[Julestemningskalenderen 2023] - 8-10. Desember. Helgespesial - julekakeoppskrifter

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Hei, og velkommen til det som rett og slett ble en oppsamlings-luke i julestemningskalenderen. Dagene har gått for fort for meg, det er rett og slett litt for mye som pågår i livet mitt på en gang akkurat nå. Så da havna jeg litt bakpå.

Men da fortsetter vi, og hva er vel ikke bedre for litt julestemning denne andre søndag i advent enn litt julekaker?

Hva baker dere ? Har noen en oppskrift de vil dele ?
Nytt av året hos oss er at vi baker noen kaker glutenfrie. Ingen ed cøliaki, vi trenger ikke unngå gluten sånn sett, men fruktaner, som er en annen bestanddel i glutenholdig mel. Vår datter med ibs reagerer nemlig med magevondt og kvalme på laktose og dette med mel.

Plan for dagen er i alle fall glutenfrie brune pinner.
Vi skal på kino også, og det er fotbslltreningene, så det er litt grenser for hvor mye vi rekker i dag, men så langt har vi bare bakt julemann med og uten gluten (ikke helt suksess de uten. Det er gode kjeks-kaker, for all del. Men de smaker ikke julemann) så vi må stå på for å få fylle opp kakeboksene til jul.
 
Pepperkaker! Er viktigst her. Resten er det egentlig ikke så nøye med, men ønsker aniskringler og smultringer, da.
Gubben har cøliaki, så han kan jo ikke spise noe av det, men jeg har liksom ikke greid å lage gjærbakst han tåler enda, sannsynligvis pga spor av mel. :bag:
Prøvde lage glutenfrie krumkaker i fjor. Gikk greit, men fant liksom aldri noe tid å spise krumkaker på. :p
 
Krumkaker er noe som er ønsket, har du oppskriften på det som ble vellykket i fjor ?

Kaker vi har tenkt å lage glutenfri er i alle fall de som naturlig er uten. Kokostopper, kransekakestang og en sjokolademarengs-kake. Vi skal lage glutenfri pepperkaker, om de blir vellykket er det ingen som vet... Har kjøpt fra semper som hun liker, men synes hjemmebakt er bedre. Men pyntet med melis blir det dem dersom de ikke blir vellykket.

Og altså jentas egen nye tradisjon fra i fjor med oppskrift fra skolekjøkkenet, brune pinner. Den oppskriften er med hvetemel så vi må finne på en annen variant i år da. Dette er nytt for oss. I fjor bakte vi bare laktosefritt og det er jo veldig mye lettere.
 
Hei, og velkommen til det som rett og slett ble en oppsamlings-luke i julestemningskalenderen. Dagene har gått for fort for meg, det er rett og slett litt for mye som pågår i livet mitt på en gang akkurat nå. Så da havna jeg litt bakpå.

Men da fortsetter vi, og hva er vel ikke bedre for litt julestemning denne andre søndag i advent enn litt julekaker?

Hva baker dere ? Har noen en oppskrift de vil dele ?
Nytt av året hos oss er at vi baker noen kaker glutenfrie. Ingen ed cøliaki, vi trenger ikke unngå gluten sånn sett, men fruktaner, som er en annen bestanddel i glutenholdig mel. Vår datter med ibs reagerer nemlig med magevondt og kvalme på laktose og dette med mel.

Plan for dagen er i alle fall glutenfrie brune pinner.
Vi skal på kino også, og det er fotbslltreningene, så det er litt grenser for hvor mye vi rekker i dag, men så langt har vi bare bakt julemann med og uten gluten (ikke helt suksess de uten. Det er gode kjeks-kaker, for all del. Men de smaker ikke julemann) så vi må stå på for å få fylle opp kakeboksene til jul.
Oooh glutenfrie brune pinner høres interessant ut. Var det godt?
 
Oooh glutenfrie brune pinner høres interessant ut. Var det godt?
Kom ikke i mål med oppgavene i går så de blir bakt i dag. Får rapporter når det er gjort.
 
men om han skal testes snart er det viktig at han spiser gluten frem til testingen, det håper jeg dere er vel informert om

Men jeg håper det blir gode kaker av de glutenfrie vi skal lage.
 
Krumkaker er noe som er ønsket, har du oppskriften på det som ble vellykket i fjor ?

Kaker vi har tenkt å lage glutenfri er i alle fall de som naturlig er uten. Kokostopper, kransekakestang og en sjokolademarengs-kake. Vi skal lage glutenfri pepperkaker, om de blir vellykket er det ingen som vet... Har kjøpt fra semper som hun liker, men synes hjemmebakt er bedre. Men pyntet med melis blir det dem dersom de ikke blir vellykket.

Og altså jentas egen nye tradisjon fra i fjor med oppskrift fra skolekjøkkenet, brune pinner. Den oppskriften er med hvetemel så vi må finne på en annen variant i år da. Dette er nytt for oss. I fjor bakte vi bare laktosefritt og det er jo veldig mye lettere.

Har dessverre ikke det, for tror vi bare improviserte ut fra en vanlig oppskrift. :p
 
Har dessverre ikke det, for tror vi bare improviserte ut fra en vanlig oppskrift. :p
ok, det er vel det jeg også ender med dersom jeg ikke finner en annen løsning, har jo sett et par oppskrifter på nett, men det er vanskelig å vite hvordan de smaker. De kakemennene vi lagde var jo gode, men smaker helt feil. Så vi må prøve oss frem med å impoviosere utfra vår vanlige oppskrift tror jeg. Muligens med pepperkaker også, i alle fall med de faste krydderene, også må vi heller tilpasse med andre ting for å få en brukbar deig
 
Hei

Kan kjenne til de at helgen bare flyr av gårde de gjorde den her og. Om fredagen reiste vi til en by ved grensen til spania for å se på julemarked. De var veldig koselig med korps danseoppvisning og julesanger. Lørdagen hadde vi bare avslapping. I går reiste vi til byen Louél, og der var de et helt fantastisk julemarked og små og store julebyer rundt om i hele byen!

De jeg må ha til jul er tynnlefse og tørrvaffel. Er så heldig I år at mine foreldre kommer på besøk og skal feire jul så de tar hun med seg.

Har avtalt å bake margpostei sammen med svigermor, og så har 4 åringen sakte vi må bake pepperkake når vi kommer hjem. Føler på meg at siste uka før jul blir travel :nailbiting:

I tillegg skal jeg en dag på jobb, samt vi må vaske ned hele huset som har stått tomt i 4 måneder...
 
Oooh glutenfrie brune pinner høres interessant ut. Var det godt?
I dag ble de bakt og fikk tommel opp av jenta.

Det er meny sin oppskrift


Vi lagde bare halv oppskrift da for vi hadde lite smør. Og, vel, jeg opererer ikke med halve eggeplommer så da ble det en hel likevel.

Men kakene falt i smak. De smuldrer og faller litt fra hverandre som også de med hvetemel gjorde i fjor, og så lenge hun er fornøyd med smaken så blir det sikkert laget flere.
 
Pepperkaker, farmors oppskrift på Dorthea Lund småkager, krumkaker, brune pinner og sandnøtter:greet008
 
Back
Topp