Koppmate vs flaske

Julilykke-17

Forumet er livet
Julibaluba 2017
Februarbarna 2020
Marsboere 2020
Jeg sliter litt med melkeproduksjonen, spesielt på kveld/natt. Ammer og pumper og gir tulla det jeg har, så supplerer vi med pumpemelk og mme på nattestid. På sykehuset ble vi vist koppmating av tillegg, og har fortsatt med det her hjemme. Problemet nå er at lillesnupp tar koppen dårligere og dårligere. Hun spytter ut, svelger vrangt og får i seg kanskje 5-10 av 30 ml når vi koppmater. Måltidene med kopp drar ut i det uendelige, og når hun endelig har fått i seg nok og er fornøyd, så må hun skiftes på fordi hun er melk fra nakken og ned. Da våkner hun og vil ha mer mat.. Det jeg lurer på, er om noen har erfaring med sugeforvirring ifht å gi henne tilleggene på flaske istedenfor kopp? Jeg ammer med brystskjold pga små brystknopper og feil sugetak, frøkna er 10 dager gammel..
 
Kveldsamming og nattamming er det viktigste for melkeproduksjonen og for vektoppgang. Mener helsepersonell at du må gi tillegg så anbefaler jeg deg å gjøre det på dagtid etter amming da.

Det er vanlig at babyer blir mer urolig på kvelden. Melken er i mindre mengde (ml) og utdrivningsrefleksen er gjerne svakere, men melken er mye fetere og mer mettende. Det kan føles som om brystene er tomme og melken renner sakte. Det er helt normalt. Og helt vanlig og forståelig at baby blir frustrert og utolmodig. Men legg baby til gjerne hver time og hver halvtime på kvelden, istedenfor å gi tillegg. Babyen kan gjerne sove på puppen både kveld og natt.

Skjold kan gjøre at babyen stimulerer brystet dårligere. Både for å få ut nok melk og til å produsere nok. Mitt beste råd er å få kyndig hjelp til å legge til riktig uten skjold. Er det en ammehjelper i området der du bor (sjekk ammehjelpens hjemmeside eller amme-grupper på fb). Er det noen på barsel poliklinikk eller helsestasjon som er gode på ammeveiledning (mer enn gjennomsnittet)?

Her er filmsnutter ang å legge til riktig:
https://youtu.be/wn-AxyO6Mzw

https://youtu.be/_6gkN7Si2lE se om riktig gap 3:15 inn i filmen

Weleda har en smokketutt som heter calma. Den er til for babyer som blir ammet så de ikke skal bli sugeforvirret.
3aa25291d5c504ce030ecd24807199cc.jpg

Ang sugeforvirring så er det liksom litt poengløst når du allerede bruker skjold. Det gir sugeforvirring i seg selv.
 
Jeg fødte prematurt og babyen var sugesvak. Gav flaske og pupp fra dag 1. Etter råd fra barsel avd. Ingen sugeforvirring overhode. På barsel fikk vi beskjed om at sugeforvirring ikke er særlig vanlig. Om det stemmer el ikke vet jeg ikke, men det var ihvertfal aldri noe problem for oss
 
Langsom flaskemating er lurt å benytte seg av hvis man først skal bruke flaske, men det er absolutt ikke sikkert at hverken det eller mme i seg selv er nødvendig.
Babyen krever mye i begynnelsen, og å amme er en tung jobb. Det blir dog bedre, og amming 24/7 er den eneste løsningen både for å lære babyen å die riktig, og å lære puppene å produsere nok. Jo mer du ammer jo mer melk får du. :)
Nattamming er viktig, og det er veldig greit å lære seg å amme i søvne, for da får mor mer søvn også.
Hvis du skal gi pumpemelk ville jeg gitt det gjennom hjelpebryst, for da stimulerer babyen brystet samtidig, og produksjonen øker.
Har du prøvd vakuumpumpe på brystknoppene i stedet for skjold? Den gjør samme nytten, men du slipper skjoldet.
Apoteket har som regel noen dyre varianter, men det finnes billigere alternativer, jeg kan sende deg link om du vil. :)
 
Kveldsamming og nattamming er det viktigste for melkeproduksjonen og for vektoppgang. Mener helsepersonell at du må gi tillegg så anbefaler jeg deg å gjøre det på dagtid etter amming da.

