Jeg sover ikke lenger..

Mange ganger så sliter jeg selv med å sove hvis det er litt for vamt i rommet, eller dyna er for varm så gjerne prøve å ha det kjøligere på rommet dersom det er varmt? Eventuelt bytte ut dyna med et laken.

Nå så er den tynneste dyna mi for tykk og lakenet for kaldt... Så det jeg gjør er å sove med laken over meg og et tynt teppe over der igjen... Fungerer veldig bra for meg :)


Hvis du har mye å tenke på og sitter og kverner dette i hodet før du legger deg kan det hjelpe å skrive det ned på en lapp eller mobilen. Spesielt hvis det er noe du må huske å gjøre dagen etterpå. Da vet du at du ikke glemmer det dagen etterpå og kan gjerne få sove raskere :)

Jeg må ha det varmt, får ikke sove når det er kaldt. Så jeg tar dundynen til min mann itillegg til min mens han tar teppe[emoji23]

Vet ikke hvordan det skal jeg å skrive ned for det er ikke noe som skal huskes som Kværner. Det er livet, bekymringer, hvordan få min mann til å forstå, dårlig samvittighet og opplevelser fra jeg var ung. De dukker liksom bare opp når jeg legger meg. Kan sitte i stuen uten en tanke så starter det når jeg skal sove, og mange ganger da skriver ned for har lest litt at det kan hjelpe. Men jeg synes det blir verre for da får jeg satt ord på frustrasjon og da blir det mye verre[emoji85]Jeg er kanskje litt rar?
 
Hvis du ikke sovner etter 20 min i senga, gå på stua. Ikke ligg våken i senga, den skal kun bli brukt til å sove.
Hold deg unna kaffe o.l. fra kl 15, ut i friskluft på ettermiddagen, og gjerne såpass at du blir andpusten. Ta en varm dusj, og sett deg i sofaen og slapp av. Ingen telefon eller tv, lyset fra skjermen er ikke bra om man skal sove.

Har en nabo som sov bare 1 time i døgnet, og disse rådene fikk han. Han sov faktisk 3 timer i løpe av døgnet bare etter kort tid med disse øvelsene. Det hadde vi aldri trodd med han:)
 
Oppskrift på god søvnhygiene:
Ingen tv, internett telefon eller annet inntil 2 timer før leggetid.
Bare sex og søvn er lov i senga. Ingen tlf eller bok der.
Legg deg til fast tid hver kveld. Sovner du ikke innen 1 time stå opp drikk et glass vann og sitt noen minutter før du prøver på nytt.
Anbefaler også meditasjon i form av å puste riktig, kjenne etter at alle kroppsdelene er der og og å holde tankene der.
Om tankene begynner å vandre til vonde tanker, så prøv å tenk på en god drøm istede.

Hvilke medisiner er du satt på btw?


Jeg går nå på neurontin på 5 dagen. Det som ødela meg helt var Cymbalta. Sov litt før den tid, men så ble det helt slutt etter jeg begynte på den. Nå har jeg sluttet og er like fuckt opp enda om jeg kan si det rett ut [emoji85]
 
Være aktiv (gå tur/jogge/trene) hjelper mye på søvn og energi, men helst ikke tren senere enn 1 t før du skal ligge deg.

Te kan hjelpe, som flere over skriver. Sjekk baksiden av te'en, mange er uten koffein. De har godt utvalg av "god natt-te" på helsekosten :)

Siste timen før du skal ligge deg: Ikke se på tv eller mobil. Lyset gjør at du sovner dårligere.

Kan dere sove separat en stund? Da forstyrrer man ikke hverandre. Det er vitenskapelig bevist at man sover best når man er alene i sengen.

Sist, men ikke minst: Få hjelp av andre rundt deg (venner og familie). Kanskje de kan avlaste deg litt med barn og husoppgaver? Vær åpen med mannen din om at du sliter, og at det ikke kan fortsette slik.

Lykke til:Heartred

Sovner ikke uten mannen jeg, ett problem når han jobber nattevakt[emoji85]Jeg er kanskje ikke som andre der.

