Kjøpe alkohol til barnet

Syn=)

22/10-13<3
Oktobermirakler 2013
VIP
Novemberlykke 2015
Hva tenker dere om de foreldrene som kjøper alkohol til barnet med bakgrunn i « nå vet jeg iallefall hva barnet mitt drikker og har kontroll». Bra eller naivt ?
 
Naivt, og ikke minst ulovlig! Hadde aldri kjøpt alkohol til barna mine, om de ikke er gamle nok til å kjøpe det selv. Ja, det er nok naivt å tro at barnet ditt ikke drikker noe alkohol før de er gamle nok (kommer selvsagt an på barnet), men jeg kommer aldri til å legge til rette for at de drikker før de kan kjøpe alkoholen selv. Og uansett om du da kjøper denne alkoholen, så kan man ikke ta for gitt at det er alt de drikker. Så kontroll på hva de får i seg har man ikke, når man ikke er der selv.
 
Er barnet over 18 er det greit, ellers er det jo ulovlig!
 
Under 18år ulovlig ja,men hvis man uansett vet at barnet drikker og er 16/17år? Kjøpe til 18-åringen da?
 
Det foreldre kjøper til barna kommer ofte i tillegg til det de klarer å skaffe selv, så nei det vil jeg ikke gjøre.
Det sender også signaler om at det er greit å drikk samt bryte loven.

Når de er over 18, vel da er de i teorien ikke barn lenger så da kan de kjøpe selv (sprit over 21 år)
 
Jeg kjøper ikke. Kjøpte en gang til min yngre søster når hun var 16, hun drakk noe annet i tillegg og ble skikkelig full. Hun hadde en kjempefin fest og det skjedde ikke noe, men det var helt forferdelig å møte på henne den kvelden og vite at jeg hadde bidratt til at hun var litt for full. Jeg kjente skikkelig på at jeg hadde medvirket til at hun var sårbar, om hun hadde havnet i en dårlig situasjon pga dette hadde jeg ikke tilgitt meg selv. Jeg tenker at den samvittigheten bare blir sterkere når det gjelder eget barn.
 
Nei eg kommer aldrig kjøpe alkohol till mine barn . Tenk visst noet skulle skje. Så ska eg ha det på mitt samvete i tillegg så kanske de skaffer seg noe annet og utan att eg vet
 
Hva tenker dere om de foreldrene som kjøper alkohol til barnet med bakgrunn i « nå vet jeg iallefall hva barnet mitt drikker og har kontroll». Bra eller naivt ?

Helt naivt :(
Da drikker dem det pluss alt annet de får tak i utenom!
Kjøper ikke til mine, og dem får ei heller lov til å smake. Har gitt klar beskjed om at det finnes en aldersgrense på det av en grunn!
Mine smaker ikke når faren tilbyr dem heller når han har dem. Jeg har sagt klart i fra hva jeg mener om det. Og det respekterer dem, men ikke Faren som er veldig glad i alkoholen selv...
Mine har fått høre at i, og med at vi har flere alkoholikere på begge sider av slekta så er de ekstra utsatt. Dette tar dem derfor på alvor.
 
Jeg er vel det dere kaller naiv. Jeg kommer til å kjøpe til mine. Mine foreldre kjøpte til meg og jeg stoler på oppdragelsen jeg fir barna mine, vil de ha noe stoler de nok på meg til å spørre og da belønns selvfølgelig tillitten[emoji5] kjøper i små mengder så klart og jeg må si jeg syns dere som mener dette kommer i tilegg til andre ting er like naive[emoji849] jeg drakk ikke noe annet enn det jeg fikk med hjemmefra, holdt mer enn nok for meg og jeg syns det var veldig greit å ringe mamma/pappa for å bli hentet når de visste hva jeg hadde fått i meg, jeg slapp jo å lyve på meg overnatting hos venniner osv slik som halve vennegjengen gjorde.
 
Det foreldre kjøper til barna kommer ofte i tillegg til det de klarer å skaffe selv, så nei det vil jeg ikke gjøre.
Det sender også signaler om at det er greit å drikk samt bryte loven.

Når de er over 18, vel da er de i teorien ikke barn lenger så da kan de kjøpe selv (sprit over 21 år)

Sprit har vel 20 årsgrense?
 
