bestille til noen andre?
Er i uke 36 nå, så skal vel begynne å gå litt hyppigere nå
Har gått til fastlegen så langt.
Synes legekontoret skal ordne opp og gi deg time hos en annen lege. De som har ansvar for oppfølging og de skal ha noen akutttimer som må være ledige. Du skal jo ha kontroll hos lege/jm uke 36, 38 og 40, det må de klare å fikse. Evt i det minste fortelle deg hvor du skal henvende deg da.
 
Du har vel rett til time hos din egen lege og det er demmes "problem" å finne ledig tid...

Min lege gir meg i såfall tid etter stengetid...
 
Du har vel rett til time hos din egen lege og det er demmes "problem" å finne ledig tid...

Min lege gir meg i såfall tid etter stengetid...

Min lege også. Kjempe flink og bryr seg veldig om pasientene sine. Legen sykla hjem til en i familien etter arbeidstid for å ta prøver fordi personen var redd og syk. Det er det ikke mange som gjør. Man får veldig god oppfølging. Det er det ikke mange leger som gjør.
 
Min lege også. Kjempe flink og bryr seg veldig om pasientene sine. Legen sykla hjem til en i familien etter arbeidstid for å ta prøver fordi personen var redd og syk. Det er det ikke mange som gjør. Man får veldig god oppfølging. Det er det ikke mange leger som gjør.
Det er desverre ikke mange leger som gjør slikt.
 
Når legen ikke er ledig for time den neste måneden - kan jeg bestille til noen andre?
Er i uke 36 nå, så skal vel begynne å gå litt hyppigere nå
Har gått til fastlegen så langt.
https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/fastlegene-svikter-i-a-gi-time-raskt-nok/

"Kravet i fastlegeforskriften er at du normalt skal få time hos fastlegen innen fem virkedager."

Så ta kontakt på nytt, evt send inn en klage som beskrevet i linken [emoji6]

Forstår at det er kjedelig og kjipt å måtte klage eller mase for å få time da [emoji55]
 
Når legen ikke er ledig for time den neste måneden - kan jeg bestille til noen andre?
Er i uke 36 nå, så skal vel begynne å gå litt hyppigere nå
Har gått til fastlegen så langt.
Det kommer helt an på legekontoret egentlig.
Der jeg jobber er det ikke noe problem å få time hos den andre legen, om det skulle være lang ventetid, men det kommer også an på HVA det gjelder. De tar helst akutte situasjoner for hverandre, men når det gjelder vanlig kontroller så vil legene helst at det følges opp hos fastlegen til pasienten mtp kjennskap til pasienten etc :)
Det skjer jo støtt og stadig avbestillinger, så hadde det vært meg, hadde jeg spurt om legekontoret, om de har mulighet, kan ringe deg om det kommer en avbestilling, eller at du ringer hver dag og hører om det har kommet en avbestilling på en time.
 
https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/fastlegene-svikter-i-a-gi-time-raskt-nok/

"Kravet i fastlegeforskriften er at du normalt skal få time hos fastlegen innen fem virkedager."

Så ta kontakt på nytt, evt send inn en klage som beskrevet i linken [emoji6]

Forstår at det er kjedelig og kjipt å måtte klage eller mase for å få time da [emoji55]
Det der er umulig å overholde, dessverre..... Det hadde helt klart gått, om de ikke var alle disse som kommer med A4 ark med alle plagene sine og legen bare har 15 minutter og skal være mirakelmann/dame, da blir det forsinkelser. Og så har du alt "sekretær" arbeidet legene blir pålagt av både NAV og sykehus. Det er så firkantet det der... en pasient er på sykehuset for en undersøkelse, så får vedkommende beskjed av legen der at han/hun bør ta en CT eller MR, men dette må fastlegen henvise til... så da sender denne legen epikrise om dagens konsultasjon og hva som bør gjøres, til fastlegen. Fastlegen må da kalle inn pasienten på time for å henvise, da legen må spørre ut om div. ting etc... Hadde vært så enklere om legen på sykehuset kunne ha gjort dette, så lå det i systemet.
Så der har du heia helsenorge og div. ting rundt dette.
Dette er jo bare en liten del.....
Legeerklæringer fra NAV er ikke gjort på 15 minutter og pasienten må ofte inn på time for utfyllende opplysinger etc...
Skjønner godt at pasienter blir irriterte over ventetid, forsinkelser etc... og det er jeg som tar i mot "dritten" fra dem.... men men... hva annet kan man gjøre.
 