Mannen vet jeg sliter, men hva skal han gjøre med det. Så har jeg ingen som kan hjelpe oss med barna våre fordi familie bor langt unna. Så vanskelig å få til, selv om jeg helt klart har ett behov akkurat nå.
Takk!
Jeg prøver å svare dere alle i denne tråden her, fått mange gode råd jeg skulle bare ønske jeg ikke hadde prøvd de fleste av de allerede[emoji57]
Men er flere ting jeg igjen kan ta tak i litt igjen, jeg håper jeg kan få det til[emoji1303]
 
Er det koffein i den? Da må jeg nok holde meg unna ja[emoji85]Cola, der sa du noe. Skal ikke drikke det i dag å se om det fungerer.
Tur, det var kanskje lurt. Jeg sliter litt med å få det til om dagen for mannen jobber lange dager/ ettermiddag kveld. Og da er det så mye som skjer når barna kommer hjem fra skolen.
Men jeg får starte dagene tidligere for jeg ligger på sofaen med hodepine og så utrolig trøtt etter ungene er i skole og barnehagen.
Men frisk luft er sunt så det må jeg prøve å få til. Nei, det er utrolig slitsomt, og mer desperat man blir verre blir det å sove også [emoji31]


Du, jeg vet dette gjør vondt. Men det er på dagen du bør ut på tur. Spesielt om ungeneer opptatt på skole og barnehage og du er sykmeldt.

Min lege gir meg aldri sykmelding uten at jeg lover henne dyrt og hellig at jeg skal gå tur hver dag.

Dersom du har for mye tankespinn i hodet er dette ekstra viktig. Forskning viser at gåturer er med på å løse opp i tankefloker og rydde opp og systematisere tanker bedre. Du bør gå ut midt på dagen. Helst i 11-13 tiden. Da er dagslyset på sitt sterkeste, og dette er med på å trigge kroppen din til å forstå at nå er det dag. Da vil den automatisk hjelpe deg (ettter hvert) med å kjennelse det er kveld.
Gå tildelt brenner. Ta deg helt ut.

Prøv dette noen dager, og se om du blir bedre.

Hilsen “been there, done that”
 
Jeg må ha det varmt, får ikke sove når det er kaldt. Så jeg tar dundynen til min mann itillegg til min mens han tar teppe[emoji23]

Vet ikke hvordan det skal jeg å skrive ned for det er ikke noe som skal huskes som Kværner. Det er livet, bekymringer, hvordan få min mann til å forstå, dårlig samvittighet og opplevelser fra jeg var ung. De dukker liksom bare opp når jeg legger meg. Kan sitte i stuen uten en tanke så starter det når jeg skal sove, og mange ganger da skriver ned for har lest litt at det kan hjelpe. Men jeg synes det blir verre for da får jeg satt ord på frustrasjon og da blir det mye verre[emoji85]Jeg er kanskje litt rar?

Selv om det ikke er noe som skal huskes som kverner så hindrer tankekjøre deg å slappe av. Hvis det blir verre å skrive det ned hva med å prøve mentaliseringsøvelser? hvor du feks forestiller deg at du putter bekymringene i en boks på nattbordet (boksen kan gjerne være ekte og stå på nattbordet) og si til deg selv av du ikke får gjort noe med de bekymringene nå når det er kvelden, men du kan ta de frem igjen på morgenen.

Hvis dette har vedvart over tid kan kanskje en psykolog eller psykiatrisk sykepleier være til hjelp :)
 
Hvis du har Instagram må du lese på postene til cecilieiam.
Hun har nettopp vært gjennom utredning og fått diagnosen søvnapné, og hun skriver at for kvinner blir det ofte mistolket som depresjon eller tankekjør.
 
Jeg går nå på neurontin på 5 dagen. Det som ødela meg helt var Cymbalta. Sov litt før den tid, men så ble det helt slutt etter jeg begynte på den. Nå har jeg sluttet og er like fuckt opp enda om jeg kan si det rett ut [emoji85]
Det var jo en merkelig ting å gå på. Er det for å få søvn, til hjelp mot depresjon, eller diabetes smerte du går på de medisinene?

