Lang biltur med to barn

BK92

Forelsket i forumet
Om et par uker skal vi på lang kjøretur med barn på 1 og 4.5 år. Håper dere har masse gode forslag til underholdning for begge disse aldersgruppene :) Vi skal kjøre ca. 7 timer, hvor den første går med til ferge så da holder de seg våkne.. så begynner moroa ;) Minsten sover 2 x 1.5 t som vanlig, håper jeg. Og jeg får presse meg inn mellom de og være klovn/kos/skillevegg.
 
Lydbok kan være en fin ting. Her er nrk super sin radiokanal veldig populær i bilen, mini er like spent på hva som er neste sang nesten hver gang:happy:
Vi pleier også å ha med bøker, bamse og tegnesaker. Kjøpte en sånn "koffert" på ikea hvor man kan ha fargeblyanter og ark/fargebok inni, og så er ene utsiden hard hvor man kan feste fast ark og tegne på:)
Snacks er også viktig, jeg pleier å ordne noen småbokser med forskjellig frukt og bær som tas frem når humøret begynner å synke litt
 
Lydbok kan være en fin ting. Her er nrk super sin radiokanal veldig populær i bilen, mini er like spent på hva som er neste sang nesten hver gang:happy:
Vi pleier også å ha med bøker, bamse og tegnesaker. Kjøpte en sånn "koffert" på ikea hvor man kan ha fargeblyanter og ark/fargebok inni, og så er ene utsiden hard hvor man kan feste fast ark og tegne på:)
Snacks er også viktig, jeg pleier å ordne noen småbokser med forskjellig frukt og bær som tas frem når humøret begynner å synke litt
Takk for fine tips, må absolutt finne en god lydbok ja! Hadde ikke tenkt på det :)
Har en litt sånne aktivitetsbøker, bl.a. «minikoffert» med tegnesaker og et par sånne «klistrebøker» til å klistre i. Sånn sett litt vanskelugere med ho på 1 år som ikke leker langvarig med noe, men musikk og snacks hjelper veldig på. Og lange benstrekk, håper det er gode steder å stoppe underveis.
 
Takk for fine tips, må absolutt finne en god lydbok ja! Hadde ikke tenkt på det :)
Har en litt sånne aktivitetsbøker, bl.a. «minikoffert» med tegnesaker og et par sånne «klistrebøker» til å klistre i. Sånn sett litt vanskelugere med ho på 1 år som ikke leker langvarig med noe, men musikk og snacks hjelper veldig på. Og lange benstrekk, håper det er gode steder å stoppe underveis.
Her hjalp det veldig å leke med bamsen når mini var så liten, altså at jeg "gjemte" den bak bilstolen osv og så "hoppa" den frem osv. Har blitt veldig mye tull og fjas med bamsen på tur oppover :hilarious:
Viktig med gode pauser ja, og husk at barna stort sett er fornøyd bare de får strekke på beina og de trenger ikke nødvendigvis store lekeplasser og lignende
 
Jeg har kjørt 7/8timers turer alene med mine barn flere ganger. Første gang var minste 8uker og eldste 3. Her er mine tips:
- God matpakke og snacks/frukt
- spilleliste
- et par leker som er ok i bilen (myke)
- en billedbok/klistremerke bok
- ta heller et langt stopp enn flere små. Da kan de løpe litt på det lange stoppet, gå på do etc. Og er klar for en ny lengre økt i bil.

Det er ikke så lett å forklare for en ettåring at det er langt igjen, men får du den eldste med på 'laget' er mye gjort.

Lykke til!
 
Kjører en tur som tar 7-8 timer men med små barn fort 10timer. Dette har jeg gjort siden eldste var 6 mndr(hun blir 16 år nå) hvertfall x2 i året da familien bor på Vestlandet.

-matpakke
-snacks/drikke
-film på nettbrett
-spilleliste med gøy barnemusikk(lydbok på øret til deg selv ;)
- ha hvertfall 2 lange stopper, gjerne ett sted hvor det er trygt å løpe litt rundt, få ut litt energi. Vi har to lange stopp og 4 mindre stopp. Sover den minste (13/16/4år) kjører vi bare.
-finn ut hvor det er do muligheter (vi har bleie på i tilfelle selv om hun på 4 ikke bruker bleie på dagen)
 
Vi kjører ofte turer på 8-9 t for å besøke familie. Vi kjører ofte bort etter jobb sånn at deler av turen blir om kveld/natt, da sover de jo en del, men hjem kjører vi tidlig sånn de er våkne stort sett hele turen. De er 2,5 og snart 4 nå, har kjørt denne turen flere ganger fra vi bare hadde en, til vi fikk to.
når de var små så var jo ikke ipad noe spennende, så vi måtte stoppe ofte og ha pauser slik at de fikk strekke på beina og løpe litt fra seg.

Stort sett går turene knirkefritt, de snakker litt, så får de litt snacks innimellom (vi har speil så ser de jo, de får ikke boller eller noe sånt heller). Nå bruker vi tegnebrett til dem, også hadde de sånne sensory tubes, sånne rør de kan trekke ut som et trekkspill som lager lyd. De var kjempe morsomme, men vet ikke hvor de kjøpes da de kom som leke med maten et sted vi spiste en gang, men det kan bestilles på nett i hvert fall. Nå liker de godt å se på ipad (helst eldste, men minsten ser litt han også).

Turene går stort sett veldig bra, men vi har hatt noen turer som har tatt over 11 timer fordi vi bare har hatt gråt og uro.

Så mitt tips, planlegg pausene, ha nok pauser, pass på at de får spise nok og ha med vannflasker. Snakk om at nå skal dere kjøre en stund uten å stoppe mellom stoppene.
 
Back
Topp