Kvalme og trøtthet?

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
I infotråden om dette nettmøtet skriver ElisabethR: "Yoga kan hjelpe mot en rekke svangerskapsplager, slik som kvalme, trøtthet og bekkenløsning."

Jeg lurer på hvordan og hva er det som gjør at det hjelper mot kvalme? Min erfaring er at så fort jeg beveget meg så ble kvalmen værre og sjansen for oppkast større.

Ang trøtthet: Jeg tror det er fint med en ballanse mellom aktivitet og hvile, det er bedre å være i aktivitet en stund og så sove senere, enn å bare halv-slappeav hele tiden. Men hva om man virkelig ikke har overskudd - skal man presse seg eller lytte til kroppens søvnbehov? Bør man prioritere yoga som aktivitet framfor jobb hvis man ikke orker begge deler?
 
Kvalme:
Du sier du blir kvalmen når du beveger deg. Men de yogastillingene som er spesielle for kvalme, beveger man seg ikke i :-)

Så yogaen er utrolig omfattende, men de øvelsene jeg anbefaler for å forebygge/håndtere kvalme, er foroverbøyer, helst der hodet hviler på noe. Det er beskrevet i artikkelen med forslag til yogastillinger, og det er mange slike øvelser i CD-en vi har utgitt "Yoga for gravide - en kropp i endring".

Gi det litt tid etter å ha gjort øvelsene, ikke spring til neste aktivitet. Og jo oftere/regelmessig du gjør det, jo bedre effekt vil du få.

Trøtthet:
Jeg tror at man skal hvile mye når man er gravid, for mye av energien skal gå til babyen. Men samtidig vil vi at kroppen skal fungere optimalt nettopp for babyen. Hvis du gjør yoga regelmessig, så vil du finne en balanse, uten at man presser seg.

Man må la seg hvile uten at man blir inaktiv.

Etter man har gjort yoga, klarer kroppen bedre å hvile. Veldig mange gravide merker at de sover bedre når de har gjort yoga.

Om du skal velge yoga fremfor jobb, vil jeg helst ikke svare på, i tilfelle jeg får en arbeidsgiver på nakken :-)
 
Back
Topp