Det der er umulig å overholde, dessverre..... Det hadde helt klart gått, om de ikke var alle disse som kommer med A4 ark med alle plagene sine og legen bare har 15 minutter og skal være mirakelmann/dame, da blir det forsinkelser. Og så har du alt "sekretær" arbeidet legene blir pålagt av både NAV og sykehus. Det er så firkantet det der... en pasient er på sykehuset for en undersøkelse, så får vedkommende beskjed av legen der at han/hun bør ta en CT eller MR, men dette må fastlegen henvise til... så da sender denne legen epikrise om dagens konsultasjon og hva som bør gjøres, til fastlegen. Fastlegen må da kalle inn pasienten på time for å henvise, da legen må spørre ut om div. ting etc... Hadde vært så enklere om legen på sykehuset kunne ha gjort dette, så lå det i systemet.
Så der har du heia helsenorge og div. ting rundt dette.
Dette er jo bare en liten del.....
Legeerklæringer fra NAV er ikke gjort på 15 minutter og pasienten må ofte inn på time for utfyllende opplysinger etc...
Skjønner godt at pasienter blir irriterte over ventetid, forsinkelser etc... og det er jeg som tar i mot "dritten" fra dem.... men men... hva annet kan man gjøre.
Joda, forstår at det kan være vanskelig å overholde (og det står at f.eks i influensasesongen kan det bli lengre ventetid).
Men å ikke få time til kontroll nærmeste mnd er dårlig planlagt, da burde legen satt opp 38-ukers og 40-ukerskontrollene på et tidligere tidspunkt. Regner med at lege/sekretærer er klar over situasjonen med lite ledige timer og det bør ikke komme som en overraskelse at ei som er gravid i uke 24 mest sannsynlig ønsker/trenger kontroll i uke 28, 32, 36, 38 og 40...
 
Det der er umulig å overholde, dessverre..... Det hadde helt klart gått, om de ikke var alle disse som kommer med A4 ark med alle plagene sine og legen bare har 15 minutter og skal være mirakelmann/dame, da blir det forsinkelser. Og så har du alt "sekretær" arbeidet legene blir pålagt av både NAV og sykehus. Det er så firkantet det der... en pasient er på sykehuset for en undersøkelse, så får vedkommende beskjed av legen der at han/hun bør ta en CT eller MR, men dette må fastlegen henvise til... så da sender denne legen epikrise om dagens konsultasjon og hva som bør gjøres, til fastlegen. Fastlegen må da kalle inn pasienten på time for å henvise, da legen må spørre ut om div. ting etc... Hadde vært så enklere om legen på sykehuset kunne ha gjort dette, så lå det i systemet.
Så der har du heia helsenorge og div. ting rundt dette.
Dette er jo bare en liten del.....
Legeerklæringer fra NAV er ikke gjort på 15 minutter og pasienten må ofte inn på time for utfyllende opplysinger etc...
Skjønner godt at pasienter blir irriterte over ventetid, forsinkelser etc... og det er jeg som tar i mot "dritten" fra dem.... men men... hva annet kan man gjøre.
PS! Får vanligvis legetime på dagen, bare eg melder inn behov med app/sms kvelden i forveien. Ringer eg inn får eg time neste uke. Har blitt mye bedre etter at legekontoret la om systemet for noen år siden! [emoji4] Det gjør jo også at timene er lett tilgjengelige, og at det ikke er nødvendig å ta opp mange ting på en time, slik at legene lettere klarer å holde timeplanen/unngå forsinkelse. Regner med at det er færre som glemmer timene sine også med dette systemet [emoji106]

Så det er mulig, og eg er nok godt vant slik at eg kanskje blir litt ekstra ivrig i denne samtalen....
 
Det der er umulig å overholde, dessverre..... Det hadde helt klart gått, om de ikke var alle disse som kommer med A4 ark med alle plagene sine og legen bare har 15 minutter og skal være mirakelmann/dame, da blir det forsinkelser. Og så har du alt "sekretær" arbeidet legene blir pålagt av både NAV og sykehus. Det er så firkantet det der... en pasient er på sykehuset for en undersøkelse, så får vedkommende beskjed av legen der at han/hun bør ta en CT eller MR, men dette må fastlegen henvise til... så da sender denne legen epikrise om dagens konsultasjon og hva som bør gjøres, til fastlegen. Fastlegen må da kalle inn pasienten på time for å henvise, da legen må spørre ut om div. ting etc... Hadde vært så enklere om legen på sykehuset kunne ha gjort dette, så lå det i systemet.
Så der har du heia helsenorge og div. ting rundt dette.
Dette er jo bare en liten del.....
Legeerklæringer fra NAV er ikke gjort på 15 minutter og pasienten må ofte inn på time for utfyllende opplysinger etc...
Skjønner godt at pasienter blir irriterte over ventetid, forsinkelser etc... og det er jeg som tar i mot "dritten" fra dem.... men men... hva annet kan man gjøre.

