Kan barnets etternavn være mitt mellomnavn?

TKW

Elsker forumet
Assistert-jentene
Septembergull'17
Sommerfuglene
Marshmallows2021
Hei!

Jeg får barn alene, så barnefars navn finnes ikke (donor).
Det jeg lurer på er om barnet kan få mitt mellomnavn som etternavn, eller om det rent praktisk er best at det har samme navn som meg? Jeg har etternavn på W, og det er veldig upraktisk i mange sammenhenger. Man er alltid sist på klasselista, og selv om de påstår det ikke gjør en forskjell, så er det kjedelig å alltid være den siste til å ha eksamen fredag etter lunsj, når 1/3 av klassen fikk ferie på onsdag. Hadde jeg hatt et valg tidlig i livet ville jeg bytta om på navnene mine, for mellomnavnet (mammas etternavn) starter på H. Men nå er det uaktuelt, jeg har etablert et firma basert på etternavnet mitt, og bygget meg opp en god kundemasse. Da må navnet bestå.

Men så lurer jeg altså på om babyen skal få ha bare ett etternavn, og at det er det samme som mitt mellomnavn. Da blir ikke det totale navnet så langt heller. Men da heter vi altså ikke det samme, selv om jeg har babyens navn som mellomnavn. Får jeg utfordringer ved å reise til utlandet f.eks, når vi ikke har samme navn i passet? Eller spiller det ingen rolle? Det skal også nevnes at jeg er mye sterkere knytta til min mors familie enn min fars, og har et ønske om at barnet får med seg morsslektsnavnet videre. Det blir altså enten likt som meg, eller bare morsnavnet. Å bruke bare W-navnet er ikke aktuelt.
 
Det er ikke noe galt i det. Men er jo fint å ha samme etternavn også. Og hvorfor ikke bytte plassering på dine etternavn? Så får dere samme. Og du mister ikke navnet du har bygget opp firma og kundemasse rundt. Som du sier føler du deg mer knyttet til din mors Familie.
 
Så lenge navnet på barnet inneholder en av dine så går det jo greit, spesielt om du benytter begge i det daglige (signerer med begge, har begge på epost osv).

Når jeg behandler informasjon på barn og foreldre på jobb syns jeg at det er litt enklere om det er samme etternavn, men helt innafor om det er overlappinger. Eneste som kan være litt stress er om ingenting er likt, da må jeg alltid dobbeltsjekke i andre register for å se at det er korrekt.

--
Tenker også litt som Mose, at du står fritt til å sjonglere rundt på dine navn. Folk er vant til at sånt skjer i profesjonelle sammenhenger. Det blir som om du hadde giftet deg og tatt partners navn, men beholdt det gamle som jobb-navn. Jeg hadde ikke stussa om noen hadde gjort noe slikt, men hadde nok tenkt at de hadde gifta seg eller no slikt.
--
Jeg har ikke tenkt på det med stresset rundt etternavn sent i alfabetet i forbindelse med at vi diskuterer etternavn for mini, men det var et argument som talte i favør for at jeg ikke får viljen min... pokker :D (jeg har et mot slutten av alfabetet, men ikke helt til sist, så er argument mot mitt).
 
Takk. Jeg tror det blir det som blir løsningen - at jeg bytter om rekkefølgen på mine, og så får knerten det samme. Og jeg tror han skal få begge, med W som mellomnavn, så har han familietilhørigheten på begge sider, men etternavnet til mamma. :)
 
Back
Topp