[Julestemningskalenderen] - 5. desember. Rampenisse?

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Jeg føler disse rampenissene har flyttet inn i de fleste hjem, og snart ut igjen også, er det over? Hos noen av de jeg vet har hatt er det i alle fall ikke rampenisse i år, enten ungene er blitt for store, eller mor er gått lei, vet ikke?

Mine døtre, 2011 og 2015-modeller, ønsker oss iherdig en rampenisse. Jeg har nektet så langt. Jeg bruker opp min kreativitet på 72 kalenderpakker i slutten av november, men så er jeg FERDIG, og trenger ikke være kreativ hver enste kveld i adventsiden.

Men, en liten stemme inni meg sier at, jeg kunne vel klare det, og jentene ville bli så glade?

Kan sikkert komme flyttende inn litt sent i desember med forklaringen om at det hadde tatt noen dager å komme seg forbi meg, som kjempet hardt mot.... Men da må jeg ha en ferdig liste med sånn ca 20 ideer til hva han kan gjøre i år. Også er jeg vel stuck med at han må dukke opp igjen neste år.

Spørs om jeg må ha et lite husråd med min mann. (Som sikkert sier at neida, ungene lider ingen nød av at de ikke har rampenisse, og det trenger vi ikke.)

Har dere rampenisse?

Og i tilfelle jeg lar meg overmannen av den nissen som så gjerne vil inn.... forslag til hva han kan gjøre, utover minstemor sitt ene forslag om at han kan stjele kalenderen/kalenderpakken hennes, og legge igjen en lapp med hint om hvor den er (eller, egentlig, så tenkte hun lapp med hint om hvor hun finner ny lapp med hint, sånn rebusløp som de får med påskeeggene... Altså, lista må ligge LITT lavere, det får holde med et hint tror jeg...)
 
Vi dropper rampenisse. Skjønner ikke poenget med det selv
 
Vi dropper rampenisse. Skjønner ikke poenget med det selv
Jeg ser på en måte poenget.... bortsett fra at når jeg leser sånne lister om "150 enkle rampenisseideer" så sitter jeg igjen med "Ja, tre.... og resten er enten "ikke aktuelt/passer ikke vår familie/er DET noe morsomt da liksom? Og jeg innser at 1) ungene mine er litt store for dette og 2)jeg er for kjedelig.
 
Vi har ikke hatt rampenisse og ikke hatt det tidligere, eldste er 4,5 år. Jeg har helt ærlig ikke kalender til dem enda, og har skikkelig dårlig samvittighet for det, men eldste har ikke vært i bhg etter at det ble desember og har glemt konseptet fra i fjor så han har ikke etterspurt det.. Vi har hatt sykdom på sykdom de siste 2 månedene og jeg føler meg helt utbrent. Sist vi hadde én hel uke uten at en eller begge unger måtte ha sykedager, var vel slutten av september. Men har nylig vært hos lege og funnet ut at jeg har vitaminmangler, så det gir liksom mening at kroppen ikke er klar for søvnmangel og sykdom i tillegg. Sist uke hadde vi det jeg er ganske sikker på at var RS-virus. Kjenner igjen symtpomene på eldste fra tidligere år, han får høy feber noen dager og hoster og hoster til han kaster opp slim. Lettere forløp for han i år enn i fjor, så det går absolutt fremover. Yngste kom seg mye bedre gjennom samme virus både i fjor og i år, på tross av at hun bare er 21mnd nå.
Men de var altså hjemme hele forrige uke begge to, og utleiefirmaet hadde håndverkere inne i boligen vi leier for å skifte ut kjøkken og ting på badet, så det var ikke beboelig her hjemme - så jeg og ungene bodde hos familie i uka som var.
Før bhg i dag fortalte jeg han om kalenderkonseptet og han husket såvidt fra i fjor da. Jeg sa at jeg ikke har rukket å ordne det fordi vi har vært syke og bortreist, men at det kommer til å være klart når han er hjemme fra bhg. Det gleder han seg til, og tenker det er greit for han å vite at vi også skal ha kalender når han hører vennene i bhg snakke om det. Så da er det bare å få ordnet det, har ikke noe jobb i dag og har tid heldigvis.

Så, er ikke alle som er like klare for desember og adventstid :hilarious: i SoMe-kanaler ser det jo ut som alle er ferdig pynta og har masse julestemning, men vi finnes vi foreldrene som har svarte ringer under øya som går helt ned til knærne og som ikke klarer å se enden av alt som burde/må/skal fikses i desember. Men jeg deler ikke det på snapchat og instagram liksom. Jeg legger lista litt lavt i år med oppussingskaos og styr. Barna skal få kalender, vi ser julebarnetv hver dag og har litt ekstra kos med frokosten foran tven mens vi ser Blåfjell, som vi normalt ikke gjør utenom desember. Litt juleverksted skal vi også få til. Selve julaften feirer vi borte i år.
Men rampenisse kjenner jeg at blir én ting for mye, å ordne noe nytt hver kveld og ikke minst måtte rydde opp, haha. Det ser jo morsomt ut da, og sikkert kjempegøy for barna. Kanskje til neste år - kanskje ikke?
 
Jeg deler heller ikke bilder av stua vår i some, den ser jo ikke ut! Ikke er den særlig julepyntet heller, altså. I de hele tatt, ikke noe annet enn kalenderene på veggen, faktisk.