Jeg ville nok prøvd å få en resept på circadin, som er melatonin preparat. Dette taes to timer før leggetid, og hjelper på innsovning. Da er det viktig med ingen tv eller skjern i de to timene.
 
Det var jo en merkelig ting å gå på. Er det for å få søvn, til hjelp mot depresjon, eller diabetes smerte du går på de medisinene?

Jeg ville nok prøvd å få en resept på circadin, som er melatonin preparat. Dette taes to timer før leggetid, og hjelper på innsovning. Da er det viktig med ingen tv eller skjern i de to timene.

De er nok for mer enn søvn, fordi søvn har en sammenheng med smerter. Forbyggende for migrene og kroniske smerter, en god kveldsdose kan hjelpe med søvn. Og søvn hjelper mot smerter.
Circadin har jeg i skapet og på resept, men kan like godt spise sukkertøy. Null funksjon for meg dessverre.
 
Hvis du har Instagram må du lese på postene til cecilieiam.
Hun har nettopp vært gjennom utredning og fått diagnosen søvnapné, og hun skriver at for kvinner blir det ofte mistolket som depresjon eller tankekjør.

Det skal jeg gjøre, men er ikke søvnapné sånn pustestopp om natten?
Jeg har ikke ett problem når jeg har sovnet, men har ett problem med å få sovet[emoji848]
 
Selv om det ikke er noe som skal huskes som kverner så hindrer tankekjøre deg å slappe av. Hvis det blir verre å skrive det ned hva med å prøve mentaliseringsøvelser? hvor du feks forestiller deg at du putter bekymringene i en boks på nattbordet (boksen kan gjerne være ekte og stå på nattbordet) og si til deg selv av du ikke får gjort noe med de bekymringene nå når det er kvelden, men du kan ta de frem igjen på morgenen.

Hvis dette har vedvart over tid kan kanskje en psykolog eller psykiatrisk sykepleier være til hjelp :)

Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg kommer aldri til å klare å åpne meg for fremmede mennesker. Men det er ikke sånn at jeg «trenger» dette, men jeg har tanker når jeg er alene i ett mørkt rom liksom. Tankene er så mangt og ikke hver gang bekymringer heller.
Men å trene på å fjerne de bør jeg nok. [emoji1303]
 
Du, jeg vet dette gjør vondt. Men det er på dagen du bør ut på tur. Spesielt om ungeneer opptatt på skole og barnehage og du er sykmeldt.

Min lege gir meg aldri sykmelding uten at jeg lover henne dyrt og hellig at jeg skal gå tur hver dag.

Dersom du har for mye tankespinn i hodet er dette ekstra viktig. Forskning viser at gåturer er med på å løse opp i tankefloker og rydde opp og systematisere tanker bedre. Du bør gå ut midt på dagen. Helst i 11-13 tiden. Da er dagslyset på sitt sterkeste, og dette er med på å trigge kroppen din til å forstå at nå er det dag. Da vil den automatisk hjelpe deg (ettter hvert) med å kjennelse det er kveld.
Gå tildelt brenner. Ta deg helt ut.

Prøv dette noen dager, og se om du blir bedre.

Hilsen “been there, done that”

Mannen står nå å venter på meg, fikk i dag servert frokost på senga med beskjed om at nå skal vi på tur. Så jeg tar meg litt i nakken å setter i gang her[emoji85]
 
Det skal jeg gjøre, men er ikke søvnapné sånn pustestopp om natten?
Jeg har ikke ett problem når jeg har sovnet, men har ett problem med å få sovet[emoji848]
Jo. Men sånn som jeg har forstått det har hun selv ikke merket at hun har pustestopp, men opplevd det som at hun ikke får sove. Men det går jo an å sende henne melding og spørre nærmere. Er jo verdt å sjekke at det ikke er noe fysisk før man konkluderer med at det sitter i toppen tenker jeg.
 
Mannen står nå å venter på meg, fikk i dag servert frokost på senga med beskjed om at nå skal vi på tur. Så jeg tar meg litt i nakken å setter i gang her[emoji85]

Snill mann det! Håper du får kroppen på plass i en fei!
 
Back
Topp