Kakeoppskrifter

Shoegrl

Forumet er livet
Himmelbarn
Marsboerne 20 18
Her kan vi dele med hverandre gode kakeoppskrifter. :)
 
Oppskriften er opprinnelig hentet fra Gøril Wikers "Leve Livet!"

Tertebunn
175 gram hvetemel
40 gram melis
75 gram smør
1 eggeplomme
1-2 ss vann
(1 eggehvite til pensling)


Sitronfyll
2 store sitroner
6 egg
180 gram sukker
2 dl fløte


Bland alle ingrediensene til tertebunnen i en bakebolle til deigen samler seg i en klump. Jeg knar lett med hendene. La deigen hvile i kjøleskapet i minst en halv time. Smør og strø (med mel) en springform (ca 24 cm). Ha deigen på melet bakebord og kjevle den så tynn som mulig. Jeg liker helst å kjevle ut mellom to lag med plastfolie, blir mindre sticky da. Kle formen med deigen, til ca 1 cm fra kanten. Det går bra om du må skjøte litt her og der, det vil likevel ikke synes når terten er ferdig. Prikk tertebunnen med en gaffel, pensle med sammenvispet eggehvite og stek i midten av ovnen ved 200 grader i ca 10 minutter. Ta ut tertebunnen og skru varmen ned til 180 grader.

Riv skallet av sitronene (kun det gule) med et zesterjern eller lignende. (Jeg bruker selv økologiske sitroner, synes de er bedre på smak og at jeg slipper tanken på å få i meg ihjelsprøytet sitronskall. ;) ) Del sitronene i to og press ut saften. Bland sammen egg, sukker og fløte i en mikser. Tilsett sitronskall og sitronsaft og rør godt sammen. Smak gjerne på sitronfyllet og tilsett eventuelt mer sukker om du synes det er for surt.

Hell sitronfyllet forsiktig oppi terteskallet og putt det tilbake midt i ovnen. Stek terten videre i ca. 30 minutter. Den skal da fortsatt være ganske myk, og litt «skjelven». Avkjøl terten og sett den gjerne et par timer i kjøleskapet før servering. Terten kan for øvrig fint lages dagen før servering.

Pynt et melisdryss og/eller litt friske bær før servering.


Enjoy! :happy:

thumb_IMG_2906_1024.jpg
 
Ååå, tusen takk for oppskrift!! Den skal jeg lage til meg selv- og spise heeeeilt aleine når bittelillesøster har kommet og diabetesen er over!!
 
Gode kjeks da :D

16c5e1f212a95a384ebdc6c7bc926a88.jpg
 
Gode kjeks da :D

16c5e1f212a95a384ebdc6c7bc926a88.jpg

De så gode ut, skulle bare ønske jeg hadde ei mandelkvern e.l. Tenker på det ofte, til suksesskake og andre oppskrifter med mandelbunn, men har fortsatt ikke fått ut finger´n til å få kjøpt meg ei kvern. :p
 
De så gode ut, skulle bare ønske jeg hadde ei mandelkvern e.l. Tenker på det ofte, til suksesskake og andre oppskrifter med mandelbunn, men har fortsatt ikke fått ut finger´n til å få kjøpt meg ei kvern. :p
Søstra mi brukte bare en vanlig blender hu til å knuse de :)
 
Søstra mi brukte bare en vanlig blender hu til å knuse de :)

Ei kvern maler nøtter bedre, for da slipper du at oljen slipper, som den vil gjøre i blender/foodprocessor/stavmikser. Evt. kan jeg bruke kniv eller denge løs med kjevla, så får jeg både trim og utløsning for aggresjon. :hilarious:
 
Ei kvern maler nøtter bedre, for da slipper du at oljen slipper, som den vil gjøre i blender/foodprocessor/stavmikser. Evt. kan jeg bruke kniv eller denge løs med kjevla, så får jeg både trim og utløsning for aggresjon. :hilarious:
Aha. Har kvern jeg da. Fikk det til kitchen aiden min når jeg gifta meg [emoji14]

Godt smakte de uansett [emoji14] Vet ikke helt forskjellen uansett jeg [emoji23][emoji23]
 
Back
Topp