Klær - dere med erfaring

Mams1987

Elsker forumet
Sommerfuglene 2017
Januarlykke 2020
Oktoberbarna 2021♡
Hei!

Nå har dere fått litt erfaring.
- hvor mange bodyer, nattdrakter, løse bukser behøver man i str 50? Og str 56? Og str 62?

Holder på med litt innkjøp, men synes det et veldig vanskelig ifht størrelse. Ønsker ikke ha for mye klær liggende ubrukt heller :)
 
Er greit å ha litt, men om man vasker regelmessig holder det med 6 i hver størrelse. Kanskje 3 bukser og 4-5 pysjer. Man får garantert mer i gaver uansett, og om man skulle få en megagulper eller noe så er det alltids butikker tilgjengelig etter fødselen. Vi la bort 50 helt ubrukt, så det var kjekt at vi hadde arveklær og ikke hadde kjøpt masse selv. 56 holdt bare noen få uker...
 
Vi brukte 50 lenge, men hoppet nesten over 62. Brukte forøvrig nesten ikke klær de første ukene. Gikk fort 4 pysjer på en natt i starten her. Fikk ingen klær i små str i gaver
 
Brukte 50 bare en kort stund, trur vi hadde bare 3-4 bodyer i den størrelsen. 56 hadde vi litt flere av, så må man jo bare se :)
 
Vi brukte 50lenge. 50 var altfor stort til han når han var nyfødt, men vi hadde ikke noe mindre :p brukte det til han var 9-10uker. 56 fra han var 6-7 uker, litt stort, men absolutt brukanes. Nå er han 12 uker og bruker str 56-62 :)
 
Baby var 48cm ved fødsel. Brukte vel 50-56 ca 1mnd. Nå er han 10uker og har brukt 68 ei stund.
Her i huset har det gått lite bukser, dei blir ikkje så fort skitne. Men går ein del nattkler. Ofte uhell om natta [emoji4]
 
Vi ble rådet til å kjøpe lite i 50, og heller mer i 56, men her brukte gutten vår 50 til han var rundt 6 uker. Han er nå 11 uker og bruker 56 fremdeles.
En annen ting er at det ofte trengs flere bodyer og pysjer, enn bukser/strømpebukser. Her kan vi kun bruke bodyen en dag (ofte ikke det engang) pga gulp osv. Mens buksene kan holde seg rene flere dager. Samme med sokker forsåvidt. De små tærne deres er ikke skitne eller fulle av tåfis. [emoji23]
Jeg råder deg til å begrense deg nå (jeg vet at dette er fryktelig vanskelig), og heller kjøpe inn når det har gått noen dager/uker etter fødsel slik at du vet hva du trenger mer av [emoji106]
En annen ting- genser/ jakke med hette er det mest ubrukelige kjøpet jeg har gjort. Det ser veldig søtt ut, men så snart jeg tok den på han, vred han seg og hetta ble bare i veien, enten den var på hodet hans eller hang ned bak.
 
Lurt å kjøpe 56. Trener ikke så mye i 50. Ikke alle passer 50 og 56 kan brukes lengre. Lurt med 7 langarmet bodyer minst. De kan gulpe mye. Og 3 bukser eller strømpebukser. Så kjøper man mer hvis det er behov :)
 
Ville kjøpt noen få plagg i 50, her har begge mine brukt 50 lenge[emoji846] Måtte ut å kjøpe mer i 50 med eldste [emoji4]
 
Ville kjøpt 3-4 i hver størrelse, langarmet body om det er vinter. Og legg heller av litt penger til når dere ser hvilken baby dere har fått! Her brukte vi 50 i mange uker og jeg måtte ut å kjøpe mer. Sokkdr, og pysjer og bukser med ben var håpløst da han har lange føtter og tynne legger, men det vet man jo ikke enda. Jeg trodde jeg ikke skulle orke byen på lang, lang tid, men det var ikke noe problem! :)
 
Vi brukte også 50 ganske lenge, begynte så smått å gå over på 56 da hun ble 7-8uker og kan fortsatt bruke enkelte av bodyene (10 uker nå, lange ben og kort kropp) :) Vi trengte mer enn vi hadde pga mye gulping på tutta, men det ser dere når baby kommer ;) Et tips dog om du får baby som gulper - ullpysjamaser er genialt å investere i, de blir ikke like kalde om lille blir liggende med litt våt gulp om natten :) (Vi har allerede kjøpt ullpysjer for ek stund fremover selv om vi går mot varmere tider, de trenger ikke være så tykke)
 
Mi passa Aldrig 50. Lever stort sett i body/strømpebukse og pysjamas. Her har jeg funne ut at jeg ikke skal kjøpe mer pysjamaser med "sokker" det er bedre å kjøpe uten å heller ha vanlige sokker på.
 
