Jobbintervju på fredag

lille_pus

Gift med forumet
Jeg skal på jobbintervju på fredag, på den jobben jeg mistet i oktober ! Ja, det var en crazy høst og vi hadde en maktsjuk sjef som i løpet av 2017 kvittet seg med 17 ansatte. Nå er det ny sjef, og jeg er kalt inn til intervju. MEN, hva gjør jeg ? Jeg er gode venner med alle kollegaene, kjenner alle barn og foreldre (barnehage) så sånn sett er det en grei arbeidsplass. Vi har ikke fortalt andre enn foreldrene våre at jeg er gravid. I dag er jeg 14 uker, og må da sitte på intervjuet og late som ingenting. Ahhh....Jeg syns det er vanskelig. Noen andre som har vært på intervju mens de har vært gravid ? Hvordan har det isåfall gått når dere har fått jobben, og da sagt at dere er gravid ?
 
De har ikke lov til å spørre deg og du har ingen plikt til å opplyse om det enda.
Skjønner det føles feil ikke å fortelle, men samtidig så er jo da risikoen der for at andre får jobben selv om det ikke er lov å diskriminere..
 
Helt rett som eskimonika sier. Vet om de som faktisk valgte å informere om det, og endte opp med å ikke høre noe mer fra firmaet de var på intervju hos. Faktisk ganske lurt å tenke på:)

Lykke til på jobbintervju:)
 
Ja, det er jo forskjell på teori og praksis....
 
Men har du ingen rettigheter siden du mistet jobben i oktober og de nå skal ansette igjenn? Er det samme stillingen? Mulig jeg er på bærtur her, men er det ikke noen regler som tilsier at du burde få jobben tilbake når det har gått så kort tid? Var du vikar?
Jeg er enig med det de skriver over her, jobber selv en plass hvor gravide vikarer plutselig ikke får mere jobb. Det skinner så veldig igjennom at det er pga det.
Lykke til og håper du får jobben uansett om du velger å fortelle det eller ikke.
 
Men har du ingen rettigheter siden du mistet jobben i oktober og de nå skal ansette igjenn? Er det samme stillingen? Mulig jeg er på bærtur her, men er det ikke noen regler som tilsier at du burde få jobben tilbake når det har gått så kort tid? Var du vikar?
Jeg er enig med det de skriver over her, jobber selv en plass hvor gravide vikarer plutselig ikke får mere jobb. Det skinner så veldig igjennom at det er pga det.
Lykke til og håper du får jobben uansett om du velger å fortelle det eller ikke.

Ja, det er noe som heter fotrinnsrett til ny ansettelse. Du bør sjekke det opp. Dersom det er samme stilling som du hadde før har du førsteretten.
 
Jeg vet at jeg har fortrinnsrett, og fagforbundet har vært involvert i saken siden oktober. Men dette er kommunalt, og de slipper unna med ALT virker det som. Vi har involvert arbeidstilsynet og fylkesmannen, men det skjer ingenting. Så jeg er veldig spent! Jeg vet at jeg fortsatt har 2 høyest ansiennitet blant de ikke faste ansatte, og de som har søkt nemlig.
 
Jeg ville ikke nevnt det i intervjuet, men hvis det føles riktig for deg kan du jo evt informere om det når de har tilbydd deg jobben, før du skriver kontrakt. Hvis de da skulle trekke tilbake tilbudet har du en bra sak, mye vanskeligere å "bevise" at de diskriminerer deg hvis du informerer om det i intervjuet og du ikke får jobben. Kan jo være at det er andre grunner som også spiller inn.

Det er verfall også en mulighet ☺️ lykke til på intervju!
 
Som de andre sier her så har de ikke lov til å spørre deg. Jeg ville absolutt ikke sagt noe, det er fare for at du blir diskriminert hvis du sier det og det er ikke lett å bevise i etterkant. Syns heller ikke du skal si noe før etter kontrakt er skrevet. Skjønner at det kan føles litt sleipt, men det er det virkelig ikke, det er nok av eksempler der kvinner blir diskriminert på grunn av graviditet. Hvis jeg ikke tar helt feil så har du ikke plikt til å si noe før 3 mnd før tremin/permisjon.

PS. likestillings- og diskrimineringsombudet anbefalte i et intervju med god morgen Norge i 2015 også å la vær å si noe om graviditet på jobbintervju:
https://www.tv2.no/a/6768815/

Lykke til på intervju:)
 
Som de andre sier her så har de ikke lov til å spørre deg. Jeg ville absolutt ikke sagt noe, det er fare for at du blir diskriminert hvis du sier det og det er ikke lett å bevise i etterkant. Syns heller ikke du skal si noe før etter kontrakt er skrevet. Skjønner at det kan føles litt sleipt, men det er det virkelig ikke, det er nok av eksempler der kvinner blir diskriminert på grunn av graviditet. Hvis jeg ikke tar helt feil så har du ikke plikt til å si noe før 3 mnd før tremin/permisjon.

PS. likestillings- og diskrimineringsombudet anbefalte i et intervju med god morgen Norge i 2015 også å la vær å si noe om graviditet på jobbintervju:
https://www.tv2.no/a/6768815/

Lykke til på intervju:)
Takk! Og takk for link [emoji3]
 
Håper det går bra på jobbintervju i dag, og at du får jobben:)
 
Det gikk veldig bra! Satt i over en time, og han var klar til å bare sitte og skravle og drikke kaffe etter det [emoji23] Så han var veldig hyggelig, og spurte forsiktig om alt som hadde skjedd på arbeidsplassen i fjor og mine tanker rundt det. Jeg tror ikke jeg får 100% fast, men har nok klart å snakke meg til et fast vikariat som går ut sommeren... Og det går jo egentlig helt fint. Får beskjed i dag eller mandag!
 
Det gikk veldig bra! Satt i over en time, og han var klar til å bare sitte og skravle og drikke kaffe etter det [emoji23] Så han var veldig hyggelig, og spurte forsiktig om alt som hadde skjedd på arbeidsplassen i fjor og mine tanker rundt det. Jeg tror ikke jeg får 100% fast, men har nok klart å snakke meg til et fast vikariat som går ut sommeren... Og det går jo egentlig helt fint. Får beskjed i dag eller mandag!
Herlig! Tror vi er mange som er spente med deg nå:D Lykke til, jeg krysser fingrene for at du får vikariatet iallefall:)
 
Back
Topp