[Julestemningskalenderen 2023] - 1. Desember - Forventning

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Hei, og velkommen til årets utgave av julestemingskalenderen. Dette er en kalender litt annerledes enn de mange andre som finns på nett hvor en svarer på spørsmål og kan vinne en premie, her er det rett og slett om å gjøre å dele litt tanker, bilder, oppskrifter eller annet, sånn at iv alle litt etter litt finner den gode julestemningen. Denne tradisjonen startet jeg med for en del år siden, og prøver i år igjen siden i alle fall minst en av dere har sagt at dere liker tradisjonen. Det gjør nemlig jeg også.

1.12 er det vel ingen andre tema enn forventning som passer bedre synes jeg. Dagn er jo på en måte starten på førjulstiden, adventstiden, ventetiden.

Rundtom i landet våknet mange unger i dag tidlig og hadde kanskje litt lettere for å stå opp enn andre måneder, rett og slett i spenning rundt kalenderen? Jeg håper det ikke er så mange andre enn min datter som tok den vrien å våkne 3.30 da. Lys våken og veldig klar. "I dag er det desember! Det er 24 dager til bursdagen min (hun er født 25.12) Hva er klokka, er det morgen? Jeg klarer ikke sove mer!"

Hvordan var det hos deg? Og hvordan er det med deg? Hva er dine forventninger, hva gleder du deg til?
 
Ungene sov lenge idag! Og forventninger foreløpig har vi lite av. Ønsker en rolig desember med fokus på å være sammen heller enn at ting må være ferdig.

Dvs guttungen sa imorges at han vil lage ett kort og sende til en venn
 
Storesøster blir tre på nyttårsaften, og føler dette er første året hun faktisk skjønner noe av jula. Og det er sååå stas! Gleder meg til absolutt alt :D har laget aktivitetskalender, med litt div. Men har bestemt oss for at det blir åpning etter barnehagen, hvis ikke tror jeg det blir umulig å få henne avgårde. Minstemann er jo bare fem måneder, så der har vi noen år på oss :p
 
I år tror jeg mye er planlagt og i boks allerede så jeg forventer rolig og koselig desember :santa
 
Ungene sov lenge idag! Og forventninger foreløpig har vi lite av. Ønsker en rolig desember med fokus på å være sammen heller enn at ting må være ferdig.

Dvs guttungen sa imorges at han vil lage ett kort og sende til en venn

fokus på å være sammen er jo en fin ting
 
Storesøster blir tre på nyttårsaften, og føler dette er første året hun faktisk skjønner noe av jula. Og det er sååå stas! Gleder meg til absolutt alt :D har laget aktivitetskalender, med litt div. Men har bestemt oss for at det blir åpning etter barnehagen, hvis ikke tror jeg det blir umulig å få henne avgårde. Minstemann er jo bare fem måneder, så der har vi noen år på oss :p
Det er gøy når de begynner å skjønne jula :)
 
  • Liker
Reactions: HCS
Mine tanker om denne førjulstiden er absolutt et håp (og delvis forventing) om at yngste klarer å sove lenger fremover :)
Jeg vet det er en del aktiviteter og avslutninger, konserter mm så helt rolig blir det neppe.

Svigermor kommer på førjulsbesøk i slutten av uke 50, sleve julaften er v oss fem, førte juledag har vi familieselskap siden yngste da altså fyller 8, og dagene frem til jul kommer nok også i år til å preges av at vi ikke er ajour. Vi har ikke alle julegaver i boks, vi har ikke fått tatt julekortbilde enda (i dag SNØR det faktisk, men to unger hjemme fra skolen med feber....) og huset er ikke ryddig og rent. Så vi har en del å gjøre. Det har vi jo egentlig alltid. Men vi fyller desember med kos likevel altså.
.
 
I år gjorde vi det enkelt, kun en sjokoladekalendere på alle. Spennende likevel hos de små, men ikke "stå opp klokken fem". De to mellomste stod opp litt over sju. Da fikk de se på tv og spise frokost. Gubben sov på sofaen i natt (han liker ikke sove i sengen når han er syk, selv om det nå kun er snakk om litt hoste og snufsing, men). Så. Når de likevel var våkne, og nede ved sofaen, så levnet jeg de bare med frokost, tv og gubben, også sov jeg noen timer til med minstemor. :)
 
  • Elsker
Reactions: HCS
I år gjorde vi det enkelt, kun en sjokoladekalendere på alle. Spennende likevel hos de små, men ikke "stå opp klokken fem". De to mellomste stod opp litt over sju. Da fikk de se på tv og spise frokost. Gubben sov på sofaen i natt (han liker ikke sove i sengen når han er syk, selv om det nå kun er snakk om litt hoste og snufsing, men). Så. Når de likevel var våkne, og nede ved sofaen, så levnet jeg de bare med frokost, tv og gubben, også sov jeg noen timer til med minstemor. :)
Forventning, det å glede seg til noe, det er jo en herlig følelse. Ja, det trenger ikke være mer enn en sjokoladebit i kalenderen.
Desember er en litt magisk måned. Forventing. Å glede seg.

Men ja, jeg håper alle unger sover litt lenger i morgen. Jeg har sagt til yngste at hisn kan godt sove lenge, for det er ikke aktuelt å åpne kalender så tidlig uansett. De åpner sammen, og søsknene vil sove.

Men det er nok ikke kalenderen eller spenningen om den der fante-nissen, det var rett og slett DESEMBER!!!

Det er jo virkelig en helt fantastisk greie.
Men helst ikke 3.30.
 
Her har ungene pakkekalender og Haribo-kalender! 11-åringen var veldig spent, de to største på på 16 år og 14 år er ikke såå spente at de står opp tidligere enn vanlig av den grunn:p 5-åringen og 2-åringen synes det var stas:santa Alt er klart til julen, og har brukt kvelden til å pakke inn alle julegavene, så nå er det igrunnen unnagjort og vi er klare for en fredelig jul med en nyfødt i hus:greet008:love017:Heartblue
 
Svigermor laget pakkekalender en til hver unge. Torsdag gikk jeg og ungene nesten 1 km lenger hjem fra bhg for å hente pakken klar til fredag. Igår kom hun på besøk med pakkene for igår og idag. Muligens henter vi for mandag på vei hjem fra bhg mandag.
 
Back
Topp