Min var 52 cm lang da han kom, og vi brukte str. 50 i halvannen uke bare. Hadde da 2-3 bodyer, 2 bukser og 3 pysjer. Men kan kunne fint bruke noe i 56 også uten å drukne i tøyet. Hadde vel 7 bodyer, 3 bukser og 5 pysjer i str 56. Gikk fint det. Har hittil ikke brukt en eneste strømpebukse. Og som flere skriver; er det krise så finnes det butikker [emoji6]
 
Vi bruker noe i 50 enda og gutten er 9uker. Har en megagulper så her går det fort mange bodyer i døgnet. Kjøpte noen få nye ellers arvet masse bodyer enkle helt hvite stort sett. Trodde jeg hadde for mange, men har brukt dem mye og vaskemaskinen går ofte Hehe.

Kommer helt an på hvordan babyen er, noen gulper lite og da trengst der vel ikke så mange. Vi bruker mye "tøysmekker" for å slippe unna bien klesskift. Min druknet i str 56 i starten var cs 3100g v/fødsel.

Anbefaler omslagsbody godt å slippe å ta body over hodet på de i starten :) lykke til
 
Vi ble rådet til å kjøpe lite i 50, og heller mer i 56, men her brukte gutten vår 50 til han var rundt 6 uker. Han er nå 11 uker og bruker 56 fremdeles.
En annen ting er at det ofte trengs flere bodyer og pysjer, enn bukser/strømpebukser. Her kan vi kun bruke bodyen en dag (ofte ikke det engang) pga gulp osv. Mens buksene kan holde seg rene flere dager. Samme med sokker forsåvidt. De små tærne deres er ikke skitne eller fulle av tåfis. [emoji23]
Jeg råder deg til å begrense deg nå (jeg vet at dette er fryktelig vanskelig), og heller kjøpe inn når det har gått noen dager/uker etter fødsel slik at du vet hva du trenger mer av [emoji106]
En annen ting- genser/ jakke med hette er det mest ubrukelige kjøpet jeg har gjort. Det ser veldig søtt ut, men så snart jeg tok den på han, vred han seg og hetta ble bare i veien, enten den var på hodet hans eller hang ned bak.

Fleecen med hette er greit i bilstolen eller i vogna syns jeg, og i bæretøy. Men ellers lærte vi fort med storesøster at hetteklær er bare upraktisk, for når de blir større skal de jo ut. Superteit under jakker/dress, så da må det jo av. Men hun fikk bestandig noe med hette... så det ble aldri brukt, kanskje bare om sommeren litt, men hun likte ikke slike plagg selv heller.
 
Vi bruker noe i 50 enda og gutten er 9uker. Har en megagulper så her går det fort mange bodyer i døgnet. Kjøpte noen få nye ellers arvet masse bodyer enkle helt hvite stort sett. Trodde jeg hadde for mange, men har brukt dem mye og vaskemaskinen går ofte Hehe.

Kommer helt an på hvordan babyen er, noen gulper lite og da trengst der vel ikke så mange. Vi bruker mye "tøysmekker" for å slippe unna bien klesskift. Min druknet i str 56 i starten var cs 3100g v/fødsel.

Anbefaler omslagsbody godt å slippe å ta body over hodet på de i starten :) lykke til

Mens jeg syns omslagsbody mest er irriterende og tar lengre tid å få på dem [emoji23]
 
Mi passa Aldrig 50. Lever stort sett i body/strømpebukse og pysjamas. Her har jeg funne ut at jeg ikke skal kjøpe mer pysjamaser med "sokker" det er bedre å kjøpe uten å heller ha vanlige sokker på.

Liker pysj med føtter, jeg. For med ellee uten for så sparker han beina inni hvis pysjen er noe romslig som helst, så vi har sokker utenpå uansett. Da satt alt bedre på de med fot, for de falt lettere av på de uten fot, og ble vanskeligere å holde buksebeinet nedi så han ikke sparket foten inni.
 
Vi bruker noe i 50 enda og gutten er 9uker. Har en megagulper så her går det fort mange bodyer i døgnet. Kjøpte noen få nye ellers arvet masse bodyer enkle helt hvite stort sett. Trodde jeg hadde for mange, men har brukt dem mye og vaskemaskinen går ofte Hehe.

Kommer helt an på hvordan babyen er, noen gulper lite og da trengst der vel ikke så mange. Vi bruker mye "tøysmekker" for å slippe unna bien klesskift. Min druknet i str 56 i starten var cs 3100g v/fødsel.

Anbefaler omslagsbody godt å slippe å ta body over hodet på de i starten :) lykke til

Mini sikler forresten mye, og da er jo også de smekkene fine, men jeg er sløv med å huske å bruke dem. Har sikkert 20 stk da, så må kanskje bli flinkere. :p mye arv og noe gave, ikke kjøpt en eneste selv [emoji23]
 
Mini sikler forresten mye, og da er jo også de smekkene fine, men jeg er sløv med å huske å bruke dem. Har sikkert 20 stk da, så må kanskje bli flinkere. :p mye arv og noe gave, ikke kjøpt en eneste selv [emoji23]
Går mye sikle smekker her og [emoji28]
 
Back
Topp