Jeg er vel det dere kaller naiv. Jeg kommer til å kjøpe til mine. Mine foreldre kjøpte til meg og jeg stoler på oppdragelsen jeg fir barna mine, vil de ha noe stoler de nok på meg til å spørre og da belønns selvfølgelig tillitten[emoji5] kjøper i små mengder så klart og jeg må si jeg syns dere som mener dette kommer i tilegg til andre ting er like naive[emoji849] jeg drakk ikke noe annet enn det jeg fikk med hjemmefra, holdt mer enn nok for meg og jeg syns det var veldig greit å ringe mamma/pappa for å bli hentet når de visste hva jeg hadde fått i meg, jeg slapp jo å lyve på meg overnatting hos venniner osv slik som halve vennegjengen gjorde.
Den samme erfaringen har jeg. Pappa ordna for meg og henta på meg. Drakk aldri annet enn det. Mine venninnet drakk hjemmebrent og alt de fikk tak i.

Så her er jeg veldig enig med deg :)
 
Jeg er vel det dere kaller naiv. Jeg kommer til å kjøpe til mine. Mine foreldre kjøpte til meg og jeg stoler på oppdragelsen jeg fir barna mine, vil de ha noe stoler de nok på meg til å spørre og da belønns selvfølgelig tillitten[emoji5] kjøper i små mengder så klart og jeg må si jeg syns dere som mener dette kommer i tilegg til andre ting er like naive[emoji849] jeg drakk ikke noe annet enn det jeg fikk med hjemmefra, holdt mer enn nok for meg og jeg syns det var veldig greit å ringe mamma/pappa for å bli hentet når de visste hva jeg hadde fått i meg, jeg slapp jo å lyve på meg overnatting hos venniner osv slik som halve vennegjengen gjorde.
Samme erfaring har jeg :) drakk ikke mer enn jeg fikk av mamma eller pappa :)
 
Flott at enkelte har så god erfaring med foreldre som kjøper. Mine kjøpte ikke til meg , så har ikke den erfaringen selv . Nå er jeg så og si avholds også , så sikkert derfor jeg er svært i tvil om det er en riktig måte.
 
Jeg er vel det dere kaller naiv. Jeg kommer til å kjøpe til mine. Mine foreldre kjøpte til meg og jeg stoler på oppdragelsen jeg fir barna mine, vil de ha noe stoler de nok på meg til å spørre og da belønns selvfølgelig tillitten[emoji5] kjøper i små mengder så klart og jeg må si jeg syns dere som mener dette kommer i tilegg til andre ting er like naive[emoji849] jeg drakk ikke noe annet enn det jeg fikk med hjemmefra, holdt mer enn nok for meg og jeg syns det var veldig greit å ringe mamma/pappa for å bli hentet når de visste hva jeg hadde fått i meg, jeg slapp jo å lyve på meg overnatting hos venniner osv slik som halve vennegjengen gjorde.
Jeg festet veldig lite når jeg var liten, men de som hadde fått litt av foreldrene var (dessverre) ofte de som ble fullest.

Men når det er sagt, dersom de drikker før de er 18 kommer de heller ikke til å få kjeft.
Vil heller hente en 16 åring på fest som er full enn at de ikke tør å ringe hjem dersom det skjer noe fordi de har drukket.
Barna mine skal ALDRI være redde for å ringe hjem UANSETT!
 
Man må arbeide med holdninger og tillit hos barna. Hva lærer man dem når man bryter loven selv?
 
Man må arbeide med holdninger og tillit hos barna. Hva lærer man dem når man bryter loven selv?

Jeg anser det som en annen sak når jeg kjøper alkohol og deretter gir barna noen bokser/flasker. Det går under mitt foreldreansvar, hadde aldri kjøpt hverken røyk eller drikke om noen tigher utenfor bitikken etc.
 
Jeg er vel det dere kaller naiv. Jeg kommer til å kjøpe til mine. Mine foreldre kjøpte til meg og jeg stoler på oppdragelsen jeg fir barna mine, vil de ha noe stoler de nok på meg til å spørre og da belønns selvfølgelig tillitten[emoji5] kjøper i små mengder så klart og jeg må si jeg syns dere som mener dette kommer i tilegg til andre ting er like naive[emoji849] jeg drakk ikke noe annet enn det jeg fikk med hjemmefra, holdt mer enn nok for meg og jeg syns det var veldig greit å ringe mamma/pappa for å bli hentet når de visste hva jeg hadde fått i meg, jeg slapp jo å lyve på meg overnatting hos venniner osv slik som halve vennegjengen gjorde.

Jeg har også samme erfaring. Det hendte vel bare to-tre ganger at mamma kjøpte noen cidere til meg. Var da 17 år. Drakk kun det jeg fikk hjemmefra og holdt meg unna hjemmebrent osv som resten av vennegjengen drakk.
 
Back
Topp