Kaffe

AB

Forumet er livet
jeg elsker kaffe.. men er kaffe noen man bør være måteholden med når man er gravid??
bare lurer altså[;)]
 
Drikker ikke kaffe, men er cocacoliker og drakk veldig mye cola under graviditeten med første mann. Men legen og jordmor sa no igenting om det da....Men man hører jo at man ikke skal drikke for mye koffein...Så hør med legen eller jordmoren din om hva de sier om det....
 
Jeg leste et sted at et par kopper kaffe i løpet av en dag var greit...
 
ORIGINAL: AB

jeg elsker kaffe.. men er kaffe noen man bør være måteholden med når man er gravid??
bare lurer altså[;)]


Jordmoren som jeg hadde anbefalte meg å lese denne siden: http://matportalen.no/Emner/Gravide

Dette står å lese:
Kaffe, te og cola
Noen næringsmidler inneholder relativt mye koffein. Det gjelder særlig kaffe, te, cola og såkalte energidrikker. Undersøkelser har vist at inntak av store mengder koffein hos gravide kan øke faren for spontanabort.

Gravide kan drikke kaffe, te og cola, men ikke mer enn
1 - 2 kopper kaffe per dag, eller
3 - 4 kopper te per dag, eller
1 liter cola, energidrikk eller annen koffeinholdig drikke per dag.

Hver av disse mengdene tilsvarer mellom 100 og 200 mg koffein per dag. Det betyr at gravide som drikker kaffe bør redusere inntaket av te og brus med koffein - og motsatt.
Vær også oppmerksom på at såkalte anti-cellulittkremer kan inneholde forholdsvis store mengder koffein som tas opp i kroppen. En innsmøring av halve hudoverflaten kan tilsvare 100 mg koffein. Ved bruk av slik hudkrem bør derfor inntaket av kaffe, te og cola reduseres.

Er skikkelig kaffe kjærring selv, men under graviditeten begrenset det seg selv. Kvalme og halsbrann.
 
jeg eeeeeelsker også kaffe - og alt som hører med. lukten, smaken og kakene ved siden av :) selv kjøper jeg koffeinfri filtermalt på butikken, og koffeinfri ferdigmalt espresso på stamkafeen. smaken er bare ulik for en SÆRS trent gane, og nå merker jeg ingen som helst forskjell. nam!
 
har lest at det går greit å drikke hvis det er begrenset antall kopper pr.dag.
1-2 kopper kaffe .
Men er vel aller lurest å høre me jordmor/lege[;)]
 
takk for svar alle sammen.. skal prøve å holde meg til 1 - 2 kopper kaffe om dagen..
jeg vil jo ikke gjøre noe for å miste mitt pitte lille ufødte barn.... ...

godt å høre at jeg kan få drikke morra kaffen hvertfall;)
 
man skal som sagt redusere koffeinet ja....kan føre til redusert fødselsvekt også...
men det er godt med koffein fri kaffe og te oxo....

Anbefales: London fruit and herb company sine teer har FANTASTISK smak og er naturlig koffein fri.fåes kjøpt på helsekost!
 
Enig med Lena28 der, koffeinfritt et ikke så verst, men dessverre best som te, synes jeg.

Flott med tips om hvor mye kaffe, drikker den i helga bare, og med masse melk og stor innlevelse. Trodde først man måtte holde seg helt unna, så anbefalt grense på de 1-2 koppene om dagen holder for meg.

Kjenner faktisk at knøttet reagerer på kaffeen og durer rundt der inne, selv om jeg drikker så lite.
 
Back
Topp