Men UNGENE ser i det minst kalenertv hver dag, jeg så en episode snøfall i går, også så vi første episode av jul i skomakergata, vi får se om vi får sett oss mer ajour med den i dag. Eller i løpet av uka i alle fall (avhengig av om minst skal på fotball i kveld eller ei)
 
De 4 største har pakkekalender og en Haribo-kalender hver. Og vi voksne har en flaxlodd-kalender der vi hver av oss får hvert sitt flaxlodd daglig:santa Her har vi aldri hatt rampenisse i hus, og uteblir nok for all tid :hilarious:
 
Rampenisse gidder jeg ikke, men synes det er et greit alternativ til kalender egentlig. Det er jo litt spennende!
Forøvrig, så har mamma en egen liten "rampenisse". Ikke av den typen som "alle" har, men en nisse på litt over meteren, som ramper litt. Ungene mine synes det er både litt gøy og litt skummelt. Greia med denne, er at den flytter seg rundt i hele desember. Står aldri på samme sted. Også kan den gjøre noe bøll av og til. Men hovedgreia er bare at han flytter på seg. Og femåringen er i en liten skrekkblandet fryd av det. "Åååii, nå har Julius flyttet seg til en annen plass IGJEN!!!"
 
  • Haha
Reactions: HCS
Jeg synes det bare er styr med rampenisse, så det har vi ikke. Føler også det er så mange som stresser med det, at de ikke må glemme å gjøre noe etter at ungene har lagt seg/før man legger seg selv.
Det er nok stress her i huset fra før av :bag:
Ungene har etterspurt den noen ganger da, men jeg tror ikke jeg orker det. Får se om den kommer rett før jul eller noe, etter å ha vært på sydentur :hilarious:
 
Vel, uten at jeg har nevnt dette for mannen. Så har han visst kommet i slosskamp med en liten kar som krever å få komme inn.... Om jeg godtar det. (aka, han har vært på europris.)

Vel, har han skaffet den, så har i alle fall ikke jeg ansvar alene for å finne på noe
 
  • Liker
Reactions: HCS
Vel, uten at jeg har nevnt dette for mannen. Så har han visst kommet i slosskamp med en liten kar som krever å få komme inn.... Om jeg godtar det. (aka, han har vært på europris.)

Vel, har han skaffet den, så har i alle fall ikke jeg ansvar alene for å finne på noe

Haha :hilarious: ja da er det vel bare å sette igang. Kan jo være enkle ting nissen gjør og ikke hver dag.

Nå er kalender i hus for barna, og 4-åringen er i fyr og flamme - neste desember husker han nok konseptet så da må jeg være klar til 1. desember :p
 
Ikke rampenisse, ikke pakkekalendere. De har hver sin kjøpekalender, og 4-åringen er i fyr og flamme hver morgen. :cool05 Mer enn bra nok for oss!
Man må kjenne litt etter på hvor mye arbeid man vil/bør legge inn i ting. For noen er det rett å lage storstilte prosjekter, for andre er det mer rett å gjøre det litt mer lettvint. Man må bare passe på at man selv har nok tid og energi igjen til de viktige tingene. Jeg tror mottakerne av innsatsen til alle her i tråden vil sitte igjen med skikkelig julestemning og gode minner uansett. ❤️
 
Har rampenisse, men den ramper ikke hver natt. Vet ikke om det er jeg eller guttungen som syns det er morsomst:hilarious: Noen ganger glemmer jeg det(eller orker ikke!) og syns det er greit at det ikke blir er sånn forventning om at det må skje noe hver dag. Noen ganger drar jeg den litt ut(hvis jeg er motivert for opprydning dagen etter) men andre ganger er det meget enkle påfunn. Men så er gutten 3,5år, så det trenger ikke være superavanserte greier :joyful:
 
Det er mannen som til nå har tatt ansvar for vår, siden han dro ne i hus. Første dagen spiste den opp alle kokosbollene, og satt med den siste åpnet, halvt gjemt nedi boksen. (Reelt, mannen hadde vel spist opp nesten alle og trengte noen å skylde på ;) ) I dag hang han bare på pakken til mellomste på kalenderen, en annen dag tenker jeg har tar og gjemmer pakken fra yngste sin kalender. Men jeg er litt glad det er mannen som dro den i hus, for da er han i hovedsak ansvarlig for å finne på noe.
 
Ahh, at du svarte på denne gamle kakenderluken minnet meg på to ting.
Eller igrunnen fikk meg til å lure på to ting.

1) skal jeg kjøre julestemningskalenderen i år også? Gidder dere? (Og jeg?)
2) ehh, vi har visst rampenisse ja. Det hadde jeg glemt. Hvor er han, tro. Husker ungene at vi har, har han tenkt å dukke opp i år også?
 
Altså, jeg er en sånn som håper vi får barn snart sånn at jeg kan ha rampenisse :laughing001
Mannen kjøpte rampenisse som flyttet inn på jobben hans i fjor. Der pakket den inn alt kontorutstyret til en kollega, spiste godteriet som en hadde og gjemte seg i skuffen til en.
Det morsome der var at den levde sitt eget liv, så det var ikke hver dag mannen måtte finne på noe ;)

Når det kommer til ramp i huset så kan det være enkle ting som å tegne øyne og munn på frukt (banan, mandarin etc. bør være frukt som skrelles..), den kan tisse eplejuice i er glass, henge opp ned som spideman over senga til ett av barna. Sover barna tungt kan den ta neglelakk på ene fingeren dems. Male figurer på et vindu, bærsje sjokolade trøffler, ha teparty med lekene til barna, kjøre lekebil, erc.
Jeg tror mange voksne overtenker litt for mye hva barna kommer til å tenke er gøy. Det viktigste er at noe skjer, men det kan være så lite som at den leker gjemsel..
man kan også lage en dør, og hvis man enkelte dager ikke har tid/ork så kan man sette opp et skilt som sier at rampenissen streiker..
 
Jeg har unger som i år er 8-15 år gamle så han kom sent flyttende inn denne nissen.

Men, det blir nok en luke i årets julestemningskalender om denne også.
 
Back
Topp