Det er vanlig at babyer blir mer urolig på kvelden. Melken er i mindre mengde (ml) og utdrivningsrefleksen er gjerne svakere, men melken er mye fetere og mer mettende. Det kan føles som om brystene er tomme og melken renner sakte. Det er helt normalt. Og helt vanlig og forståelig at baby blir frustrert og utolmodig. Men legg baby til gjerne hver time og hver halvtime på kvelden, istedenfor å gi tillegg. Babyen kan gjerne sove på puppen både kveld og natt.

Skjold kan gjøre at babyen stimulerer brystet dårligere. Både for å få ut nok melk og til å produsere nok. Mitt beste råd er å få kyndig hjelp til å legge til riktig uten skjold. Er det en ammehjelper i området der du bor (sjekk ammehjelpens hjemmeside eller amme-grupper på fb). Er det noen på barsel poliklinikk eller helsestasjon som er gode på ammeveiledning (mer enn gjennomsnittet)?

Her er filmsnutter ang å legge til riktig:
https://youtu.be/wn-AxyO6Mzw

https://youtu.be/_6gkN7Si2lE se om riktig gap 3:15 inn i filmen

Weleda har en smokketutt som heter calma. Den er til for babyer som blir ammet så de ikke skal bli sugeforvirret.
3aa25291d5c504ce030ecd24807199cc.jpg

Ang sugeforvirring så er det liksom litt poengløst når du allerede bruker skjold. Det gir sugeforvirring i seg selv.
Jeg hsr lest masse på ammehjelpen og sett flere videoer om sugetak, i tillegg til at vi fikk svært godt hjelp på barsel ifht sugetaket. Likevel får hun det ikke helt til, så derfor er skjoldene helt nødvendige foreløpig. Vi prøver uten minst et par ganger om dagen etter å ha ammet litt med dem på, og hun tar et par, tre gode tak før hun begynner å tulle. Kobler da av, legger til på nytt, uten at det fungerer. Vi bor dessverre på en knøttlten plass, så nærmeste ammepoliklinikk og ammehjelper er en totimerstur unna. Skal prøve å legge til enda hyppigere på kvelden for å se om det kan hjelpe. Melkeproduksjonen er stigende så det siste døgnet har vi klart oss uten tilskudd og kun supplert med pumpemelk når hun ikke er tilfreds. I natt har jeg kun ammet og det ser ut til å gå seg til litt. Bruker syntocinon (?) spray om kvelden og nettene for å hjelpe på utdrivingsrefleksen.
 
Jeg hsr lest masse på ammehjelpen og sett flere videoer om sugetak, i tillegg til at vi fikk svært godt hjelp på barsel ifht sugetaket. Likevel får hun det ikke helt til, så derfor er skjoldene helt nødvendige foreløpig. Vi prøver uten minst et par ganger om dagen etter å ha ammet litt med dem på, og hun tar et par, tre gode tak før hun begynner å tulle. Kobler da av, legger til på nytt, uten at det fungerer. Vi bor dessverre på en knøttlten plass, så nærmeste ammepoliklinikk og ammehjelper er en totimerstur unna. Skal prøve å legge til enda hyppigere på kvelden for å se om det kan hjelpe. Melkeproduksjonen er stigende så det siste døgnet har vi klart oss uten tilskudd og kun supplert med pumpemelk når hun ikke er tilfreds. I natt har jeg kun ammet og det ser ut til å gå seg til litt. Bruker syntocinon (?) spray om kvelden og nettene for å hjelpe på utdrivingsrefleksen.

Så bra produksjonen går oppover :)

Kanskje du kan få ammeveiledning via facetime/messengervideo el hvis du trenger? :)
 
Back
Topp