Sykehuset kan henvise videre, både innenfor samme og til andre avdelinger. Det har de gjort med meg, uten å bry fastlegen.
Og legeerklæring tar vel ikke mer enn 15 min så lenge problemstillingen er klar. Bruker ta ca 3 min på slikt, det er fordelen når fastlegen kjenner deg.

Men ja, enkelte ganger bruker legen både 20 og 30 minutter. Jeg er av de pasientene som kan forårsake slikt, uten å ha A4 ark med plager med meg. Derfor klager jeg heller ikke når jeg må sitte en time på venterommet. Noen ganger tar det kun 5 min og legen får spart inn tid...
 
Må prøve å ringe helsestasjon a og b i morgen å få avklart da :) Men skal visst være litt ventetid på disse helsestasjonene også.

Legen har aldri satt opp time til meg. Dette har jeg måtte bestilt selv.
For svangerskapskontroller er vel ikke obligatoriske, men frivillige?
Så "den oppfølgingen du skal få", kan jo variere fra person til person, da ikke alle går alle kontrollene (så lenge alt er ok) - mens enkelte får ekstra oppfølging når det er risiko for noe eller noe må passes på.
 
Sykehuset kan henvise videre, både innenfor samme og til andre avdelinger. Det har de gjort med meg, uten å bry fastlegen.
Og legeerklæring tar vel ikke mer enn 15 min så lenge problemstillingen er klar. Bruker ta ca 3 min på slikt, det er fordelen når fastlegen kjenner deg.

Men ja, enkelte ganger bruker legen både 20 og 30 minutter. Jeg er av de pasientene som kan forårsake slikt, uten å ha A4 ark med plager med meg. Derfor klager jeg heller ikke når jeg må sitte en time på venterommet. Noen ganger tar det kun 5 min og legen får spart inn tid...
Ja de kan henvise videre og skal faktisk det, men det er utrolig mange som delegerer denne oppgavene videre til fastleger, og da blir det mye unødvendig fram og tilbake for pasienten. En legeerklæring tar ofte lenger tid, da det kan ha tilkommet nye opplysninger og pasienten må inn til lege på time når det har kommet ny info etc. Og så kreves det faktisk dokumentasjon i journal at pasienten har vært der.
Men nok om det :)
Er i alle fall mye som gjør at ting ikke funker som det virkelig bør :)
 
PS! Får vanligvis legetime på dagen, bare eg melder inn behov med app/sms kvelden i forveien. Ringer eg inn får eg time neste uke. Har blitt mye bedre etter at legekontoret la om systemet for noen år siden! [emoji4] Det gjør jo også at timene er lett tilgjengelige, og at det ikke er nødvendig å ta opp mange ting på en time, slik at legene lettere klarer å holde timeplanen/unngå forsinkelse. Regner med at det er færre som glemmer timene sine også med dette systemet [emoji106]

Så det er mulig, og eg er nok godt vant slik at eg kanskje blir litt ekstra ivrig i denne samtalen....
Kjempe bra! Har jobbet som vikar på et slikt legekontor, hvor det var time på dagen.. Det krever en enorm god del vilje og ekstra arbeid for legen/legene i starten, men det går. Når de begynte med dette der jeg var vikar, hadde legene timer fra 8 om morgenen til 18, bare for å få unna ting og etter 3mnd, så var de ajour. Hadde bare flere giddi å gjort dette. For DET er virkelig et flott tilbud og slik det burde være!
 
Joda, forstår at det kan være vanskelig å overholde (og det står at f.eks i influensasesongen kan det bli lengre ventetid).
Men å ikke få time til kontroll nærmeste mnd er dårlig planlagt, da burde legen satt opp 38-ukers og 40-ukerskontrollene på et tidligere tidspunkt. Regner med at lege/sekretærer er klar over situasjonen med lite ledige timer og det bør ikke komme som en overraskelse at ei som er gravid i uke 24 mest sannsynlig ønsker/trenger kontroll i uke 28, 32, 36, 38 og 40...
Mange velger å gå annenhver gang jordmor/lege, og legene der jeg jobber er flinke til å sette opp, men... så kan det skje uforutsette ting som sykdom hos lege/jordmor eller hos pasient og da blir det vanskelig.
Jeg spør alltid om pasienten skal ha ny time, men det er alltid noen som sier nei... som da ringer den dagen de helst skulle hatt det allikevel, sånn er det bare :) Heldigvis har vi bare 2 ukers ventetid på det verste, men jeg vet om folk jeg kjenner som tilhører legekontor som har 6-8 ukers ventetid... DA hadde jeg nok prøvd å bytte, da gjerne til et mindre kontor og en lege med en pasientliste som var overkommelig :)
 
Back
Topp