Kan jeg amme igjen?

Frksmilefjes

MaiMirakelet
Heisann!.
Jeg har en datter som blir åtte uker gammel kommende søndag.

I begynnelsen fullammet jeg og hadde mer enn nok melk( fikk melk allerede i uke 15+ 2) problemet da var at hun gikk ned i vekt, deretter opp og ned igjen.. Hun var veldig jojo og gikk opp men ikke nok.

Begynte da med tillegg ved siden av når hun var ca. 4 uker gammel og ammer kun litt .

Har nesten ikke melk og lurer da på om det er noe jeg kan gjøre for og kutte ut eller i det minste ned på tillegget? Er det mulig for meg og kun amme igjen eller vil ikke vekten øke noe særlig da?
 
Hei :)

Det er en rekke ting man kan gjøre for å øke melkeproduksjonen og hvis du øker produksjonen din så kan du redusere på mengden morsmelkerstatning som barnet ditt får. Hvordan du skal øke produksjonen avhenger litt av hvor interessert barnet ditt er i å die nå. Liker hun å ligge ved brystet så kan du legge inn noen økedager hvor du ikke har andre planer enn å amme, spise og hvile. Legg barnet til så ofte som mulig, ligg mest mulig i sengen sammen med henne og la henne ha fri tilgang til brystet. Når du ammer hyppig så vil nivået av melkeproduserende hormon i blodet ditt være høyt hele tiden og da vil brystene produsere mer melk. Når man skal øke produksjonen er det viktig å holde brystene så tomme som mulig så lenge som mulig, et tomt bryst gir hjernen sterke signaler om at den må skille ut mer melkeproduserende hormoner.

Det er utrolig viktig at barnet har et godt dietak når hun ligger til brystet. Ble det sjekket om barnet ditt hadde kort tungebånd? Eller om hun hadde et godt dietak slik at hun fikk ut melk fra brystene? Det kan muligens høres ut som at årsaken til at barnet ikke har lagt på seg kan ligge i at hun ikke har fått i seg melken effektivt- det som kan skje da er at mor opplever at hun har mye melk men barnet legger lite på seg, så må man begynne med morsmelkerstatning og da reduseres melkeproduksjonen.

Dersom hun ikke har et godt dietak så bør det være det første du får hjelp til. Dersom hun ikke tar ordentlig tak så får hun ikke i seg melken og da vil ikke produksjonen øke så mye selv om du ammer hyppig. For å øke i et slikt tilfelle så vil det være nyttig med pumpe. Du bør da leie en pumpe på et apotek slik at du får en kraftig sykehuspumpe for du bør pumpe begge bryst samtidig og ha en pumpe med best mulig motor når du skal bruke den til å øke produksjonen. Hvis du skal pumpe deg så er det lurt å pumpe så ofte som mulig. Jeg kan anbefale å gjøre det samme som du gjør når du har økedager, slapp av og pump ofte. Det er lurt å legge noen sånne økedager til en helg slik at pappaen eller noen andre kan hjelpe deg med babyen. Det gjelder samme prinsipp når du pumper som når du ammer hyppig for å øke; hold brystene så tomme som mulig. En metode som kalles Power-pumping er særlig effektiv når du skal øke- du pumper deg da i 5-10 minutter, tar så 20-30 min pause, pumper 5-10 min, pause, pump 5-10 min, pause- osv. Hold på så lenge du orker. Samme pumpesett kan brukes i 4-6 timer (det avhenger av temperaturen i rommet). Sett gjerne på en film og sitt med pumpen på og skru av og på pumpen gjennom filmen, da har du raskt 2-3 timer med power-pumping mens du har sett film.

Men det aller første du bør gjøre er å sjekke at barnet har godt dietak. Denne videoen viser forskjellen i mengde som kommer ut når barnet har tak godt inne på brystet i forhold til på tuppen: http://www.breastfeedinginc.ca/content.php?pagename=vid-squeeze

Masse lykke til!

Med vennlig hilsen

Ammehjelper Ingebjørg :)
 
Back
Topp