Keisersnitt eller vanlig fødsel?

marrengs

Forelsket i forumet
Novemberbarna 19
Jeg revnet i alvorlig grad i første fødsel, 3c står det i papirene.Tiltross for dette har jeg hatt skikkelig flaks! Hadde en uproblematisk fødsel, som jeg selv syntes var lett og gikk raskt for seg.
Har ikke slitt med avføring eller urineringsproblemer i ettertid, og sett bort fra litt smerter i ca ett år etter fødselen, har jeg ikke hatt noen andre problemer. Sårene/stingene grodde kjempe fint og jeg fikk god oppfølging av både lege og fysioterapeut.
Allerede etter første fødsel fikk jeg beskjed om at det kan være jeg ikke får føde naturlig igjen. Dette fikk jeg også beskjed om på første svangerskapskontroll nå som jeg er gravid på nytt, 5 år etterpå.

Er fryktelig redd for keisersnitt og tiden etterpå... men samtidig er jeg enda mer redd for at underlivet mitt ikke tåler en ny fødsel. Tenk om jeg får avføringsproblemer, eller sexlivet blir ødelagt..
Kan nevne at jeg i tillegg har ME, har lest at mange med ME tar keisersnitt for å ikke få tilbakefall etter en hard fødsel. Men jeg vil tro at en stor operasjon som keisersnitt er like belastende for kroppen? Hvis jeg får valget, burde jeg velge keisersnitt uansett? Og kan jeg velge full narkose, siden jeg er så redd for dette?
 
Hei!

Du har lov til å velge, og det er mange med total ruptur som føder vaginalt, med god plan for selve forløsningen kan det gå veldig fint. Så si din mening og din bekymring. Be om en samtale på poliklinikken og hør hva som er mulighetene konsekvensene osv. Det er ikke et valg tu trenger å ta med en gang!

Stå på! Fantastisk at du ikke har hatt store plager etterpå og at du har hatt god oppfølging!
 
Back
Topp